staat dit paard goed gestald?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

isaoud

staat dit paard goed gestald?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 19:30

Hallo allemaal.

Ik stel deze vraag namens iemand anders......

Zij heeft een haflinger van 10 jaar oud (merrie). Deze staat aan een hele drukke dijk en ze kan de hele dag mensen zien, auto's, fietsers etc. Het is een stukje grond waarop zand is gestort en de afmeting is 10 X 10 meter ongeveer met daarnaast of daarop een zeecontainer waar ze in en uit kan lopen. Deze is door midden gedeeld, een gedeelte is stal, andere gedeelte is opslag van hooi, zadel etc. Ze krijgt 3 keer per dag hooi (dacht ik) en een paar handjes bix per dag. Omdat ze verschrikkelijk bijterig is geworden sinds ze hier staat twijfelt de eigenaresse of het paard nu eenzaam is of zich verveelt. Ze heeft al wel geprobeerd een skippybal neer te leggen maar daar keek ze niet naar om. Hiervoor heeft ze nooit gebeten (het is niet kwaadaardig bijten maar meer knabbelen maar wel aan je jas en er dan een rukje aan geven, of aan je handen etc.) en dat ze nooit gebeten heeft weet ik zeker want hiervoor was ze van mij. Het is heel hinderlijk want je kan haar absoluut niet meer aaien. Ik heb haar voorgesteld om deze oproep te plaatsen en ik zou het leuk vinden om wat terug te horen van jullie. Paardje komt verder niet op de wei behalve hier en daar een uurtje samen met de eigenaresse.
Is dit paardje eenzaam, heeft het honger of wat kan er zijn waarom ze is gaan bijten. Staat dit paardje goed op haar plek? Of mist ze iets, zo ja.... wát? Deze foto is trouwens gemaakt, drie weken nadat ze bij mij wegging, ze is inmiddels wel iets dunner, het is een haflinger van het zwaardere type (ouderwets soort dus).

Ik hoor het graag, ook als je vragen hebt.

Groeten Sanna

http://www.mijnalbum.nl/Foto=ZPUVBK4N

Climax

Re: staat dit paard goed gestald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 19:32

Ze staat alleen?

Zo te horen verveelt ze zich dood..

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 19:36

Misschien schetje erbij? Zijn niet superduur in onderhoud!

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 19:36

Idd, dat lijkt me wel een goede oplossing, want ik denk echt dat hij eenzaam is.

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 19:40

heeft ze bij jou wel met andere paarden gestaan?
als ze zich verveelt lijkt het me eerder dat ze een ander stalondeugd zou ontwikkelen...

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 19:42

bittermoon schreef:
als ze zich verveelt lijkt het me eerder dat ze een ander stalondeugd zou ontwikkelen...

Wat lijkt jou dan wel de reden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 19:44

veel te klein stukje grond
ze kan niet eens een klein sprintje maken
10 bij 10, dat is een kleine volte maken bij x-b-x als voorbeeld, dat is een volte 10 meter.

en dat ze zich alleen voelt is niet ontdenkbaar.
Maar voor een shet erbij is het toch veels te klein?!

persoonlijk snap ik niet dat mensen hun paard zo ergens neer kunnen pleuren..

sabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 19:50

10 bij 10 vind ik ook en veelste klein stukje voor een paard! daarnaast vind ik dat je paarden niet alleen moeten houden. een shetlander erbij is een goed idee (kosten idd niet veel) maar dan blijf je het probleem houden dat het wat aan de kleine kant is!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 20:32

Wordt jouw haffie veel "Bijgevoerd" door voorbijgangers. Misschien is ze daardoor bijterig geworden. Elke hand waar ze naar hapt moet wat in zitten. Ik vind haar er prima uitzien en volgens mij heeft ze het er best goed verder, kan veel slechter.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 20:35

10x10 is idd erg klein. Ik zou proberen iets te zoeken met meer weide.
Dat bijterige kan ook komen doordat je (misschien?) veel uit de hand voert. Dan denkt ze de hele tijd dat je wat hebt als je je hand omhoog doet. Heeft de mijne ook een tijde gehad.
Dat gaat wel over als je niets meer uit je hand voert.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 20:41

Ze komt bij jou vandaan, heeft ze bij jou met andere paarden gestaan of ook alleen?

Wat deed je met haar/ wandelen poetsen rijden enz? en wat doen de nieuwe eig met haar?

Wat voor voer krijgt ze? wellicht zitten er teveel voedingwaardes in in verhouding met wat de pony doet

Persoonlijk vind ik het de oppervlakte veelste klein, het is fijn at ze een inloop stal heeft waar ze lekker droog kan staan, met een pony houden op een stukje zand van 10 bij 10?
Er zijn vast meer mensen die dat doen, maar dan moet er overdag wel veel met de pony gedaan worden als rijden wandelen, longeren enzenz.

wat mrie al zegt dat ze misschien happeriger is omdat ze van alles toegestopt krijgt zou goed kunnen, ik weet niet of je daarachter kunt komen?

Een weidemaaje is in de meeste gevallen fijn, maar op een relatief klein stukje kan ook dat weer voor irritaties onderling zorgen, als je meedere pony wilt houden moeten ze ook de ruimte hebben o van elklaar weg te vluchten of rust te zoeken op zo'n klein stukje staan ze 24 uur per dag op elkaars lip.
Tenzij je een 'vriendje' weet waar de pony erg goed mee overweg kan.

Heimwee kan ook een oorzaak zijn, een verhuizing is niet niks vooral ls een paard misschien daarvoor met ander paarden gestaan heeft of in het zicht andere paarden heeft gehad.

Kan het zijn dat een tijdje terug je een topic had geopend met de vraag hoe de nieuwe eig het happerige bijterige gedrag af konden leren, mede doordat ze haar veel uit de hand voeren?
En jij al tegen hun hd gezegt dat ze haar beter niet uit de hand konden voeren, of ben ik nu in de war met een ander?
Laatst bijgewerkt door cissie op 29-07-05 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 20:43

Mariek87 schreef:
bittermoon schreef:

Wat lijkt jou dan wel de reden?

ik denk eerder dat ze het sociale apspect mist, het contact, en dat ze dat nu bij jouw probeerd te zoeken. maar ik zeg niet dat verveling niet kan hoor!

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 20:44

Heeft ook met verveling te maken, dat ze zich alleen voelt.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 20:47

Een grotere plek geven zou ik in eerste instantie zeggen, en misschien een geitje erbij. IS ook niet duur in onderhoud, en eet volgens mij iets minder dan een shet (maar dat weet ik niet cker)

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 20:48

Geitjes zijn wel een garantie voor een prachtige afgekauwde staart
Geiten vreten OVERAL aan!

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 20:50

ja het komt op hetzelfde neer, maar het heeft wel allebei een andere oorzaak en vraagt dus ook om een andere oplossing, hoewel een maatje ook een oplossing voor verveling kan zijn natuurlijk.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:11

10 x 10 (100 m2) is 11 keer zo groot als de doorgang stal van 3 x 3 (9 m2)dus te klein? nee. Wel te klein als ze verder geen beweging krijgt, maar daar lees ik niets over. (of lees ik daar overheen?)

Staan er trouwens naast dat 'weitje' andere paarden? zoja dan zou eenzaalmheid niet het probleem moeten zijn, paarden in een box hebben immers ook alleen paarden 'naast' zich.
Laatst bijgewerkt door SharirBobby op 29-07-05 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:12

Hij krijgt verder geen weidegang o.i.d. dus ik vind het toch vrij krap..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:16

een paard moet zich toch ff uit kunnen leven
sprintje trekken
nee, sorry klinkt hard, maar zo hou je nog geen hond

waarom niet op pension met wel de plaats?
Omdat het te duur is?
dan ben ik nog harder in mijn oordeel..

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:18

Ik denk dat het inderdaad kan zijn dat hij zich gewoon stierlijk verveeld!
Net wat Runningkawa zegt. Waarom niet op een manege met genoeg vriendejes en weidegang?!?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:21

Ik vind een uitloop van 10x10 wel kunnen maar alleen als het paard verder ook nog buiten komt en gewerkt wordt.
Ik zou zelf NOOIT mijn paard aleen laten staan voor langer dan een paard dagen. Het zijn kuddedieren en dat mag je ze niet ontnemen.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:23

Ik vind het een erg klein stukje, paardje kan niet eens even jolig doen of een sprintje trekken. En als ze dus haar ei kwijt wilt zal ze vaak moeten remmen en hele scherpe bochten moeten maken. Verder is een paard gemaakt om 16 uur per dag te eten met de kop in het gras. En ook zijn paarden kuddedieren.
Ik snap werkelijk niet hoe je een paard zo kunt houden, hoe egoistisch ben je dan wel niet... Sorry, maar je moet een paard toch op zn minst zomers een weide kunnen bieden met andere paarden waar het beest lekker kan rennen. Dat mensen het fijn vinden om in een kamer te zitten betekent niet dat het paard dat ook vind.

Dat happen komt waarschijnlijk doordat ze van voorbijgangers wel wat toegestopt zal krijgen. En de verveling zal ook wel meespelen.
Hoe je ervan af komt? Huur ergens een stuk weide waar ook andere paarden staan en het liefst waar voorbijgangers niet direct kunnen komen. Het is al zo dat als een paard in de weide staat te grazen mensen meestal gewoon voorbij lopen/fietsen.
Maar als een pony op een stukje zand waarschijnlijk bijna de hele dag staat te bedelen, aangezien ze weet dat mensen wel eens eten bij zich hebben en ze dat niet heeft...tja dan gaan mensen snel erheen en wat geven. Die mensen denken dan ook, dat arme beest staat daar maar op dat zand, ik geef dr even een pluk gras, zal ze vast lekker vinden.

Als dit echt niet mogelijk is, om een weide te zoeken, dan zou ik haar onbeperkt ruwvoer geven en veel beweging geven elke dag.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:29

Deze vraag heeft eerder op bokt gestaan.
Toen werd er al gezegd dat het te klein was en dat hij een maatje nodig had.

Dit is een paar maanden terug. Mijn vraag is dan.. waren die tips toen niet goed genoeg?

Ik blijf erbij dat het nog steeds te klein is en ze een maatje nodig heeft.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:31

Misschien als je het zo vaak mogelijk vraagt, dat iemand dan vanzelf het antwoord geeft dat je graag wilt horen.

Oh sorry, dat flapte er zo uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:32

Citaat:
Deze vraag heeft eerder op bokt gestaan.
Toen werd er al gezegd dat het te klein was en dat hij een maatje nodig had.

echt waar?
dan vind ik het heel erg triest dat er niks is veranderd....

Vraag me dan ook direct af of mensen echt alleen voor hun eigen plezier een dier houden en zich er nooit eens in verdiepen hoe een dier nu eigenlijk gehouden hoort te worden