touwhalster...vertrouw ik niet!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

touwhalster...vertrouw ik niet!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 16:03

mijn hafjes hebben altijd een gewoon halster om gehad,
nu kunnen ze best wel ens trekken enzo
en dan weet ik wel dat de halsters ze goed kunnen hebben..
nu hebik overlaatst een touwhalster gekocht voor de oudste en rustigste haf, maar ook deze kan wel eens trekken omdat hij heel fel kleeft aan andere paardjes...

maar als ik hem het touwhalster omdoe, hebik soms het gevoel dat hij gaat breken,
ik weet dat dit soort touw normaal niet hoort te breken, maar ik heb er gewoon een beetje schrik in...
zou het kunnen zijn dat deze kan breken?

Aramat

Re: touwhalster...vertrouw ik niet!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 16:06

Een touwhalster staat er juist om bekend dat je je paard er niet mee moet vast zetten omdat t niet kan breken..

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 16:10

oh maar hij hangt niet vast ofzo, ik heb het meestal als we aan 'trainen ' zei vd ofzo, of naar de wei gebracht wordt (dan wordt het uitgedaan natuurlijk)...
ik heb bang als het breekt als hij aan de hand loopt en trekt of als hij naar de andere toe wil en je hebt hem vast?

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 16:11

Echt een touwhalster kan echt niet breken. Je mag daarom ook je paard niet alleen eraan vast laten staan als er niemand bij is. Als hij/zij gaat hangen krijg je lelijke wonden. Maar breken kan echt niet. Mijn verzorgpaard (vroegere) had er ook een en die stond er aan te stijgeren , nooit geknapt. . Als je de knoop maar goed dicht maakt zodat je hem gouw kan lostrekken

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 16:17

Touwhalsters zijn gemaakt van zeil of klim touw. Dat breekt echt niet, daarom mag je er een paard ook niet mee vastzetten. Als ze gaan hangen kan dat hele erge snijwonden veroorzaken.

Als je het halster op de juiste manier vastmaakt om het hoofd, zal je paard nooit loskomen door te trekken (tenzij jij loslaat natuurlijk )

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 16:41

- ok bedankt,
maar het is raar, een dier van 700 kilo tegen een kleine 'touwtje' dat vertrouwde ik gewoon niet!
maar het zal best wel kunenn zeker bedankt

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 16:44

Moet je wel een echte hebben en niet eentje die zomaar in elkaar is geknoopt van flutkwaliteit touw. Ik heb er eentje met 5 jaar garantie op breken, dus neem aan dat het wel stevig is.
En het is wel een dun touwtje, maar je voelt wel dat het niet zomaar breekt. Een staaldraad is ook dun, maar daar kan je ook veel gewicht aan hangen. De dikte van iets zegt natuurlijk niet veel over de sterkte ervan.

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 17:16

hafjesbokker schreef:
oh maar hij hangt niet vast ofzo, ik heb het meestal als we aan 'trainen ' zei vd ofzo, of naar de wei gebracht wordt (dan wordt het uitgedaan natuurlijk)...
ik heb bang als het breekt als hij aan de hand loopt en trekt of als hij naar de andere toe wil en je hebt hem vast?

Dat bedoelde ik ook te zeggen, als ie met hangen al niet kan breken hoe kan t dan ooit breken als ie aan de hand loopt.. (en al zou het kunnen, als er 700 kilo aan je arm trekt dan laat je dat touw echt wel los voordat het de kans krijgt om te breken)

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 17:33

ja je hebt gelijk

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 19:01

Ineke2 schreef:
Touwhalsters zijn gemaakt van zeil of klim touw. Dat breekt echt niet, daarom mag je er een paard ook niet mee vastzetten. Als ze gaan hangen kan dat hele erge snijwonden veroorzaken.

Als je het halster op de juiste manier vastmaakt om het hoofd, zal je paard nooit loskomen door te trekken (tenzij jij loslaat natuurlijk )

Mijn paard heeft juist een touwhalster omdat het een hanger is. Een gewoon halster rukt ze gewoon stuk, maar het touw halster breekt niet.
Ze heeft met het touwhalster ook gehangen, totdat ze erachter kwam dat dat niet brak en het dus geen zin meer had, maar snijwonden heeft ze echt nog nooit gehad hoor.. Maar, ik heb er wel een paniek haak aan, want als het wel misgaat kan ik dan teminste het touw los maken.