touwhalster

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

babbet_gitta

touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 18:43

hallo!!

ik ben bezig een touwhalster te maken voor mijn paardje, maar nou mijn vraag, zijn touwhalster ook té scherp voor een paard?

ze zijn wel scherper en ik zal er dan natuurlijk ook heus niet aan gaan roppen en scheuren, maar veel zeggen dat het (te) scherp is.

xxx

P.S. ik weet niet of hier al toppics over zijn geweest, maar de zoekfunctie werkte niet

pomelo

Re: touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 18:47

ik ben er geen expert in ofzo...
maar ik denk dat het geen kwaad kan, je mag ze wel niet met touwhalster om in de wei zetten. als je er niet te gek mee doet zal het wel geen kwaad kunnen, denk ik. gewoon even voorzichtig voelen de eerste keer hoe hoeveel druk je moet zetten en dan zal het wel in orde zijn

groetjes!

babbet_gitta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 20:18

haha okey, halster laat ik in de wei sowieso nooit om haha

welke dikte van touw zou je dan het beste kunnen nemen?

iemand zei tegen me van zo dik als een hasltertouw, maar dat lijkt me wel erg dik...

Nikkitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 20:44

Touwhalsters zijn vrij dun, zodat ze bijna gewichtloos zijn en als er geen druk opstaat er ook geen druk van het gewicht op staat...
Maar ik zou het eerst even uitproberen inderdaad, en maakt het touwhalster niet te strak, vooral op de neus, want anders staat er een constante druk op de zenuwen en wordt het paard er helemaal gek van...

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 20:49

Een goed touwhalster is 6 of 8 mm dik.
Idd niet omdoen in het land en als ie vaststaat.
Strotouw enz. zijn bijv. te dun en kunnen dus wel te scherp zijn.

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 09:25

In ieder geval niet dunner dan 6mm en ook niet al te dik, dan krijg je van die grote knopen...

Hoe scherp een touwhalster is, tsja net als met alles, ligt aan de hand van de ruiter. Met een bit kan je een paard ook behoorlijk pijnigen, met dit halster ook.
Ik rijd nu al een jaar alleen nog maar met touwhalster en het gaat perfect, Fenna is er heel vrolijk onder. Hiervoor reed ik met leren bit en daar had ze echt een hekel aan en was dus veel minder stuurbaar dan nu met halster. Veel paarden zijhn relaxter en beter te sturen met touwhalster, het zijn alleen vaak de mensen die zenuwachtig worden van 'alleen een halstertje'.

babbet_gitta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 10:49

okey!

bedankt voor de info!

en wat voor soort touw kan je het beste gebruiken? vlaggenlijn werd ook aangeraden, maar dat lijkt me wel weer pijnlijk voor een paard...

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 11:18

touw uit een touwslagerij of zeilwinkel. Zeiltouw oid