paard gooit hoofd omhoog met springen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kimberley_

paard gooit hoofd omhoog met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 19:30

wij hebben op stal een paard staan dat super goed kan springen maar de balken eraf gooit omdat ze haar hoofd gewoon recht omhoog gooit en dus geen hindernis meer ziet...we hebben al een ander bit geprobeerd (loopt ze 3 concoursen goed op en dan loopt ze er dwars doorheen) en een lage neusriem samen met een gewone neusriem kan iemand ons helpen ???? ik zou het graag horen
Laatst bijgewerkt door Karin op 29-07-05 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

PartTwo

Re: help help help

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 20:15

misschien kan je kijken hoe ze het met een martingaal doet.

NRPSbokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 20:23

een martingaal lijkt mij ook wel een oplossing je hebt ze al voor
€10-,

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 20:32

Neusriem in elk geval niet strakker. Veel mensen denken dat aansnoeren van de neusriem ee oplossing kan zijn voor wat dan ook, maar het is alleen onnodige pijniging.
Andere bitten kunnen ook meer kwaad doen dan goed, soms.
De martingaal is inderdaad speciaal hiervoor ontwikkeld. Hoewel het hoofd dan nog wel wat omhoog kan worden gebracht, blijft het bit in elk geval op de lagen inwerken, waardoor de normale controle blijft.
Het is natuurlijk wel heel belangrijk om te weten waarom het paard het hoofd omhoog gooit en werken aan dressuur tussen hindernissen (thuis, ofcourse) door kan goed helpen.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 20:37

martingaal gaat ze straal tegenin en het bit dat we probeerden was zachter dan dat we eerst gebruikten omdat we dachten dat ze last van haar mond had maar alles wat we doen gaat poosje goed en dan gaat ze vrolijk verder

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 21:05

Mankeert ze echt niets?
teveel stress ziet ze het niet meer zitten, vragen jullie teveel, lichamelijk (rug/benen/tanden/etc)
Ga eerst alles na voor je naar hulpmiddelen pakt, ga vooral ook jezelf na, plaats desnoods foto's, foto's zeggen niet alles, maar als er iets niet heel goed in je houding is kan dit behoorlijk storend voor het paard zijn

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 22:28

misschien.. en ik zeg maar wat hoor, ik heb er ook geen verstand van... vind het paard springen wel helemaal niet leuk!!
Hij KAN het dan wel goed, maar vind ie het ook LEUK? misschien wel niet...?
Dwarsigheid dus? Onwilligheid?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 06:46

longeren....met een ehh hoe heet zo'n ding??

dit paard gebruikt zijn rug niet goed, vandaar dat het hoofd omhoog gaat...

de ruiter moet ook heel goed aan zijn zit gaan werken, kan zijn dat die stoord en dat daardoor het hoofd ook omhoog gaat..

niet klieren met neusriemen ofzo dat werkt juist verkeerd, ik zou dan eerder gaan voor de ouderwetse lage neusriem..
maar longeren dus, dat het ruggebruik beter word. volgens mij heet dat een passoa?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:15

Een paard dat z'n hoofd omhoog gooit gebruikt z'n rug niet. Terug naar de basis dus, laag, lang en rond rijden, achterhand eronder. Pas gaan springen als de dressuurbasis in orde is. En dan ook bij het springen beginnen met de basis, dus balkjes lopen, in-uitjes springen (laag, hooguit 60 cm).
Longeren met een pessoa (passoa is een likeurtje) kan ook helpen, of met een gogue.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:18

wat doet het paard met balkjes lopen?
Ik zou zeggen: bij springproblemen ff weer terug naar de basis en van darruit opbouwen....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:51

ik zou eerst proberen uit te sluiten of ze medische problemen heeft met dr rug, hals of eventueel mond etc, dan rijtechnisch naar laten kijken en dan pas naar een ander bit grijpen of dichtsnoeren met een neusriem (sowieso geen beste oplossing).

Kimberley_

Re: paard gooit hoofd omhoog met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 10:11

we hebben van de week in uit-uitjes gesprongen deed ze heel goed...ik denk dat het gewoon beetje spanning is want thuis loopt ze ook gewoon mooi laag en rond en op wedstrijd vind ze het wel leuk want ze heeft wel continu haar oren na voren dus ik weet t niet

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 11:16

Ik zou ook denken aan rugproblemen. Misschien is ze nog niet helemaal sterk genoeg en dat gecombineerd met stress... stress uit zich vaak op de zwakke plek van mens of dier en dat is bij jou paard misschien zijn rug. Veel oefenen om te rug sterker te maken dus. Balkjes lopen, longeren met Pessoa, in-uitjes, Veel schakelen (tempowisselingen) Stelling en buiging oefeningen om de rug goed los te maken. Misschien helpt dat allemaal een beetje.

Als het alleen op wedstrijd zo erg is, vraag ik me ook af hoe (on)rustig je zelf bent voordat je de ring in moet... Ik kon me altijd flink druk maken van te voren, gelukkig is Prisca daar dan niet zo gevoelig voor, maar misschien jou paard wel.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 11:31

het is ook de ene wedstrijd erger dan de andere de ene x loopt ze vooraan mee en de andere keer bakt ze er nix van.. degene die haar rijd is niet gespannen ze rijd al 20 jaar wedstrijden lijkt me beetje onwaarschijnlijk ma zou kunnnen

nikiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 11:45

mijn paard gooit ook haar hoofd omhoog met springen,.. wij dachten dat het kwam omdat ze het zo leuk vond. ze ging dat altijd gelopperen op de plaats omdat haar toch een beetje rond wou rijden voor de sprong. nu hebben we laatst ontdekt dat ze last heeft van haar rug,. dat gaan we nu onderzoeken en kijken wat we daaraan gaan doen. misschien is het bij jou ook wel het geval. ik kan alleen nu even zeggen dat je haar rug goed in de gaten moet houden, ik denk daar namelijk aan omdat ik het zelf ook heb.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 12:25

Ibbel schreef:
Een paard dat z'n hoofd omhoog gooit gebruikt z'n rug niet. Terug naar de basis dus, laag, lang en rond rijden, achterhand eronder. Pas gaan springen als de dressuurbasis in orde is. En dan ook bij het springen beginnen met de basis, dus balkjes lopen, in-uitjes springen (laag, hooguit 60 cm).
Longeren met een pessoa (passoa is een likeurtje) kan ook helpen, of met een gogue.

Hier ben ik het mee eens. Helemaal terug gaan en weer langzaam opbouwen, ze moet weer vertrouwen in het springen krijgen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:20

Minder sprongen vragen bij training en bij inspringen op concours? Meer conditie training doen? En vooral meer dressuur... Daar zijn we het meen ik allemaal over eens.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 19:45

Loopt ie met het hoofd omhoog naar de hindernis toe of houd ie het hoofd hoog OP de sprong?

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 20:48

dit is een foto zoals ik hoor van de ruiter die haar rijd is het meestal 3 meter voor de hindernis en dan ziet ze gewoon niets meer Afbeelding ik denk dat ze iets te enthousiast is maar het kunnen wel rugproblemen zijn

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 09:10

Paarden die enthousiast op de sprong zijn kijken er nou net heel erg naar. het lijkt dan vaak alsof ze er naartoe getrokken worden. Lijkt mij vreemd dat als het paard er heel graag naartoe wil, het zijn blik ervanaf haalt...

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 09:17

ik weet het ook niet...ik ga vanmiddag weer na stal en zal haar rug even bekijken..misschien als ik erop druk dat ze wel inzakt dan weet ik waar het aan ligt en kan ik het de eigenaar vertellen

Kelloriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 09:23

NRPSbokker schreef:
:j een martingaal lijkt mij ook wel een oplossing je hebt ze al voor
€10-,

Dan zou ik naar het voortuigje gaan met zon flap tussen de martingaal.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 09:25

helpt niet..loopt ze 3 concoursen goed op en dan gaat ze er ook dwars doorheen

_christel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 09:47

Ik hou dit topic even in de gaten.. die van mij heeft hier ook wel last van.. voor de hindernis wil ze altijd al heel hard er op af en gooit af en toe nog wel eens haar hoofd in de lucht.. is al wel een stuk beter geworden..
Heeft iemand nog tips om haar rustig voor en na de sprong te houden..??

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 10:00

kijk dat hebben wij dus ook tussen de sprongen gewoon hoofd recht omhoog en dan vergeet ze hem af en toe gewoon na beneden te doen...vorige week zondag was ze dubbel nul en afgelopen donderdag gewoon hele parcour ongeveer aan flarden en dat gebeurd vaker