mag ik een 2 jarig hengstje longeren ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paarden606

mag ik een 2 jarig hengstje longeren ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 13:25

-
Laatst bijgewerkt door Paarden606 op 01-05-25 02:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Turbokip

Re: mag ik een 2 jarig hengstje longeren ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 13:28

Voor zover ik weet wordt het overal afgeraden!!!!! 2 jarigen zijn nog behoorlijk in de groei en het kan heel slecht voor hun rug zijn. Staat ie dag en nacht op het land?

Paarden606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 13:30

jah zon beetje wel behalve in de winter

Turbokip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 13:34

Ik zou nog niet te veel vragen..... Je paardje kan echt zware rugproblemen krijgen door zo vroeg al te longeren. Beetje mak maken prima, veel in handen, ook prima, maar longeren: nee. Hij is nog zo jong.....

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 13:34

Ik zou het niet doen, een 2 jarige is nog volop in de groei dus niet erg verstandig om ze dan rondjes te laten lopen.

Misschien ook een optie om hem te laten castreren als hij zo druk is Waarom zou je hem hengst laten, krijg ja naar mate hij ouder word toch meer problemen mee, en kan hij niet bij andere paarden de wei in etc etc...

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 13:37

Ik zou er nog niet mee beginnen. Laat hem nog even lekker kleuteren, hij moet straks zijn hele leven al werken.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 13:38

Citaat:
krijg ja naar mate hij ouder word toch meer problemen mee, en kan hij niet bij andere paarden de wei in etc etc...

Dat is maar net hoe je ermee omgaat! En ook hoe ie zich gaat gedragen als ie (meestal) 3,4,5 is. Ik zou het zonde vinden om een tweejarige te castreren!
Ik heb ook een hengst onder het zadel, maar die blijft waarschijnlijk gewoon hengst hoor! en de andere is tot zijn 6e hengst geweest!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 13:44

Wat je beter kunt doen is hem in de bak ff uit laten rennen, of in het weiland laten rennen, nog beter.
De rede dat longeren zo belastend is is omdat ze op een redelijk kleine cirkel moeten lopen. Daardoor worden aan één kant de pezen en spieren erg belast (daarom moet je ook regelmatig wisselen van kant). Dat is niet goed voor je twee jarige.
Maar hij kan best een beetje uitvliegen voor je gaat wandelen ofzo. Maar dan liever langere rechte stukken.
Probeer hem niet op te jagen als je dat doet, probeer hem in de bak gewoon op je stem wat te laten doen (draven, galop) en probeer te zorgen dat hij niet in de hoeken erg gaat remmen of omdraaien (dat doe je door goed achter hem te blijven, buiten bereik natuurlijk van zijn hoefjes ) en hem veel ruimte te geven aan de kant waar hij wel heen moet. Altijd goed je positie kiezen.)
De wei is denk ik te groot om dat te doen. Dan zou ik hem gewoon goed aanmoedigen. Klappen en proberen met je stem aan te moedigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 15:54

Met longeren kun je het beste beginnen als paarden 2,5 zijn.

Maar het kan best hoor .. maar niet teveel, af en toe een beetje oefenen moet kunnen . Heb ik bij mijn paardje ook gedaan.

LusitanaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:15

Even iets heel anders: Hoe oud ben je zelf? Volgens de wet mag iemand van onder de 18 niet een hengst hanteren. (Je mag wel een hengst rijden, maar dat gaat natuurlijk niet bij een 2 jarige ).

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:18

longeren zou ik niet aan beginnen aangezien hij nog zo jong is. hiermee krijg je teveel eenzijdige belasting. beter even laten rennen in de bak of iets dergelijks...castreren zou ik pas doen als hij 3 is geweest...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 00:45

Mijn 2 jarige longeer ik soms 1 x per 2 weken zo'n 5 minuten. gewoon om hem wat stemhulpen te leren en wat bezig te zijn. Ik doe het alleen maar om wat meer in de hand te zijn en niet om echt er wat mee te doen.Ik zet hem ook zo nu en dan even in de stapmolen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 04:46

Lusitana schreef:
Even iets heel anders: Hoe oud ben je zelf? Volgens de wet mag iemand van onder de 18 niet een hengst hanteren. (Je mag wel een hengst rijden, maar dat gaat natuurlijk niet bij een 2 jarige ).

Daar heb ik nog nooit van gehoord. HOe zit het dan met ponyhengsten die uitgebracht worden in de sport? Die worden ook doro kinderen gereden. Volgens mij is een hengst gewoon een paardachtige en feitelijk niets anders dan een merrie of ruin. Een hengst is soms lastiger, maar omgangsleeftijdsgrenzen bij een geslacht van een paard?

Ik zou zelf een 2 jarige nog niet longeren. De mijne is ook 2, en die kent dat nog niet. Ik loop wel eens een stukje met haar aan het halster, borstel haar, maar meer doe ik er nog niet mee.

Gewoon nog even wachten is het verstandigste. Misschien kun je een controllerhalster proberen als hij sterk wordt. En anders gewoon niet langs de weg.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 06:19

ik wist ook niet dat dat niet ,mocht. en ikmhad zelf op mijn 16de een hengstje this staan waar alleen ik wat mee deed...

Ik was strafbaar oehf... gevaaaarlijk

jespie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 08:58

ja joh is dat strafbaar wist ik niet

dan ben ik strafbaar oeioei nou en

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 09:01

lekker in de wei gooien met soort genootjes !!!
zelf niet gaan liggen emmeren, als ie dalijk oud genoeg is om te rijden, heb je een verwend lastig dier .!

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 09:07

Lusitana schreef:

Hier heb ik nog nooit van gehoord, beetje raar als je zo'n beest wel mag rijden maar niet verder hanteren
Ik denk dat de helft van de mensen dan wel strafbaar is waaronder ik zelf ook

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 09:11

crossmonster schreef:
lekker in de wei gooien met soort genootjes !!!
zelf niet gaan liggen emmeren, als ie dalijk oud genoeg is om te rijden, heb je een verwend lastig dier .!

Helemaal mee eens!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 09:13

Je kan hem ook even lekker los gooien in de bak om even zijn ei kwijt te kunnen. Denk dat dat nog het beste is.

Longeren kan niet veel kwaad,a ls het maar zo nu en dan is. Maar om zijn energie eruit te laten gooien niet. Dan denk ik namelijk aan flink hard gaan, en dat op de volte voor zo'n jong diertje lijkt me niet echt heel fijn.

Ik longeer mijn twenter wel al. Iig heb ik haar nu 4 keer ofzo aan de longe gehad voor nog geen 5 minuten en over een periode verdeeld over zo'n 2 maanden. Zo heel nu en dan gebeurt dat dus. Maar niet om haar energie eruit te halen, maar mo alvast wat aan de stemcomandos enzo te laten kennis maken. Ik ga overigens nooit harder dan draf, al is het nog meerendeels stap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:49

Tancreda4
ik ben het helemaal met je eens. Zo als hoe jij het beschrijft doe ik het ook met mijn twenter.
! keer in de zoveel tijd even een paar minuutjes aan het halster wat rondjes lopen en aan stem commando's werken zoals HO etc. Helemaal niet aan het werk zetten aan de longe maar gewoon inderdaad beetje *spelen*. Het echte werk komt wel als ze 3 is

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:54

Crossmonster: AMEN!!

Lusitana: daar heb ik nog nooit van gehoord!!

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:55

Lusitana schreef:

Ik denk dat je met portugal in de war ben. (Of het is daar ook niet zo maar in NL iig niet)

LusitanaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:00

Toch is het waar. Staat in het NEDERLANDS wetboek en als je ruiterbewijs gehaald hebt, is het misschien wel besproken.
Ik vind het ook vreemd dat je er wel op mag rijden en niet aan de hand meenemen. Het is een oude wet, ik kijk er niet van op dat mensen hem niet kennen, maar hij bestaat echt!!!
Goed om te weten dus, ivm ongelukken. Altijd zeggen dat je EROP zat...

In Portugal bestaat de wet niet.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:06

Lusitana schreef:
Toch is het waar. Staat in het NEDERLANDS wetboek en als je ruiterbewijs gehaald hebt, is het misschien wel besproken.
Ik vind het ook vreemd dat je er wel op mag rijden en niet aan de hand meenemen. Het is een oude wet, ik kijk er niet van op dat mensen hem niet kennen, maar hij bestaat echt!!!
Goed om te weten dus, ivm ongelukken. Altijd zeggen dat je EROP zat...

In Portugal bestaat de wet niet.

Die wet is niet allang afgeschaft

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:11

de laatste keer dat ik ervan hoorde mocht je onder de 14 geen ponyhengst rijden.