ik denk dat dit fout staat.. jager en prooi

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lisjuh_

ik denk dat dit fout staat.. jager en prooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 20:22

ik heb eens gelezen dat jij zelf de jager bent en het paard de prooi ( zo voelt het paard zich dan) maar hoe kan je dat dan veranderen dat je gewoon zijn vriend bent.
gewoon veel met je paard opmgaan een band opbouwen???

noekje

Re: ik denk dat dit fout staat.. jager en prooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 20:24

Ja heb ik ook gelezen.. Dat gaat dus zo (volges mij:P) dan laat je hem zien dat je de baas bent.
(Bv. met join-up) En dan wil het paard vriendschap sluiten zodat die zegmaar geen prooi meer is. Dat denk ik tenminste.. verbeter me maar als ik het fout heb bokkers

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:12

nou ik zal effen het gigantisch verbetern Noekje
Namelijk, van nature is een paard een prooi-dier (prey-animal) en de mens is van nature een roof-dier(preditor) (dat ligt aan dat wij vlees eten en aan de manier op hoe we dingen oplossen met agressie enzo. zal ik maar even zeggen en aan dat onze ogen aan de voorkant van ons hoofd zitten inplaats van aan de zijkant enzo.) Dus zolang als jij je als een roof-dier gedraagd zal je paard je ook zo zien. dus je moet niet je negatieve emoties laten zien! dus, laat het niet zien als je boos bent of gefrustreerd, bijv. jij vraagt je paard achterwaards te gaan en in plaats van dat te doen doet hij niks of gaat juist naar voren. word dan niet boos maar lach er gewoonweg om, denk eraan dat het JOU fout is in plaats van die van je pony, want jij hebt hem verkeerd duidelijk gemaakt wat ie moet doen. dus lach erom en probeer het nog eens, blijf altijd vriendelijk kijken! dat is heeeeel belangrijk.
En doe niet aan straffen in de zin van; oh hij bijt, dat mag nie dus dan krijgt hij een tik. wat de pony dan zal gaan doen is; oh ik moet mezelf aanleren om te bijten en voordat ik een klap kan krijgen ga ik er vandoor.
Zorg er gewoon voor dat je je pony voor bent op deze manier dus; in plaats van dat je je poony mept.;
Je pony gaat jou bijten dus intussen trek je je elleboog uit. en niet boos doen ofzo maar gewoon doen alsof dat er niks mee te maken had met dat hij wilde gaan bijten, dus gewoon doen alsof je moet gapen en je armen uitstrekt, dan zal die pony denken dat het zijn eigen schuld is en dat dus niet meer proberen omdat het toch nie werkt.
Kortom zorg er voor dat je NOOIT echt NOOIT boos word! als je dat toch word, stop gelijk met waar je mee bezig bent, en laat je pony met rust totdat je weer ''normaal'' bent.
Als je meer info wilt moet je me maar even pb''en hoor,
Succes
Groetjes Elvira (ik ga nie alles wat ik weet hier neerzetten namelijk)

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:19

oh wahah .. dan heb ik het over iets heel anders sorry,,:P

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:24

El_vis schreef:
nou ik zal effen het gigantisch verbetern Noekje
Namelijk, van nature is een paard een prooi-dier (prey-animal) en de mens is van nature een roof-dier(preditor) (dat ligt aan dat wij vlees eten en aan de manier op hoe we dingen oplossen met agressie enzo. zal ik maar even zeggen en aan dat onze ogen aan de voorkant van ons hoofd zitten inplaats van aan de zijkant enzo.) Dus zolang als jij je als een roof-dier gedraagd zal je paard je ook zo zien. dus je moet niet je negatieve emoties laten zien! dus, laat het niet zien als je boos bent of gefrustreerd, bijv. jij vraagt je paard achterwaards te gaan en in plaats van dat te doen doet hij niks of gaat juist naar voren. word dan niet boos maar lach er gewoonweg om, denk eraan dat het JOU fout is in plaats van die van je pony, want jij hebt hem verkeerd duidelijk gemaakt wat ie moet doen. dus lach erom en probeer het nog eens, blijf altijd vriendelijk kijken! dat is heeeeel belangrijk.
En doe niet aan straffen in de zin van; oh hij bijt, dat mag nie dus dan krijgt hij een tik. wat de pony dan zal gaan doen is; oh ik moet mezelf aanleren om te bijten en voordat ik een klap kan krijgen ga ik er vandoor.
Zorg er gewoon voor dat je je pony voor bent op deze manier dus; in plaats van dat je je poony mept.;
Je pony gaat jou bijten dus intussen trek je je elleboog uit. en niet boos doen ofzo maar gewoon doen alsof dat er niks mee te maken had met dat hij wilde gaan bijten, dus gewoon doen alsof je moet gapen en je armen uitstrekt, dan zal die pony denken dat het zijn eigen schuld is en dat dus niet meer proberen omdat het toch nie werkt.
Kortom zorg er voor dat je NOOIT echt NOOIT boos word! als je dat toch word, stop gelijk met waar je mee bezig bent, en laat je pony met rust totdat je weer ''normaal'' bent.
Als je meer info wilt moet je me maar even pb''en hoor,
Succes
Groetjes Elvira (ik ga nie alles wat ik weet hier neerzetten namelijk)

Dat zou ik niet proberen met een ietwat dominant aangelegd paard, die loopt over je heen alsof je een muisje bent

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 23:03

He Mariek hou je mond, ik ga pmen want volgens mij kan ik hier nog wat van leren

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 23:04

Urielle schreef:
He Mariek hou je mond, ik ga pmen want volgens mij kan ik hier nog wat van leren

Ik wens niet op deze manier aangesproken te worden wanneer ik andere mensen probeer op weg te helpen met hun problemen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 23:05

dan moet je ook een alternatief aanbieden vind ik

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 23:06

ik wil het met mijn Shetlander ook zo gaan doen hoor (die waarmee ik naar de LT wil he)

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 23:10

Urielle schreef:

Dan zal ik bij deze een alternatief aanbieden.

Vergeet het hele jager en prooi idee, het is niet de bedoeling dat jouw paard jou als gelijke ziet, dan zal hij altijd een loopje met je kunnen nemen.
In een kudde is rangorde, en die zal jij ook moeten bepalen.
Te weten: Jij eerst, dan hij.
En daarvoor is af en toe een flinke tik nodig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 23:47

Mariek87 schreef:
Urielle schreef:

Precies! En op het moment dat je de rangordebepaling aan het paard overlaat, dan ben je heel snel uitgereden in plaats van dat je zomaar vanzelf Grand Prix wordt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 00:39

Mariek87 schreef:
Urielle schreef:

Dan zal ik bij deze een alternatief aanbieden.

Vergeet het hele jager en prooi idee, het is niet de bedoeling dat jouw paard jou als gelijke ziet, dan zal hij altijd een loopje met je kunnen nemen.
Te weten: Jij eerst, dan hij.
En daarvoor is af en toe een flinke tik nodig!

dierenbeul!

Urbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 00:53

Ik ben het met Mariek eens hoor, zonder regels is er geen orde, en zonder orde ben je erg ver van huis..
In de kudde (als prooidieren onder elkaar) zijn er vriendschappen en de merries kunnen over het algemeen goed met elkaar optrekken, maar als merrie1 merrie2 aanvalt zal merrie2 dit echt niet negeren! Dat wordt meteen gecorrigeerd, en nee, ze gaan het niet netjes uitpraten..
Dus dit is helemaal niet prooidier/ roofdier achtig, ook prooidieren corrigeren elkaar.
Dus als een pony mij zou bijten zou ik eigenlijk terug moeten bijten, maar omdat dit een beetje onhandig is laat je op een andere duidelijke manier zien dat dit gedrag niet gewenst is.
En je hoeft niet constant te straffen, als hij normaal doet, doe jij normaal. Valt hij jou aan, val jij hem aan. Niet de aanval zelf beginnen, dat is nergens voor nodig.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 08:04

Mooi omschreven Lyte. Zo denk ik er ook over.

Daarbij is de tik (als ze bijt of slaat) die ik geef een aai in vergelijking met de tik die zij uitdeelt aan een ander paard.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 08:51

Ik heb het ook met Lyte eens!
En als je je paard een flinke tik geeft ben je nog geen dierenbeul!!

myracara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 18:53

Nou, ik weet natuurlijk niet of jullie je basisschool afgemaakt hebben, maar het lijkt me wel dat je kan lezen.

Dus, lees nog eens wat hierboven staat, van El-vis. Er staat namelijk nergens dat je paard een gelijke van je is! Ik weet niet waar je dat nou vandaan haalt, maar er staat alleen iets over prooidier versus roofdier gedrag.
Ik doe zelf Parelli en sinds ik dat doe loopt mijn paard niet meer over me heen, laat zich pakken in weiland, is met één vinger achterwaards te sturen, bijt niet, schopt niet, eet niet totdat ik dat toe sta enzovoorts. Ik heb in de tijd dat ik haar dat heb geleerd: nóóit tegen haar geschreeuwd of boos op haar geworden. Dat doen paarden in de wei namelijk ook niet!!!! Geloof je me niet, ga eens een uur in de wei zitten. Kijk eens naar het gedrag van de paarden onder elkaar.
Als een paard een ander paard bijt en het andere paard bijt terug, is dat meestal spelen. Paarden die hoog in rangorde staan driven een ander paard weg in fases. Eerst oren in de nek, dan omkijken, dan het hoofd laag, DAN pas bijten.
Dan heeft een paard pas door dat hij aan de kant moet.
Als jij je paard dus een mep geeft als hij je bijt, is de kans groter dat hij je weer zal bijten, dan wanneer je hem negeert.
Als je gewoon, zonder naar je paard te kijken, je elleboog in de weg houd, denkt je paard: dat is dom, loop ik zomaar tegen een elleboog aan. Dom van me, dat doe ik niet nog eens. Ook een paard stoot zich niet twee keer tegen dezelfde elleboog.

Daarnaast, het geven van een flinke tik is geen schande. Paarden wegen ongeveer twintig keer zoveel als wij en ze kunnen wel tegen een stootje.
Ze leren er echter niets van! Ze denken niet: dat doe ik niet meer. Ze denken: daar moet ik voor oppassen: die geeft tikken die best hard aankomen.
Een paard is niet báng voor pijn, dus je hoeft niet te denken: die bedenkt zich de volgende keer wel twee keer. Als je je paard wel bang gemaakt hebt, kun je er donder op zeggen dat je roofdier gedrag hebt vertoont. Dan lig je dus meteen uit de race voor een hoge status. Dat hebben prooidieren namelijk niet.

Ten slotte, als je de ballen verstand van NH hebt, meng je dan niet in een discussie over dit onderwerp. Ga je eerst eens inlezen!

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 19:20

:)
Laatst bijgewerkt door 45u op 10-03-22 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 20:23

Dat een paard een mens als jager en zichzelf als prooi ziet geloof ik niet zo. Elk paard reageert van nature afwachtend op al het nieuwe dat hij tegenkomt, dat zou misschien een jager kunnen zijn.
Voor de meeste paarden zijn mensen echter iets waar ze van jongs af aan mee in contact geweest zijn en waarvan ze weten dat het niet bedreigend is (even voor het gemak vergetend dat er ook mensen zijn die paarden verschrikkelijke dingen aandoen).
Vriendjes zijn met je paard, op de manier waarop mensen onderling vrienden zijn, kan in mijn ogen niet. Er zal tussen mens en paard altijd een rangorde zijn en voor de veiligheid van paard en mens is het het beste als de mens hoger in rangorde is dan het paard. Ik zou niet graag "op z'n paards" terechtgewezen willen worden.
Voor mij dus meer een 'leider versus volger' gedachte dan 'jager versus prooi'.

En myracara, bij deze ben je uitgenodigd om eens bij mijn pony in de wei te gaan zitten. El_vis mag ook mee...
Ik wil graag van jullie leren hoe ik anders met mijn pony moet omgaan als hij weer eens aanvalt.

myracara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 20:32

Een stroomdraad werkt op dezelfde manier als ik uitlegde over het elleboog in z`n gezicht duwen. Geen agressie, maar een simpel onaangenaam gevoel. Ik moet zeggen dat ik me niet volledig kon vinden in El-vis`uitleg over het bijten, al bedoelen wij geloof ik hetzelfde.
Je hebt wel gelijk over het gebruiken van mijn eigen paard als voorbeeld. Ik wil alleen niet andere mensen gaan gebruiken om mijn standpunt duidelijk te maken.

Een paard herkent een roofdier aan zijn geur. Mijn paard heeft weleens oog in oog gestaan met een kudde herten in het bos en het deed haar niets! Terwijl ze nieuwe mensen altijd ontzettend spannend vindt en ze echt niet zomaar in de buurt laat komen.

Ik ben heel benieuwd waarom jou pony je aanvalt, misschien traumatische ervaringen met het gevangen worden? Misschien een kronkel in z`n kop?
Het klinkt in ieder geval als een gebrek aan vertrouwen, paarden vallen alleen aan bij levensgevaar.

eventinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 20:47

ik ben het helemaal eens met marieke. en zoals iemand hier op dit forum al zei, wat doet een stroomdraad dat? of is dat in die wereld helemaal funest?..ik geloof absoluut dat het werkt hoor, bij iets bangere paarden, een dominante hengst zoals die van mij, hoef je niet met zo'n geintje aan te komen.

ik vind dat het paard gewoon voor je moet leren werken, neem nou om maar iets te noemen, gert-jan bruggink, of umm alice naber lozeman, die hebben stuk voor stuk ook een prima band met hun paarden, ze doen namelijk wat er van ze verwacht word, en dat is toch belangrijk? ze rijden allen op top nivo, zonder dit soort dingen.
xxx

Urbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 23:04

@Myracara, ik denk niet dat deze methode voor alle paarden werkt, voor de volgzame typen zal het prima werken maar een beetje dominant paard loopt over je heen. En dan kan je wel, als je paard bijt, je elleboog in de weg houden, maar dan heb je wel mooi een hap uit je arm, ook niet erg prettig.
Ik val je niet aan en ik vind het een heel fijne methode voor sommige paarden, maar het werkt gewoon niet bij alle paarden.
Ik heb daar zelf ook ervaring mee, met een pony die ik vroeger reed kon ik niks, in de stal hoefde je maar even bij de boxdeur te komen en je had een aggresieve merrie in je nek, niet erg fijn dus. Hetzelfde in de wei. Als ik dan in de wei ga zitten met goede bedoelingen moet ik waarschijnlijk weggesleept worden met de ambulance. Deze pony moet gezag voor je krijgen en gewoon weten dat dit gedrag gevaarlijk is en niet mag! Valt ze je aan? Tik geven, bijt ze, tik geven, is ze lief? belonen belonen en nog eens belonen.
Het paard wat ik nu rij is daarintegen veel makkelijker. Ze gaat achteruit met een handbeweging, luistert prima naar mn stemhulpen en heeft zelden tot nooit een tik gehad. Bij dit paard zou de parelli manier dus wel weer prima werken.

Elk paard heeft een trainingsmethode nodig aangepast aan het karakter van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 23:09

myracara schreef:
paarden vallen alleen aan bij levensgevaar.

Onzin, kan ook uit pure dominantie zijn.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:00

Laatst bijgewerkt door 45u op 10-03-22 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 20:29

myracara en ik hebben ondertussen via PB het een en ander uitgepraat en staan toch behoorlijk op één lijn, bleek achteraf.

Mag ik dan samen met haar onder je haf komen zitten?

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 20:31

Laatst bijgewerkt door 45u op 10-03-22 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt