Wat versta je onder een braaf paard of een hu***r?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gr_roos

Wat versta je onder een braaf paard of een hu***r?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 14:50

Volgens mij is de vraag wel duidelijk. Ik wilde de vraag wel netjes houden vandaar de *tjes in het woord hufter

Ik lees zo veel topics over paarden die dus etters / hufters vererven dat ik wel benieuwd ben wat iemand daar onder verstaat.

Wat ik een braaf paard vind kan een ander al een galbak vinden.

Een hufter vind ik een paard dat zonder aanleiding begint te bijten en te schoppen als je ze stal inkomt.
Als ze met rijden je willens en wetens in het ziekenhuis proberen te werken vind ik het ook hufters. Net zo goed als paarden die naar je slaan als je er af valt of paarden die zich in 1 keer laten vallen met steigeren.

Brave paarden vind ik paarden die normaal gesproken luisteren in de omgang.
Met rijden moeten ze wel meewerken, wat niet wil zeggen dat ze niet een keer mogen schrikken, rennen, bokken of steigeren.
Als ze echt in de staak gaan en dat dag in dag uit wordt het een ander verhaal.

Ik hoop dat iedereen begrijpt dat je van een 3- jarige minder kan verwachten dan van bv. een 10- jarige.

Ik vind dat ik 2 brave paarden heb, maar ik ken een aantal mensen die daar anders over denken en vinden dat ik draken heb Laatst hoorde ik zelfs dat mijn paard levensgevaarlijk was.
Ze zijn goed verkeersmak en dat ze wel eens geen zin hebben en ondeugend zijn maakt mij niet uit. Ze zijn niet opgezet

Ben wel benieuwd hoe jullie hier over denken.

fransheijs

Re: Wat versta je onder een braaf paard of een hu***r?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 14:55

Owkee hufter zeg ik nooit! maar etter wel!
Etter is voor mij niet negatief, ik hou er wel van een paard met een beetje pit!
Een etter is een paard (voor mij) die continu je aandacht vraagt, dus zelf continu weer afgeleid is, die je elke keer weer moet attenderen dat ie op moet letten!
Maar ettertjes zijn vaak wel lekker aan de hulp en je haalt er veel genoegdoening uit!

Mijn oudste (13) is een schat van een paard, maar toch een etter haha en dat is echt positief!

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 15:00

Mijn paard vind ik een leuke draak.
Kan dagen goed meewerken en echt werkwillend zijn, en dan een dag dat je er amper aan mag zitten, dat ze omhoog gaat of om het minste of geringste een bok geeft.
Wegrennen doet ze niet, bijten of naar de mens trappen ook niet.

Het is een paard met gebruiksaanwijzing, maar wel een leuke...

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 15:01

Braaf staat bij mij voor betrouwbaar. Dat betekent dus niet dat ze niet een keer ondeugend mogen zijn of uit angst een keertje kunnen flippen. Mijn 3 jarige pony is braaf, maar kent nog niet veel en kan daardoor voor andere mensen misschien niet braaf zijn omdat zij daar iets anders onder verstaan. Blijft dus altijd moeilijk een paard braaf te vinden. Mijn wedstrijdpaard is ook braaf, maar ook ontzettend ondeugend en probeert mij altijd uit, zowel tijdens poetsen als tijdens rijden, maar is nooit gemeen.
Groetjes Brennie

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 15:22

Ik heb twee brave beesten op stal op het moment.
Vorig jaar heb ik net een hufter verkocht, dat was echt zo'n viespeuk die zich liet vallen met steigeren, net zolang rodeo door de bak deed totdat je op de grond lag, en dan moest je wegwezen voordat je nog een schop na kreeg.
Dat zijn de echte rotzakken, als ik het vantevoren had geweten had ik hem niet gekocht, maar oke, als je ze hebt moet je er wat van proberen te maken want je komt er anders ook niet simpel vanaf
Zulke beesten zijn gewoon niet leuk, elke dag erop stappen, eraf lazeren en ze weer gruwelijk op hun flikker gaan. Dat is niet leuk, tenminste niet als je 1 of 2 paarden op stal hebt. Als je verder wel leuke beesten te rijden hebt heb ik er geen moeite mee om zo'n hufter ernaast te rijden, maar als dat je enige paard is, kan je beter een nieuw paard of een nieuwe hobby zoeken

Qua definitie van ben ik het met de TS eens.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 15:26

ik had een hufter en heb nu een bloedkikker met een los gaspedaal.

De hufter was een merrie die helemaal niet meer het erf af wilde en alleen maar aan de hand geleid kon worden. Als je aan het rijden was dan kon ze ineens om draaien of heel hard achteruit gaan lopen. Er zat dan geen stuur meer op en dat is heel eng!
Ik heb dat paard verkocht aan een minder bange wezel dan ik.

Nu heb ik een heel leuk paard maar wel een vreselijk gevoelig paard. Ze is absoluut braaf maar heel snel op dr teentjes getrapt en als je onverhoopt boos op dr wordt dan is ze zo overstuur. Kan overal met haar naartoe en zal nooit steigeren of bokken om je eraf te gooien. Ze heeft dr jolige buien en soms een klein vreugdebokje maar dat is niet erg, dat houdt het leuk, ook voor haar.
Ideaal paard voor de wedstrijden, nou ik nog goed leren rijden

Ze is soms razendvlug en reageert zelfs al op je been als je maar denkt aan de hulp maar is wel controleerbaar met een boterzacht mondje. Is ook heel fijn rijden maar je kan niet eens iemand anders vragen om op je paard te rijden tijdens vakanties en zo want niet iedereen kan met die gevoeligheid overweg helaas...

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 16:03

Ik heb een euhh combinatie?

Het is gewoon een heel braaf paard, je kan er echt alles mee. 3 kinderen tegelijk erop zetten, een compleet kinderfeest voor haar neus, alles kan.

Toch is ze heel eenkennig. Bij vreemde mensen loopt ze niet mee (gaat dus hufterig in de staak ). Een vreemde rijdt er echt niet zo mee weg (zo ook niet de Z dressuur instructrice ).

Er zijn mensen die heel bang zijn voor m'n paard in de wei, maar daar snap ik echt niks van. Zolang je haar haar gras laat eten doet ze niets. Ze valt niet aan, gaat nergens achteraan zitten. Ze schopt enkel naar paarden die haar lastig vallen (en wel zodanig dat ze de baas is). Naar mensen doet ze al helemaal niets, ze is heel makkelijk te pakken.

Ik vind zelf dat ik een echte lieverd heb. Ze wil zeker niet dat je valt, maar dat wil niet zeggen dat ze niet is bokt/stijgert/staakt/wegrent. het blijft een paard.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 16:40

onder ''rotbok'' verste ik een paard wat gewoon weg helemaal geen respect voor een mens heeft. Dus gewoon drwars over je heen loopt, je trapt of bijt oid als iets hem niet zint.

Een braaf paard is er een die wel respect heeft voor een mens, meestal voor meerdere Eentje die meewerkt. En je ook niet zomaar zal trappen of bijten ookal wordt dat uitgelokt..

En ik heb een braaf paard. Ze vindt iedereen leuk en alle aandacht die ze daarbij krijgt. Iedereen kan in principe met der wegrijden *Inlc mijn pa die er vorige week voor de tweede keer opgezeten heeft* Ook voor mensen die verder zijn dan ik, daar wil ze ook voor werken... Als je ergens geen vertrouwen in heb, geeft zij je die wel op dat moment. Maar daar voor terug moet je haar met bepaalde agressieve grasprietjes en monsterlijke paaltjes ook dat vertrouwen geven.. dat die paaltjes en grasprietjes toch best wel lief zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 16:47

die defenitie is niet te maken (zit er ook al mee in het manege ruiters topic)

zal ff quoten wat ik daar zei.
naar aanleiding van de ruiters die vonden dat ze wel heel moielijke paarden reden op de manege.

Citaat:
Citaat:
waar ze jong paardemateriaal aankopen voor de gevorderden die later als ze braaf genoeg zijn gebruikt gaan worden voor de beginners

daar zit eigenlijk precies wat ik bedoel.

Sommige paarden zijn "geboren" als manege paard (of voor een rustig eigen paard te zijn)
Andere paarden kun je niet eens als ze 20 zijn inzetten als gevorderde manege paard.
Die hebben daar een heel ander karakter voor.

En dat is eigenlijk wat ik het hele topic al probeer te zeggen.
De wilde paarden op de manege zijn niet wild of moeilijk

En natuurlijk is dat paard wel moeilijk als je 5 jaar alleen maar manege ervaring hebt (lees dit niet denigrerend)
Ga ik op dat moeilijke paard zitten, vind ik het toch een suffe doos.

Maar ga ik dan weer op het paard zitten van iemand die weer verder is dan ik, vind ik het vast een moeilijk paard, terwijl de eigenlijke ruiter die weer simpel vind.

snap je wat ik daarmee bedoel?

dus ook hier
wat de een een mioelijk paard vind, daar vind ik het een suffe doos
waar een ander hem makkelijk vind, vind ik het een moeilijke omdat ik daar weer minder goed ben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 17:00

ik vind het moeilijk om te definieren omdat ik nogal veel 'hufters' heb gezien die onder een andere ruiter transformeerden tot hele leuke beesten.

Voor mijzelf is het dus idd een paard dat je het ziekenhuis in probeert te werken, al is dat meer mijn idee dan zijn gedachte. Een paard dat probeert om te slaan met je, een paard dat je eraf bokt en dan boven je steigert of op je af crosst met zijn oren in zijn nek. Toch waren dat alleen 'hufters' omdat ik er op dat moment niet mee om kon gaan, sommige heb ik mee leren omgaan of kwamen onder een andere ruiter die meer mans was en bleken daarna toch prima paarden te zijn....

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 17:08

Stel :

Jong paard word vanaf veulen af verwaarloosd en mishandeld,
paard word verkocht op paardenmarkt en komt in een normaal gezien terecht,
Later ontpopt het paard zich tot een paard wat mensen aanvalt,geen respect heeft en dat soort grappen..

Is dit ook een Etter?
In mijn ogen dus niet,
Dit paard handeld uit frustratie,Angst en geen vertrouwen in de mens..

Vaak zat worden paarden als Etter bestempeld,
en alleen omdat de mens het paard een verkeerde opvoeding heeft gegeven,
en dat vind ik niet kunnen!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 17:13

Een hufter/rotbok is er bij mij echt eentje waar een steekje bij los zit. Die dus echt levens gevaarlijk zijn.

Een pony waar rare dingen mee gebeurd zijn en angstig is is imo geen hufter en daar wil ik tijd in steken. In een echte hufter niet.
Mijn 4 jarige liep vorig jaar al af en toe mee in een lesje als ik een pony te kort had. Liever niet omdat ze zo groen was, maar ze is de braafste die ik heb(maar ook leuk flot en voorwaards voor mij!)! Maar ik heb een 6 jarige ook super lieve pony staan die echt dus danig voorwaards is dat er geen kinderen op gaan die af en toe wat overmoedig zijn(een twijfelende beginner kan weer wel).

Een 'dooie' kan ook een rotbok zijn als hij constant over je heen probeerd te denderen. Maar een bloedkikker kan ook heel lief en voorzichtig zijn .

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 17:28

Ik vind mijn paard een ontzettende boef en dondersteen.. Ze verveeld me geen minuut, omdat ze van alles uit haar trucendoos haalt.. Ik vind dit niet altijd even leuk, maar vervelend vind ik het zeker niet. Dus ik heb er geen problemen mee, maar ik kan begrijpen dat andere het wel lastig kunnen vinden

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 17:33

Ik vind een braaf paard een eerlijk paard. De definititie van hufter vind ik moeilijker te geven. Waarom is het paard een hufter? Misschien heeft ie last van zijn rug/zadel/whatever, of is de klik met de ruiter er gewoon niet. Ik vraag me ook af of er dan wel echte hufters bestaan. Moeilijke paarden bestaan er absoluut, maar zolang een paard eerlijk is is ie imo geen hufter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 17:54

Saskia9 schreef:
Stel :

Jong paard word vanaf veulen af verwaarloosd en mishandeld,
paard word verkocht op paardenmarkt en komt in een normaal gezien terecht,
Later ontpopt het paard zich tot een paard wat mensen aanvalt,geen respect heeft en dat soort grappen..

Is dit ook een Etter?
In mijn ogen dus niet,
Dit paard handeld uit frustratie,Angst en geen vertrouwen in de mens..

Vaak zat worden paarden als Etter bestempeld,
en alleen omdat de mens het paard een verkeerde opvoeding heeft gegeven,
en dat vind ik niet kunnen!

Ik denk idd dat bijna alle paarden die als hufter beschouwd worden, zo zijn gemaakt.

De ene omdat hij gemeen gereden is.
Altijd op zijn donder heeft gehad, ook als hij niks verkeerd deed en daarom compleet in de staak is gegaan.

de ander omdat hij door en door verwend is en daar gebruik van heeft leren maken, dat je bij wat geetter weer naar de stal mag.
Die dan ook compleet in de staak gaan als ze eens een pas door moeten lopen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 18:16

Ik ken een merrie die vanaf 4 maanden bij een eigenaar is.

Zij heeft alles voor haar paard over.

Toch slaat ze als ze de box in komt, dat deed ze al als 4 maanden oud veulentje.
Haar moeder was een hufter van een merrie, hoe dat zo gekomen is weet ik niet.
Ik weet wel dat dit paard dat gedrag de eerste 4 maanden goed heeft gezien en over genomen.

Ze heeft een super lieve hengst als vader dus daar kan het niet aan liggen.
Ook zijn er veel paarden zo gemaakt, daar ben ik mij heel goed van bewust.
Ik ben dus gewoon benieuwd wanneer iemand een paard braaf vind of wanneer het een hufter is.

Ik ben dit topic vooral gestart omdat je FA veel negatiefs leest over hengsten met niet zulke fijne nakomelingen.

Uit de reacties tot nu toe blijkt dat het voor iedereen anders is.
Ik had ook niet anders verwacht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:20

Als je het over bepaalde hengsten hebt
Kom je wel vaker tegen bij bepaalde, dat ze niet geschikt zijn voor doorsnee ruiter.
En du ook eerder als verpest op een handelsstal/africhtingstal komen.
Dus zie je daar vaker bepaalde hengsten van terug.

Maar dat ligt helaas ook weer aan de ruiters, die hun eigen kunnen te hoog ingeschat hebben.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:21

WenK schreef:
Ik vind een braaf paard een eerlijk paard. De definititie van hufter vind ik moeilijker te geven. Waarom is het paard een hufter? Misschien heeft ie last van zijn rug/zadel/whatever, of is de klik met de ruiter er gewoon niet. Ik vraag me ook af of er dan wel echte hufters bestaan. Moeilijke paarden bestaan er absoluut, maar zolang een paard eerlijk is is ie imo geen hufter.

Er zijn paarden die van het land komen als 3jarige, waar niets verkeerds mee gebeurd is, en wat gewoon absolute hufters zijn.
Gericht naar je steigeren, slaan, op de grond gaan liggen en meer van dat soort ongein.
Er is ook een heel groot deel wat van binnen geen hufter is, maar waarvan een hufter gemaakt is door die hufter op zijn rug.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:38

Mariek87 schreef:
Er zijn paarden die van het land komen als 3jarige, waar niets verkeerds mee gebeurd is, en wat gewoon absolute hufters zijn.
Gericht naar je steigeren, slaan, op de grond gaan liggen en meer van dat soort ongein.

Ben ik met je eens, maar het paard is dan geen hufter van karakter maar gedraagt zich hufterig omdat ze weinig in handen zijn geweest.

Met kordate aanpak weten ze vaak verrekt snel dat het op stal niet zo door gaat.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:40

Dat zijn idd vaak niet de klojo's
dat is vaak een keer een grote bek geven en een pak rammel en dan zijn het scheetjes omdat ze weten hoe het zit

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:41

Urielle schreef:
Ben ik met je eens, maar het paard is dan geen hufter van karakter maar gedraagt zich hufterig omdat ze weinig in handen zijn geweest.

Met kordate aanpak weten ze vaak verrekt snel dat het op stal niet zo door gaat.......

Nogmaals, dat zijn niet de echte hufters. Dat zijn de dominante beesten die proberen of ze over jou baas kunnen zijn zoals ze dat over een ander paard hebben gekund in de groep.

Ze zijn er ook waarbij dat niet te doen is, ik heb ze gezien
De echte hufters zijn de paarden met een kronkel in de kop, die nooit vertrouwd zullen worden, altijd dwars zijn en vuil van zich af kijken.
Zo'n beest waarbij je aan de ogen al kan zien dat je hem voor geen cent kan vertrouwen, zonder dat hij ooit wat mee heeft gemaakt.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:41

runningkawa schreef:
Dat zijn idd vaak niet de klojo's
dat is vaak een keer een grote bek geven en een pak rammel en dan zijn het scheetjes omdat ze weten hoe het zit

Juist, maar die soort bedoelde ik niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:44

Die heb ik maar 1 gekend, die liet zich achterovervallen, zomaar.
Totaal niet uit dominantie, want soms stond ze gewoon zo maar wat bij je en kreeg ze niet op haar kop of wat ook.
En dat is ze blijven doen, ook et zadelmak maken.
Niks aan de hand en uit het niks achterover, om daarna zonder problemen verder te lopen.
Die had volgensmij echt wat fout in de kop.

Maar de rest heeft vaak wel al wat meegemaakt, al is het als veulen en dat weet je niet altijd.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:46

runningkawa schreef:
Die heb ik maar 1 gekend, die liet zich achterovervallen, zomaar.
Totaal niet uit dominantie, want soms stond ze gewoon zo maar wat bij je en kreeg ze niet op haar kop of wat ook.
En dat is ze blijven doen, ook et zadelmak maken.
Niks aan de hand en uit het niks achterover, om daarna zonder problemen verder te lopen.
Die had volgensmij echt wat fout in de kop.

Maar de rest heeft vaak wel al wat meegemaakt, al is het als veulen en dat weet je niet altijd.

Die types bedoelde ik. Ik heb er een paar van gezien, en daar kan je gewoon niet wat mee, want uit het niets laten ze zich tegen het schot aan vallen o.i.d.

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 19:11

Ik noem een paard een rotbok als het paard naar je schopt en bijt, niet voor uit wil lopen en alleen maar steigerd of bokt.
of dat er geen rem op zit dat noem ik een rot bok

Groetje Miss