help help vliegen!!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sara0

help help vliegen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 12:25

hoi hoi

mijn merrie is net verhuisd en staat nu met nog een merrie in een weiland. er zijn daar vreselijk veel paarden vliegen, veel meer dan waar ze eerst stond.
ze werd zo gek van die beesten dat ze de heletijd rondjes ging rennen. het was zelfs zo erg dat ze met bijna 25 graden een paar uur rondjes liep te rennen, ik heb haar nu maar binnen gezet want anders komt het niet goed.
ze gaat nu overdag naar binnen en 's ochtends en 's avonds even naar buiten. omdat ze anders weer gaat rennen en blijft rennen.
vliegen spray helpt niet en om haar nu steeds binnen te houden vind ik ook maar nix.

weten jullie misschien iets dat kan helpen?
Vliegen deken ofzo?
(waar ze eerst stond was dat niet nodig dus gebruikte ik dat ook niet)

groetjes....

Terence

Re: help help vliegen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 12:37

Hallo SaraO,

Tsja, dazen blijven een groot probleem voor veel paarden. Ik doe onderzoek naar vliegenoverlast bij paarden en dan zoek ik met name antwoord op de vraag "waarom heeft het ene paard meer last dan het andere paard?" Daar zijn hele opmerkelijke dingen naar voren gekomen.

Wat betreft de dazen: het beste is inderdaad om bij veel overlast de paarden binnen te zetten, want de daas komt niet in de stal!
Verder zijn dazen met name actief op zonnig dagen als de temperatuur tussen de 22 en 30 graden ligt. Als het onder de 20 graden is, kun je je paard dus gerust buiten zetten.
Een deken kan ook een goede oplossing zijn, maar als jouw merrie zó veel last heeft, raad ik je wel een deken aan mèt hals en liefst ook een masker.

Wil je meewerken aan mijn onderzoek? Kijk dan even op mijn site en vul de vragenlijst in.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 12:42

Terence mag ik jou als dazenkenner ff een vraag stellen? Ik las hier op bokt dat dazen niet kunnen ruiken, waarom scheelt de vliegenspray dan bij mijn paarden? Proeft dat vies ofzo?

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 12:50

Hallo Urielle,

Dazen kunnen wèl ruiken. Bij dazen is hun zicht weliswaar het belangrijkste middel om prooien te vinden, maar kleur, geur, warmte en koolstofdioxide-uitstoot van de prooidieren spelen ook een rol. Bewegende objecten - vooral donkere kleuren! - hebben de grootste kans om aangevallen te worden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 13:05

vandaar...mijn pony is vos en heeft beduidend minder last dan zijn donkerbruine weidegenootje...

maar toch gisteren maar onder een vliegendeken gezet, en die vandaag vervangen door een dun regendek...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 13:08

Terence schreef:
Hallo Urielle,

Dazen kunnen wèl ruiken. Bij dazen is hun zicht weliswaar het belangrijkste middel om prooien te vinden, maar kleur, geur, warmte en koolstofdioxide-uitstoot van de prooidieren spelen ook een rol. Bewegende objecten - vooral donkere kleuren! - hebben de grootste kans om aangevallen te worden.

Bedankt! Mijn nieuwe paard wordt dan dus een schimmel Nu je het zegt, als ik train met een lichte rijbroek heb ik minder last dan met een donkere als ik zelf aangevallen word....
Afbeelding

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 13:56

[quote="Urielle
Bedankt! Mijn nieuwe paard wordt dan dus een schimmel Nu je het zegt, als ik train met een lichte rijbroek heb ik minder last dan met een donkere als ik zelf aangevallen word....
Afbeelding[/quote]

haha, ja ik begrijp heel goed wat je bedoelt. Dit soort antwoorden kwamen ook uit de vragenlijst van mijn onderzoek naar voren.
Ik ben aan dit hele verhaal begonnen, omdat ik zelf een zwart paard heb die heel erg veel last heeft van vliegen en dazen. Ik zag dat hij meer last had dan andere paarden in zijn omgeving. Ik wilde daarom wel eens antwoord op de vraag "waarom het ene paard meer last heeft dan het ander?"

Mijn scriptie is dusdanig interessant geworden (met vele mooie foto's!) dat ik nu overweeg om het te publiceren. Er staat inmiddels heel veel info in over verschillende soorten (steek)vliegen en welke last paarden daarvan ondervinden. Daarnaast staan er allerlei middelen en maatregelen genoemd die de vliegenoverlast kunnen beperken.

Ik zal jullie op de hoogte houden als de resultaten van mijn onderzoek bekend zijn. Het onderzoek zèlf is nog niet afgerond, want ik zou graag nog veel meer ingevulde vragenlijsten willen hebben. Dus: als jullie nog mensen weten, die hieraan mee willen werken: GRAAG!!!