Wat en waar moet je aan denken bij de aanschaf van een eigen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

karenJ

Wat en waar moet je aan denken bij de aanschaf van een eigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 09:22

Ik probeer al een tijje een goed beeld te krijgen wat ik allemaal nodig heb voor de aanschaf van een eigen paard.
Hoe zit het met aanschaf en overeenkomst, verzekering en keurig, en andere financiele zaken.
En waar vind je een lief leerpaard en hoeveel mag zo`n paard kosten?
wie moet je inschakelen?
Waar vind ik een lijst met prijzen van stallingen?
Op hoeveel moet ik rekenen per maand?

Kan iemand mij helpen met de antwoorden te vinden?

Anoniem

Re: Wat en waar moet je aan denken bij de aanschaf van een e

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 09:49

Kijk maar of je maandelijks een bedrag van €400,- euro vrij hebt, zonder dat je dan in verdere problemen komt. Ik schat dit wel relatief laag in, dus als je meer kan vrijmaken is dat alleen maar mooi.

De stalling is nl een bedrag wat behoorlijk varieert, je kan voor 100, maar ook voor 300 in de maand kwijt zijn. Het hangt er ook vanaf of je volpension staat op een goeie stal, of dat je een weitje met stal bij een boer etc. huurt. Valt dus lastig te zeggen, en een lijst met prijzen van stallingen bestaat niet. Ik zou gewoon in de omgeving gaan zoeken, overal langsgaan, en kijken hoe het daar is, en wat het kost.

Andere vaste kosten:
* Smid per 2 maanden, bekappen €20,- Beslaan €70,- Ook deze bedragen kunnen per regio verschillen.
* Wormenkuren om de 6 tot 8 weken. Gemiddeld zit je wel op een prijs van €13,-
* Enting 1 á 2 keer per jaar. De enting op zichzelf kost ongeveer €20,- en dan komen er eventueel nog voorrijkosten bij. Plus een potje met rond de €500,- voor onverwachtse DA-kosten want die kunnen extreem de pan uit rijzen.

Optioneel:
* Lidmaatschap stamboek, beginkosten €100,- bij elkaar (inschrijven + lidmaatschap) daarna rond de €50,- per jaar, dit kan natuurlijk ook verschillen per stamboek.
* Premie verzekering, dat hangt ervanaf hoe je hem verzekert en waartegen en bij wie. Ik kan hier geen zinnig algemene prijs op plakken.

* Lessen, startkaart aanvragen etc. etc.

Jij zoekt een lief leerpaard, in dat geval zou ik gaan kijken naar handelsstallen, dan kan je verschillende paarden proberen, heb je vaak een proeftijd, en kan je makkelijk het paard ruilen voor een ander dier wat toch beter klikt. Ik begrijp ook dat je nog niet zo heel erg ervaren bent, gezien je een leerpaard wilt. Dus dan zou ik nog niet particulier gaan kijken. Zoek maar een beetje rond op Internet via google, en dan vind je er vanzelf wel. Prijs... ergens tussen de €1000,- en €3000,- hangt af van je voorkeuren, ervaringen, leeftijd, ras. etc. etc. Het is dan ook mogelijk om het dier te laten keuren, doe dit altijd door je eigen DA, en bedenk je hoe uitgebreid je dit wilt. Ga je ook de benen laten nakijken, of beperk je je tot een algemene keuring? Vraag ook de kosten hierover vooraf na.

Gezien je dus mogelijk een paard koopt zónder toebehoren en tuigage. Zou ik rekenen op een bedrag van €750,- tot €1.500,- hiervoor. Het hangt ervanaf of jij begint met een goedkoop starterszadel. Bijv. een Wintec €300,- tot €600,- of dat je voor een lederen zadel gaat kijken. Dan zit je toch al snel rond de €1.000,- te kijken. Daarnaast nog hoofdstel, halster, borstels, dekens, verzorgingsmiddelen, etc. etc. Alles bij elkaar tikt dit ruim aan.

Tot slot, vanzelf kan het allemaal goedkoper, ik weet zeker dat er hierna allemaal posts komen met dat het goedkoper kan. Is ook zo. Maar je moet nooit aan een paard beginnen als je heel krap rekent, en het net uit kan

En tot slot? Heel erg veel plezier met je eigen paard!

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 09:51

Ligt er geheel aan wat je zoekt, waar je zoekt en in welke regio van Nederland je paard gestald moet worden.

In het bovenstaande verhaal mis ik nog de paardentandarts.

karenJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 10:03

Dank jullie wel alvast. er komt ook zo veel bij kijken...
Verzerering; kan dat tegen de dood en ziektekosten?
Ik rij nu 16 jaar ongeveer, maar ben op zoek naar een paard dat gezond is van lijf en leden, dus ik wil ook zijn hart,longen en rug nagekeken hebben. Kan dat?
ook ben ik op zoek naar handelaren en handelsstallen waar je niet bedonderd word. Maar hoe kom je daar achter en hoe vind je die?

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 10:06

KarenJ, vertel eens wat je precies zoekt en in welke omgeving.
Zoek je een recreatiepaardje, een springertje of een dressuurpaardje.
Pony of paard?

In principe gaan er van iedere handelsstal goede en slechte verhalen rond. Vergeet niet dat die mensen er hun brood mee moeten verdienen. Dus over het algemeen zijn ze echt wel betrouwbaar anders maken ze hun eigen handel en dus ook hun inkomsten kapot.
Vergeet niet dat het de mensen vaak zelf zijn die zich LATEN bedonderen.

Een paard laat je gewoon keuren, in ieder geval klinisch. Als het even kan dan doe je het ook röntgenologisch, maar dat hangt van de verkoopprijs van het paard af.

Je kan ook altijd laten bloedprikken om zeker te zijn dat het paard geen verdovende middelen of pijnstillers heeft gehad zodat het door de keuring kan komen.

karenJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 10:16

Ik ben op zoek nar een paard waar je in het verkeer een kanon naast af zou kunnen schieten. Ik rij graag dressuur, maar ook graag buiten. Springen vind ik niet leuk, en daarom doe ik het ook niet.liefst een ouder paard, ongeveer tussen de 8 en 15. ook niet groter dan 1.68 want dan kom ik er niet op hahaha( ik ben zelf niet zo groot).

Kun je een paard dan niet altijd rontgenolisch laten keuren?

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 10:21

Tuurlijk kan het altijd. Maar de kosten van röntgenologisch keuren zijn gewoon heel hoog, ongeveer 500 euro.
En als het dan om een paard gaat van 'maar' 1000 euro dan zou ik het niet doen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 10:24

Als je een paard van 15 op het oog hebt dat klinisch goed is en 1000 euri kost (ik zou overigens niet zó laag gaan zitten, grote kans dat een dergelijk goedkoop paard iets mis mee is, qua karakter meestal), is het niet logisch het ook á 300 euri te laten rontgenen. Een paard van die leeftijd laat altijd wat zien op de foto's, maar als-ie klinisch goed is wordt-ie daar oud mee. Dus dan verwarren foto's alleen maar het beeld en heb je er niks aan.

Ik kan je verder nog 1 tip geven: neem iemand die verstand van paarden heeft mee. Zo voorkom je dat je verliefd wordt en niet meer objectief kijkt. Neem verder nooit direct een beslissing, maar slaap er een nachtje over, en wees zo eerlijk óók te laten weten als je een paard niet koopt, ipv nooit meer wat van je te laten horen.

Qua kosten is alles al zo'n beetje opgenoemd:
Startkosten aanschaf paard + toebehoren = 3000-4000 euro
Maandkosten 400 euro is reeel.
Potje opzij zetten voor onverwachte kosten is nuttig.

Voor een verzekering ben je ongeveer 3% van de verzekerde waarde per jaar kwijt. Houd er rekening mee dat verzekeringen moeilijk doen over paarden ouder dan 16 jaar. Koop je er dus 1 van 14 of 15, dan zul je al vrij snel per jaar een lagere verzekerde waarde opgedrongen krijgen. Verzeker je paard iig voor een 1000 euro méér dan wat je ervoor betaald hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 10:57

Kleintje schreef:
In het bovenstaande verhaal mis ik nog de paardentandarts.

Bij mij gebeurt dat door de DA, en is de afgelopen 6 jaar gewoon nog niet nodig geweest. Dus die kosten ken ik niet

Ibbel heeft idd nog een goeie tip met een ander goed iemand mee te nemen

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 15:29

Verzekering bij de interpolis voor mijn 3 jarige pony van 2500 euro was 30 euro per maand, en dan de uitgebreide verzekering + ziekte kosten, dat zou dus best uitgebreid zijn.

Ik heb het niet gedaan omdat ik toen ik de polis las het grote onzin vondt om te verzekeren, om redenen die ikniet ga neerzetten want daar krijg ik geheid commentaar op.
Ik zet nu elke maand 30 opzij in een potje, en in het begin een start bedrag van 300, daar zitten teminste geen voorwaardes aanvast.

400 permaand is reeel, maar, als je een paard in mijn omgeving op een manege wil hebben, dekens omdoet, ijzers onderslaat en wedstrijden wilt gaan rijden moet je toch wel om meer rekenen, stalling is bij ons al 350, dan moet je beslaan, 80 euro, dekens zijn niet goedkoop, startkaart, kleding.... denk dat je beter op wat meer kan rekenen dan....

(ik zelf doe het trouwens met 250 per maand, maar mn paard staat dan ook dag en nacht in het weiland, ook swinters, heeft geen dekens en wordt niet beslagen, ik koop alles goedkoop, geen overbodige dingen, enz enz)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 16:07

En bedenk bij de stalling goed wat je zelf wilt en hoeveel tijd je hebt.

Wil je hem zelf helemaal verzorgen-wil je dat hij wel gevoerd wordt maar dat jij de stal mest-moet hij helemaal op volpension? Mag het een manege zijn of sta je liever helemaal apart. misschien is een weitje met een schuilstal prima voor jou maar is er ruimte om te rijden in de buurt, ook als het slecht weer is?

Wil je een stal met een bak erbij, moet dat per se een binnenbak zijn of mag een buitenbak ook? Hoe zijn de uitrijmogelijkheden? Hoeveel weidegang zit erbij, staat je paard apart op de wei of in een groep en worden ze buiten gezet en binnen gehaald? Hoe is het onderhoud van de bak en ligt de buitenbak 's winters nat?

Wat is de gemiddelde leeftijd van de pensionklanten en wat doen zij met hun paarden? Als dressuurruiter kan het vervelend zijn tussen allemaal springruiters te staan omdat de bak vaak vol hindernissen staat. Als recreatieruiter kun je je ongemakkelijk voelen in een stal met sportruiters.

Als hij op volpension staat, kijk dna naar hoe vaak er wordt uitgemest, wat voor hooi en stro er ligt en wat voor voer er gegeven wordt. Mocht dat voer niet fijn blijken voor jouw paard, heb je dan de mogelijkheid om zelf te voeren of ander voer te kopen? ALs je paard hoest of allergisch voor stro blijkt mag hij dan op krullen staan?

Kijk ook naar de openingstijden en de regels voor als je op concours zou gaan. Als je zelf een trailer koopt, is die daar neer te zetten of kun je die bij je huis kwijt?

Hoe groot is de zadelkamer, krijg je er een eigne kast of kun je een eigen kast er neerzetten en wordt de zadelkamer afgesloten (belangrijk als je zadel wordt gepikt voor de verzekering)

Deze vragen schelen een hoop als je in de omgeving gaat selecteren!

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 16:24

nou het ligt er maar net aan waar je je paard of pony neerzet dat zie ik al wel :

ik ben kwijt per maand...
* 140 euro voor de stalling.. dit is inclusief hooi stro brok.. en weidegang... er wordt ook iedere dag gewoon voor mij gemest en pony buiten gezet en binnengehaald...
* 40 euro per 6 weken voor het beslaan... ik doe dit standaard elke 6 weken maar kan ook 8 weken
* verder was ik 250 euro kwijt voor mijn zadel en voor de rest van de spulletjes als halsters en dergelijke ongeveer een 150 euro.. dan nog dekens en zo ongeveer 150 euro.. staldeken en regendeken en uitrijdeken...
* 10 euro per 6 weken voor de wormenspuit
* 50 euro per jaar voor controle bij de tandarts
* 21 euro per jaar voor de inenting
* ik zit ook bij een fonds dat je een bedrag uitkeert als je paard overlijdt.. ik heb namelijk een pony van 24 jaar oud helemaal in orde maar die wordt nergens meer geaccepteerd voor een verzekering.. daarom zit ik bij een fonds.. daar taxeren ze je paard elk half jaar.. daarvan betaal je elk half jaar 1% van de waarde van je paard.. komt deze dan te overlijden.. krijg je het getaxeerde bedrag uitgekeerd.. in mijn geval is dat 1200 euro voor een 24 jarige pony!!!! niet verkeerd dus... (gekocht voor 450 euro!!)
* verder moet je er wel altijd rekening mee houden dat je paard/pony ziek kan worden.. had het al gelijk na aankoop mee te maken.. deze kosten kunnen er hoog worden.. maar je kunt eventueel ook in termijnen betalen.. ( weet dat het niet de beste oplossing is, maar heb er toch gebruik van kunnen maken)
* je kunt in principe alles zo duur maken als je wil maar in brabant is er in ieder geval van alles te vinden.. hier heb je stalling van 50 euro per maand.. waar je paard altijd buiten loopt.. tot 360 euro.. maar in principe krijg ik net zoveel service als op een stal van 360 euro.... alles wordt voor mij verzorgd...

even kort samengevat....
ik kan mijn pony gemakkelijk onderhouden voor 200 euro per maand....
met een klein reserve potje erbij dan

groetjes keshia

karenJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 09:36

dank jullie wel voor de info, heb er erg veel aan!

Groetjes Karen

Rocco1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:50

wat rekenen jullie veel per maand, 400,- euro dat haal ik echt niet.
ik betaal 190,- stallingskosten, daar zit bij: eten, weidegang, stal uitmesten en als ik ziek ben of op vakantie ga dan kun je hen erop laten rijden

55,- per 6 weken aan de hoefsmid: mijn paard heeft speciale hoefijzers voor dus dat is ook extra. anders kosten het me 45,- achter wel gewoon bekappen.

wormen kuur doe ik om de 3 maanden: 13,- per kuur.

dus als je dit omrekend per maand ben ik echt geen 400,- kwijt.
pfieuw anders kon ik het ook echt niet betalen. (ik ben 18 en betaal alles zelf)

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:02

Ja, jullie rekenen echt heel veel...

Ik ben ook zoveel niet kwijt hoor in een maand..

bruintje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:11

Jullie hebben geluk dat jullie voor +/- 200 euro kunnen staan!

Ik betaal 350 euro per maand en dat is alleen voor volpension. Hier komen zijn ijzers nog bij (90 euro per 2 maanden), entingen, wormenkuren en de rest!

Je krijgt er ontzettend veel voor terug, en ik zou het absoluut niet anders hebben gedaan, maar het is iedere maand weer een rib uit mijn lijf!

Bedenkt goed wat je wilt en of het financieel haalbaar is!

Het zou toch zonde zijn als je je paardje om financiele redenen weg zou moeten doen!