voordelen/nadelen 2de hands zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

voordelen/nadelen 2de hands zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 18:52

hoi wat vinden jullie de voor en nadelen van een 2de hands zadel en dat van een nieuwe? ik ben nu met n 2de handse bezig,wil jullie ervaringen graag weten!

Glitch

Re: voordelen/nadelen 2de hands zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 18:56

Voordelen:
- Het is veel en veel goedkoper dan een nieuw zadel.
- Het zadel zit (vind ik) vaak lekkerder, omdat het al 'ingereden' is.
Nadelen:
- Het zadel is vaak al wat ouder (niet altijd!)
- Er kunnen gebruikerssporen opzitten.

Er zullen nog wel meer dingen zijn, maar daar kan ik zo 1,2,3 even niet opkomen

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 19:52

ja prijs verschilt zeker!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 19:52

Voordelen nieuw:
    - je kunt hem helemaal op maat laten maken/laten aanmeten
    - kleur en model kun je zelf bepalen (bij goedkopere zadels vaak niet)
    - de geschiedenis is bekend (nieuw) i.t.t. een tweedehands, wie weet is er eens een paard mee omgevallen ofzo
    - grote keuze qua kamerbreedtes en/of zitvlakken
Nadelen nieuw:
    - (veel) duurder dan tweedehands
    - in het begin moet je heel fanatiek oliën/invetten
    - het zadel heeft tijd nodig om zich naar paard en ruiter te vormen (net als met nieuwe schoenen)

Voordelen tweedehands:
    - vaak (veel) goedkoper dan nieuw
    - zadel is ingereden
    - zadel is al onderhouden (meestal) dus je hoeft niet zo fantiek te oliën of vetten
Nadelen tweedehands:
    - de kans dat het zadel perfect ligt/past is niet zo groot, dan moet je echt mazzel hebben
    - je weet niet wat er met het zadel gebeurd is (of ze er bij wijze van spreken mee gevoetbald hebben)
    - vaak zitten er gebruikssporen op maar dat is maar net aan jezelf hoeveel je je daar aan ergert
    - het zadel heeft zich naar een andere ruiter en paard gevormd dus zal tijd nodig hebben om zich naar jou en je paard te vormen
    - de keuze qua kamerbreedtes en zitvlakken is vaak beperkt

Dit is wat ik zo gauw kan bedenken - na ook even gespiekt te hebben bij Tinkelbel.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 20:03

ik vind dat een nieuw zadel eigenlijk geen nadelen heeft behalve dat het veel duurder is natuurlijk.

ik vind een heel groot voordeel van een nieuw zadel dat het perfect naar jou en je paard gaat staan.

de nadelen van een 2ehands zadel vind ik dat de meeste 2e handszadels scheef zijn ingereden(dat heb iuk zelf meegemaakt bij een winkel, we gingen even kijken en alle dure zadels vooral die passiers waren allemaal scheef ingereden en er werd echt nog heel veel voor gevraagt) en dat ze minder vaak echt perfect liggen.

susan_opel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 20:08

ik heb zelf ooit een 2e hands zadel gekocht omdat het stukken goedkoper is. (ik betaalde 250 gulden voor zadel + dekjes + bandages) . het zadel zag er nog heel goed uit (bijna als nieuw) en zat ook fijn dus ik heb er veel plezier aan gehad.

ik denk dat het nadeel is dat je net geluk moet hebben dat het zadel past en anders veel adressen afmoet

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 21:08

Nadeel van een nieuw zadel is dat het zadel het eerste jaar al flink in waarde daalt. Ik erger me ook aan de gebruiksporen die je al snel gaat zien. Ik heb in december een nieuw zadel gekocht en zou dat nooit meer doen.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 09:59

iedereen heeft er dus zo te lezen een andere mening over...

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 11:19

een groot voordeel aan een nieuw zadel is ook dat er garantie op zit. Bij de meeste zadels wel 5 jaar. Als je zadel in de tussentijd aangepast moet worden of de boom mocht breken dan kost dat vaak niets, of veel minder. De rest is denk ik wel genoemd.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 13:04

Een groot nadeel van de al wat oudere 2e hands zadels is:
Ze zijn vaak scheef getrokken!

Maar het scheelt idd een hoop geld!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 16:17

Als je een 2e hands zadel koopt raad ik je aan deze bij een ruitersportzaak te kopen. Dan weet je iig zeker dat de boom niet gebroken is, of dat er iets anders op springen staat.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 17:06

ik heb hem daar ook vandaan, zou er nooit zomaar een 2de hands zadel op leggen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 17:44

ik vind het grootste nadeel van een tweedehands dat het naar een ander paard is gaan staan en dus niet meer vergelijkbaar is met het winkelmodel. Ook een voordeel van nieuw is dat ik ze laat komen met een bus met verschillende modellen en dat ze er een stuk of twintig opleggen en ik dus echt kies welk zadel het best ligt en het fijnst zit. Met een tweedehnds is het toch meer van oh, het ligt goed, zit niet als een plank en de prijs is te doen. verkocht.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 18:39

Ik heb een nieuw zadel en een 2de hands zadel.
Het nieuwe zadel was een stuk duurder dan het andere zadel, maar voor de rest zie ik er geen extra voordelen aan. Tja hij is wat mooier qua uiterlijk, maar dat mag dan ook wel voor die prijs

Het 2de hands zadel was een stuk goedkoper, al een paar jaar oud, dus de gebruikssporen zijn ook aanwezig, maar kwalitatief is het een zeer goed zadel en ik erger er mij dus helemaal niet aan.

Ik heb het laten passen én opvullen naar mijn pony zijn rug door een goede zadelmaker en nu ligt hij perfect. Een tijdje geleden weer laten opvullen, omdat mijn pony nogal gegroeid en veranderd was van bouw (jong dier) dus hij is weer super en zit geweldig

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 19:58

Ik heb net een tweedehands zadel gekocht, dat nog nooit was gebruikt! Het is wel merkloos maar kom... Heeft me €100 gekost. Niks mis mee...