De voor en nadelen van ruinen ? en een vraag voer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Buckje

De voor en nadelen van ruinen ? en een vraag voer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 14:22

Wie kan mij helpen ?!

Ik heb nu een shetland hengstje van, 16-03-04 hij is nu dus 1 jaar 4 maanden en 19 dagen oud. Binnenkort zal hij gecastereerd moeten worden, omdat hij als hij zover is fatsoenlijk voor het karretje kunnen rijden.

en weer lekker met vriendinnetjes en vriendjes in de bak kunnen spelen.

Wat zijn de voor en nadelen van het castereren, als ik het nu doe word hij dan minder mooi uit gegroeit of wat ?

Wat kost zoiets ongeveer ?

Hij krijgt nog steeds veulenbrok, omdat de veevoederhandel dat ons heeft geadviseet te geven tot 2,5 jaar. of is dat alleen van de overgang van moedermelk naar veulenbrok, wat ik ergens wel eens las.

Nu krijgt hij veel kuil, en staat vaak op het gras als ik er ben, en kan dan dus lekker grazen, maar toch kan je zijn ruggengraat zien, en zijn ribben goed voelen, maar heeft geen hij wel een megapens.

Ook is hij heel sloom, en speelt bijna niet meer, niet meer zoals anders.

Wel heeft hij een wormenkuur en een vitamine stoot gehad dus daar licht het niet aan.

alvast bedankt
lieselotte

Brennie

Re: De voor en nadelen van ruinen ? en een vraag voer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 15:10

Ruinen kunnen ook een mooie hengstennek krijgen als je die graag wilt, hoor. Is gewoon een kwestie van trainen. En Shetlanders staan erom bekend dat ze een hangbuikje hebben, dus dat is niet zo vreemd. Verder vind ik het wel vreemd dat je zulk vet voer geeft en hij helemaal niet dik is, zou toch ff laten onderzoeken door een dierenarts, want Shetlanders worden megadik van veulenbrok en kuil. Castreren kun je op meerdere manieren laten doen dus zijn de kosten ook verschillend. Je kunt het thuis laten doen gewoon staande of naar de kliniek onder algehele narcose. Moet je ff dierenarts bellen voor meer info over kosten. Groetjes Brennie

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 16:02

Castreren heeft niet veel nadelen denk ik. Ze zijn alleen hun ballen kwijt en ze worden rustiger. En ze kunnen geen merries bevruchten

urdal_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 16:08

ik denk dat het ook niet echt nadelen heeft. net zoals al gezegt is dat hij rustiger word en geen merries meer kan dekken! en verder heeft het niet echt nadelen denk ik!

xxsummyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 17:21

tja een ruin kan je overal bijneerzetten als het een hengst is niet bij merrie's dan

me vriedin er pony van 1.16 koste 120 euro voor te ruinen

N0_Limit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 17:24

ik heb 3 shetlanders,, toen ze 2 jaar werden heb ik ze gewoon op basisbrok gezet,, nu lopen ze op sportbrok,, ze zijn alle drie hengstjes,, en het zijn echt schatjes voor de kar (rijd ik ook wedstrijden mee),, mijn shetlanders zien der gewoon uit als sportpony's geen dikke buik aan te zien,, het hangt gewoon af hoevaak je ze traint en of je ze erg lang op het weiland laat staan en hoeveel je ze te eten geeft want ja shetlanders staan wel bekend om het snelle aankomen..
Over dat je pony wel een dikke buik heeft maar toch de ruggengraat zien enz.. heb je wel eens der over na gedacht je pony misschien een bacterie heeft,, dat kunnen ze best snel oplopen in het weiland zo kunnen hoor ik zeg niet dat het zo is,, maar mijn shetje heeft dat ook gehad daarom dacht ik daaraan.
Alleen ik heb een vraag waarom wil je hem castreren is hij erg fel of wat.. of alleen maar omdat je hem bij andere paarden wilt zetten.
Mijn drie hengstjes zijn namelijk echt toppertjes voor de kar en erg gehoorzaam,, behalve als ze in 2-span lopen zijn het boefjes maar wel gewoon te houden,, het zijn zelfs kindervriendjes alleen kan ik geen kinderen alleen met ze laten omdat ze niet te vertrouwen zijn,, soms kunnen ze nog wel eens lief bijten of trappen,, nou ja lief is het ook
weer neit hahah

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 17:25

Mijn pony castreren kosste ook zo rond de 120 euro. Ik vind geen 1 nadeel aan castreren zitten; ze worden rustiger, als je het vroeg doe worden ze groter dan dat je ze hengst laat enz enz. Groei word dus daardoor helemaal niet belemmert.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 17:46

De groei word er inderdaad niet voor belemmerd.
Want als ze hengst zijn hebben ze alle energie nodig om hengst te zijn en als ze ruin zijn kunnen zie de energie gebruiken om te groeien.

Nadelen zijn er denk ik niet aan castreren: Ja ok, je kunt hem niet meer als dekhengst gebruiken, maar dat wilde je toch al niet volgens mij.

En voordelen: Hij kan bij merries, Hij kan niet meer dekken, je hebt kans dat zijn hengstengedrag (als hij dat heeft) gedeeltelijk of helemaal verdwijnt.
En zo zijn er nog wel een paar voordelen aan te noemen.

Ik laat wobbe eind september castreren, dan is hij 1 jaar en 4 maanden.
Hij kan in principe eigenlijk nu al, want de dierenarts heeft gisteren zijn ballen gevoeld.

De ene bal is (af en toe) wel al volledig ingedaald, maar de andere was ook al te voelen alleen lag die nog iets dieper.
Maar hij was wel in aantocht.
Maar eind september is het grootste deel van de vliegen al weer weg en dat vind ik wel een prettig idee.

En dan heeft hij nog eventjes en kunnen ze ballen goed indalen.
Dan gaat hij na het castreren nog even een week of 5 apart en dan kan hij lekker bij Ivy in de wei, bak en/of stal.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 18:49

@Brennie hij is dik, hij heeft ook een hangbuik, een echte dikke buik, maar zijn ruggengraat kan je zien, en voelen, en zijn ribben kan je ook voelen, maar hij word steeds dikker van onder zeg maar.

ook is hij heel sloom.

Een hengstennek vind ik niet nodig, zolang het zijn groei verder niet belemmerd, laat ik hem zo snel mogelijk castereren.

@No limit, hengst houden mag niet, bij de boer, ook was hij erg vervelend, toen hij nog pit had, nu heeft hij echt totaal geen fit meer zegmaar. Ook wil ik hem lekker in de wei, en in de bak kunnen zetten, met al zijn maatjes, waaronder ook merrie's.

Titsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 19:43

bij mij was het castreren vorige week voor me shet 50 euro, ikzou teun in de wei zetten zo veel mogelijk knappen ze erg vanop maardat had ik je al verteld over msn van defqon die precies het zelfde was als teun nu en die nu weer vrolijk rond huppeld.