Krijgt ze genoeg te eten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jennifer

Krijgt ze genoeg te eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 18:50

Ik heb sinds 5 of 6 weken een nieuw paard. Mijn vorige pony werd altijd erg snel dik en ik heb besloten mijn nieuwe paard op een klein stukje land te houden. Ze is een 5 jarige merrie van 1.72. Ze staat dus op een klein en kaal stukje land. Ze krijgt per dag bijgevoert: 2 1/2 plakken hooi, 1 1/2 kilo biks/muesli.

Ze heeft inprincipe altijd honger... krijgt ze nou ook echt te weinig eten?

Urielle

Re: Krijgt ze genoeg te eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 18:52

wat doe je ermee qua werken? ik voer zelf altijd op het oog.

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 18:57

Ik rij/longeer 6x in de week. En dan gewoon 40 tot 60 min. Ze staat verder dag en nacht buiten. Ze is ook niet dun, maar ze heeft altijd honger. Ook doet ze nu met het voeren haar oren naar achteren en dat deed ze in het begin niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 19:02

zet haar eens op een wat voller land, een groot paard heeft meestal minder aanleg om dik te worden.
zet haar op wat meer gras, en minder het hooi een beetje.
of geef ze meer ruimte, dat ze meer beweging heeft, en zorg dat ze de hele dag hooi ter beschikking heeft.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 19:13

ik zou iets meer hardvoer geven gezien de hoeveelheid werk maar als ze er verder goed uitziet het zo laten. dat paarden 'honger' hebben is normaal. Het zijn nu eenmaal vreetmolens met het hele dag hooi ter beschikking ben ik niet eens, veel paarden worden daar veel te dik van met allerlei vervelende gevolgen. Veel paarden kunnen geen maat houden helaas. Misschien kun je een foto plaatsen dat we eens kunnen zien? Je moet de ribben niet zien maar wel goed voelen als je er met je hand over gaat. Dat is een redelijk gemiddelde stelregel.

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 19:17

Ik zal morgen wel even een foto maken. Ik wil zowieso niet dat ze de hele dag hooi krijgt, dat word echt teveel.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:24

Je kan ze beter ongelimiteerd hooi geven dan te veel hardvoer voeren hoor. Ik vind 2,5 plak hooi veel te weinig op een dag. Dat krijgen die van mij per keer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 00:04

ze krijgt te weinig hooi, een paard van die afmeting moet het liefst 4x per dag een plak hooi krijgen..

zowiezo, 2x ped dag hooi is te weinig, hooi blijft namelijk altijd het basisvoer van een paard, maar tegenwoordig raakt het volgens mij in de mode om de paarden maar 2x per dag te gaan voeren, komt denk ik ook omdat veel mensen geen tijd hebben om tussen werk of school nog ene keer te gaan voeren.

heel makkelijk dus, houd gewoon de hoeveelheid brok aan, brok is niks meer dan vitamines en energie dik worden ze er niet van, bij teveel juist wel erg druk.

dus 2x een plakje hooi erbij en je bent klaar.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 12:42

Mijn mening,
ik denk dat je paard ook te weinig krijgt!
die van mij loopt ook 6 á 7 dagen in de week en krijgt per dag!
3 plakken hooi, 2,5 kilo brok en 1 kilo muesli... en ze loopt gewoon in een volle wei!
ik denk dat je voor jezelf moet gaan bekijken wat je gaat geven...
als ze met rijden sloom is en vervelend kan het zijn dat ze te weinig krijgt!

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 12:48

Ze is met rijden idd soms wel wat sloom.
Ik zal wel even met mijn buurman overleggen (daar staat ze gestald).

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 13:11

Inderdaad klinkt het als te weinig hooi, hooi is ook goed tegen verveling. Vergeet niet dat een paard in de natuur 16 uur per dag eet of op zoek is naar eten, dus het is wel logisch dat ze vaker eten moeten hebben en daar ook vrolijker van worden.

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 13:16

jeddah: ze staat wel gewoon in het land hoor. Er staat wel gras, maar dat heeft ze allemaal kaal gegeten. Het is niet zo dat ze de hele dag in de bak staat oid. Ze verveelt zich dus ook niet, maar heeft wel vaak honger.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 13:18

Urielle schreef:
ik zou iets meer hardvoer geven gezien de hoeveelheid werk

Ik zou juist kiezen voor (veel) meer ruwvoer en minder krachtvoer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 13:41

Urielle schreef:
ik zou iets meer hardvoer geven gezien de hoeveelheid werk maar als ze er verder goed uitziet het zo laten. dat paarden 'honger' hebben is normaal. Het zijn nu eenmaal vreetmolens met het hele dag hooi ter beschikking ben ik niet eens, veel paarden worden daar veel te dik van met allerlei vervelende gevolgen. Veel paarden kunnen geen maat houden helaas. Misschien kun je een foto plaatsen dat we eens kunnen zien? Je moet de ribben niet zien maar wel goed voelen als je er met je hand over gaat. Dat is een redelijk gemiddelde stelregel.

Dat is toch wel puk-en-Muk-en-de-paardenhouderij.
Paarden van dergelijke afmetingen hebben zelden de eigenschap om dik te worden. Daarbij moet je een grasbuikje niet verwarren met een te dik paard.
Gewoon volop gras, eventueel aanvullen met hardvoer, indien nodig. Verder gewoon kijken en mocht ze toch neiging tot dikworden hebben, dan kun je altijd nog minderen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 13:43

En dan eerst minderen in het krachtvoer.

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 14:21

Mijn pony werd heel snel dik, maar ik kan haar dus wel in wat meer gras zetten zoals ik begrijp?
De buurman zal er wel gek van worden, eerst moest ik zeuren dat ze op een kleiner stuk moest staan en nu weer groter hahaha...

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 16:26

Als je de beschikking hebt over een wei waar voldoende gras in staat, moet je dat altijd doen! In deze tijd van het jaar wordt het gras alleen helaas wel wat armer in voedingswaarde, dus zul je bij moeten voeren met voldoende hooi en wat bix voor de arbeidsvitaminen! In de maanden april en mei hoef je niet bij te voeren als er voldoende gras staat, want dan zit er zoveel voeding in en dan heb je ook sneller de kans dat ze te dik worden.
Groetjes Brennie

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 16:34

Ik ben dus bang dat ze dik word, omdat dat met de pony ook was. Daarom moest Tagitta van mij op een klein stukje. Maar dat werkt helaas ook niet.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 17:54

Omdat jouw ene paard vlug dik werd, wil natuurlijk niet automatisch betekenen dat dit nieuwe paard dat ook wordt.
Ik zou haar op een groter stuk weide zetten en even aankijken hoe dat gaat.
Maar wat er staat over dat 2,5 plak hooi te weinig is, daar ben ik het wel mee eens.
Maar ook daar is ieder paard weer anders in.
Je moet dit hele paarden gebeuren toch een beetje op gevoel doen.
Succes!

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 18:18

Het lastige is dat ze bij mijn buurman staat. Die is meestal wat zeurderig met zulke dingen als een ander stuk land
Morgen is de maandelijkse betaling weer en dan zeg ik dat ze op een groter stuk moet, dan doet ie het vast wel haha

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 19:04

Mijn pony (ook erg dik) staat gewoon op een vol land samen met mijn rijpaard merrie. Ze hebben momenteel vakantie, dus ik kom ze alleen ff een appel brengen dagelijks.

Mijn merrie gaat daarintegen brok gevoerd krijgen als ze aan het werk gaat en dat zal zo'n 2kg worden na het werk.

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 20:02

Q: mijn paard heeft absoluut geen vakantie
Ik heb haar dus net 6 weken en ze is 5 jaar, ze snapt van het rijden eigenlijk weinig. En ik ben dus 'hard' met haar aan het trainen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 22:01

Dan zal ik er wel wat inpompen aan voer

Mijn merrie is in juni ingereden en liep de hele dag op het land, kreeg 2x per dag een flinke berg kuil en 2x per dag een kg brok & musli

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 10:08

Ze staat nu op een heeel groot stuk weiland en krijgt alleen nog een halve kilo muesli. Ik hoop niet dat ze té dik word, maar dat zullen we wel zien

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 10:54

vinci schreef:
Mijn mening,
ik denk dat je paard ook te weinig krijgt!
die van mij loopt ook 6 á 7 dagen in de week en krijgt per dag!
3 plakken hooi, 2,5 kilo brok en 1 kilo muesli... en ze loopt gewoon in een volle wei!
ik denk dat je voor jezelf moet gaan bekijken wat je gaat geven...
als ze met rijden sloom is en vervelend kan het zijn dat ze te weinig krijgt!

Ahh, als ik die van mij zoveel geef kan ik hem de wei uitrollen!!
Het is per paard weer verschillend lijkt mij.
Ik heb een new forest pony, hij staat dag en nacht in de wei en krijgt alleen wat kuilhooi bijgevoerd en zelfs nu is hij eerder te dik als te dun. s'Winters staat hij in de paddock met veeeeel hooi en een kilo meusli.

Ik zou zelf kijken of een groter stuk land mogelijk is, met dus meer gras. Anders zou ik meer hooi voeren, zodat het dier zich langer kan vermaken met eten. Bix is namelijk hap, slik en weg en met hooi doen ze wat langer. Wat dus ook weer goed is voor het inwendige gestel en geestelijke gestel.