Ik vind het een beetje lastig er een beeld bij te krijgen, maar je kan het zadel rustig een eind achter de schouder leggen zodat dat vrij ligt zonder dat het hinderlijk is voor paarden. Als je dat doet, ligt dan die plek op de schoft ook vrij? Persoonlijk leg ik zelf mijn zadel relatief ver naar achteren, omdat ik die schoudervrijheid prefereer
jokari
Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-05 22:12
.
Laatst bijgewerkt door jokari op 20-04-25 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Misschien ben ik gek, maar rijden met een paard wat onder het mes moet lijkt me juist geen slecht idee. Zo hou je een goede, gezonde conditie en is het herstel vast makkelijker.
Van het zadel kan ik me niet echt een voorstelling maken.
Ik denk dat het rijden op het dier geen kwaad kan. Als het echt niet had gekund had de DA er wel wat van gezegd. En je zegt dat het dier er blijkbaar geen last van heeft...
Ik zou het gewoon eens proberen, als je zelf merkt dat het kwaad kan, rij je natuurlijk niet met zadel. Maar je kunt het paard dan nog op andere wijze proberen in conditie te houden. En de koude zal er sneller zijn dan je denkt.
En als je een heel dik dekje pakt en je knipt een gat ruim om die bobbel heen zodat de bobbel vrij van druk is? Weet niet precies hoe ik me die bobbel moet voorstellen, maar als het lukt zo...
jokari
Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-05 07:48
.
Laatst bijgewerkt door jokari op 20-04-25 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Als de dierenarts zei dat het kan, dan denk ik dat het inderdaad wel kan. Zeker aangezien ze er ook niet gevoelig op reageert. En als het zadel maar ietsje achteruit moet dan anders, lijkt me dat ook niet zo vreselijk lastig voor zijn rug.
Gewoon een beetje kijken en afwachten is dan denk ik het beste, en desnoods dan zonder zadel.
Net wat hierboven staat: het kan geen kwaad het zadel wat verder terug te leggen. Ik moet het bijv. vd schoudervrijheid ook wat verder terugleggen: achter de spieren. Dat was even wennen, omdat de meesten hem verder naar voren leggen. Dus als het bij jou ook zo'n stukje is moet het makkelijk kunnen.