1ste les op andere plaats, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

1ste les op andere plaats, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 12:35

Ja morgen is het zover, ik ga voor het eerst op les met mijn 3,5 jarige pony. Aangezien op stal geen lessen worden gegeven, moeten we met de trailer naar de manege.

Heeft iemand tips voor wat betreft het vervoer, wat mee nemen (longeerlijn mee?), hoe daar te doen?

Het is voor haar dus op onbekend terrein, ik weet absoluut niet hoe ze gaat reageren. Nouja, ze komt wel van die manege af maar ze kent daar alleen het land en haar grote box (er werd niets met haar gedaan, ze was ook nog niet beleerd). De bak is ze nog nooit in de buurt geweest.

De trailer rit vorige keer viel wel mee, het duurde wel een half uur voordat ze erin stond maar dat was meer koppigheid. In de trailer stond ze stil en bij uitladen stond ze in rust te slapen. In het begin was ze ook niet normaal te leiden, ze was net een ezel, maar dat is er nu uit, dus ik verwacht daar eigenlijk nietzoveel problemen mee.
Maar is het verstandig om een hooi net op te hangen? en als we daar komen, moet ik haar eerst even losgooien? of gewoon rondje in de bak lopen en dan zadelen en erop?
En dan de terug weg, ze zal dan wel bezweet zijn, en bezweet in een tocht trailer lijkt mij niet zo prettig, maar met een deken kan ze weer overal aan blijven hangen, ik heb haar liever 'naakt' in de trailer.
En ze heeft een touw halster omdat ze anders niet zo goed te leiden is, ze wil dan gaan ezelen, stil staan en dan hangen.. Maar met een touwhalster kan ik haar echt niet vastzetten in de trailer, dus dacht ik dan doe ik het gewone halster er over heen, dan leid ik haar de trailer in met touw halster en zetten we haar vast aan het gewone halster... Is dat verstandig?

En misschien andere tips?

alvast bedankt!

Anoniem

Re: 1ste les op andere plaats, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 18:25

Vastzetten aan gewoon halster is idd verstandig, niet het touwhalster, dus dat kan er best onder voor het leiden.

Persoonlijk zou ik zelf wel na een les en het bezweet zijn, met een goede zweetdeken op de trailer zetten. Ze staan immers wel stil, en als de kou op de spieren slaat.

Als je aankomt, gewoon even wandelen naar de poetsplaats, en daar rustig opzadelen ofzo. Wel zou ik iets van 5 minuten ofzo voor de les al eens rustig en in m'n uppie de bak ingaan om die relaxed te verkennen, zonder dat er een lesgeefmens op staat te kijken

Hooinet is denk ik ook meer iets voor de terugreis.

Heel veel plezier en succes!

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 18:49

Super super dat ik dit topic tegenkom!!
Ik ga morgenavond ook voor het eerst lessen op een andere plaats met mijn paard. Ook wij gaan met de trailer!
Goed dat ik dit tegenkom.

In de trailer idd gewoon vastzetten aan een halster, niet te lang, want dan kan het paard met zijn hals onder het touw door gaan, en ook zeker niet te lang.
Als je daar bent kan je haar even losgooien, zodat ze de boel even kan verkennen, maar het is niet noodzakelijk. Je kan haar ook voor je les begint even (jij ernaast) aan een lang teugeltje de bak door leiden. Laat haar maar ruiken, en kijken. Vooral haar goed de ruimte geven om dingen te ontdekken. Daarna lekker ontspannen erop, en dan komt het allemaal wel goed moet je maar denken!
Voor mij is het ook spannend, ben benieuwd hoe het morgen zal gaan! Aangezien ze ook best heet is, en allemaal nieuwe paardjes, omgeving, geluiden, schrikobjecten, mensen

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 19:19

Tinkelbel -> Ja ik loop van te voren eerst een paar rondjes aan de hand door de bak, er is een tribune, mensen, drukte. En het is een binnenbak, zij kent alleen buitenbakken. Ze is zelf aardig nuchter, vooral als er andere paarden bij haar in de bak zijn die zelf ontspannen zijn, dus ik denk en hoop heel hard dat dat wel goed gaat.
Jij iig ook succes morgen!!! Het zal wel slopend worden denk ik, voor zowel de paarden als wij haha!

Maya ->
thanx voor de tips! Ik gooi er op de terugweg wel een zweet deken op, voor de zekerheid :p.
En ik ga idd vroeger de bak in als de rest, alleen moet ik ook wel wat rekening houden met haar conditie, een half uurtje rijden red ze wel zonder echt moe te zijn, maar nu komen ook al die indrukken erbij natuurlijk.
En hooinet, ja dat vindt ik ook wel, maar ik moet toch wel hooi van stal mee nemen denk ik....Ik hang het gewoon op, ik denk toch niet dat ze eet als we rijden.

Iig bedankt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 19:39

even over je halster: misschien kun je het halstertouw om haar neus doen, zodat je niet zit te klungelen met het wisselen in de trailer? Veel succes verder!

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 20:07

Maya schreef:
Vastzetten aan gewoon halster is idd verstandig, niet het touwhalster, dus dat kan er best onder voor het leiden.

Persoonlijk zou ik zelf wel na een les en het bezweet zijn, met een goede zweetdeken op de trailer zetten. Ze staan immers wel stil, en als de kou op de spieren slaat.

hier ben ik het mee eens.

en als je een heel druk paard heb kan je dr misschien even voor de les 10minuutjes aan de longe doen, als ze dan even wil rennen kan dat.

en als ze toch rustig staat kan je er best een hooinet inhangen, bij ons hangt er altijd een hooinet in.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 20:45

Toydoll schreef:
Tinkelbel -> Ja ik loop van te voren eerst een paar rondjes aan de hand door de bak, er is een tribune, mensen, drukte. En het is een binnenbak, zij kent alleen buitenbakken. Ze is zelf aardig nuchter, vooral als er andere paarden bij haar in de bak zijn die zelf ontspannen zijn, dus ik denk en hoop heel hard dat dat wel goed gaat.
Jij iig ook succes morgen!!! Het zal wel slopend worden denk ik, voor zowel de paarden als wij haha!

Ja, dat is wel verstandig denk ik, even door de bak lopen, doe ik zelf ook. Merlin is wel aardig nuchter, maar af en toe echt een heethoofd en ze kan zich nogal om de kleinste dingetjes druk maken. Maar, zoals jij al zegt, als er andere paarden lekkere onspannen en rustig in de bak lopen, zal het wel goed komen. Nu maar hopen dat er niet een van de andere paarden opeens heel jolig gaat worden ! Het zal best intensief worden voor haar denk ik, maar ook wel goed voor haar. En idd, voor ons zal het ook heel inspannend worden ! Dankjewel!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 21:00

PartTwo schreef:
en als je een heel druk paard heb kan je dr misschien even voor de les 10minuutjes aan de longe doen, als ze dan even wil rennen kan dat.

en als ze toch rustig staat kan je er best een hooinet inhangen, bij ons hangt er altijd een hooinet in.

Flower is niet echt druk, eerder lui. Als ik haar laat rennen dan is ze moe voordat ik erop ga haha, en dat is ook niet mijn bedoeling.. Het is ook wel lastig dat ze nog niet zown goede conditie heeft, maar het is nu ook alleen maar even om te proberen hoe het is om ergers anders te lessen. We moeten toch wel lessen hebben voordat ik haar verkeerde dingen aanleer...

Urielle schreef:
even over je halster: misschien kun je het halstertouw om haar neus doen, zodat je niet zit te klungelen met het wisselen in de trailer? Veel succes verder!

Bedoel je een soort hengsten ketting idee met het gewone halster?
Ik heb dat nog nooit gedaan eigenlijk, vindt het niet zo vriendelijk... Touwhalster is misschien wat scherper als een normaal halster, maar daarmee kan ik niet haar neusbeen breken..... En ik denk persoonlijk dat ze dan juist in verzet gaat... Maar missschien ook niet hoor, kan het allicht een keer proberen..

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 21:03

Tinkelbel schreef:
Toydoll schreef:

Ja, dat is wel verstandig denk ik, even door de bak lopen, doe ik zelf ook. Merlin is wel aardig nuchter, maar af en toe echt een heethoofd en ze kan zich nogal om de kleinste dingetjes druk maken. Maar, zoals jij al zegt, als er andere paarden lekkere onspannen en rustig in de bak lopen, zal het wel goed komen. Nu maar hopen dat er niet een van de andere paarden opeens heel jolig gaat worden ! Het zal best intensief worden voor haar denk ik, maar ook wel goed voor haar. En idd, voor ons zal het ook heel inspannend worden ! Dankjewel!

Ja inderdaad, als er dan een paard vandoor gaat gaat mijne er denk wel achteraan.. haha. Maar ik denk niet dat dat gebeurt, rij met manege paarden mee! Juist omdat die rustig zijn :p

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 21:10

als die snel moe is is het idd niet zo'n verstandig idee om eerst te longeren

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 21:20

PartTwo schreef:
als die snel moe is is het idd niet zo'n verstandig idee om eerst te longeren

haha, nee idd :p maar ze is ook pas 3,5 wil haar ook nog niet te zwaar belasten. Rij maar 2/3 keer per week, en niet langer dan een half uurtje. Ze staat wel dag en nacht in paddock of loopstal. Andere dagen gaan we wandelen, fietsen, of lange lijnen o.i.d.
Ik ben zo benieuwd hoe ze het gaat doen! Bijna de hele manege komt kijken, ze is een (populaire) dochter van een manege paard, en dit is de eerste keer dat ze weer even terug komt....

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 21:26

oooh ok als ze pas 3.5 is snap ik id dat ze erg snel moe is en nog geen mega conditie heeft, veel plezier morgen

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 22:29

Toydoll schreef:
Maar ik denk niet dat dat gebeurt, rij met manege paarden mee! Juist omdat die rustig zijn :p

Ik ook !

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 22:43

Urielle schreef:

Ik heb dat nog nooit gedaan eigenlijk, vindt het niet zo vriendelijk... Touwhalster is misschien wat scherper als een normaal halster, maar daarmee kan ik niet haar neusbeen breken..... En ik denk persoonlijk dat ze dan juist in verzet gaat... Maar missschien ook niet hoor, kan het allicht een keer proberen..
[/quote]

Halstertouw door ring naast neus, over neus en dan door ring naast neus. Doen wij altijd met de paarden die de trailerklep afsjoeven of bij het aanlopen naar de klep het op-en-neer-dansje met je willen spelen en te slim zijn voor de longeerlijnen. Niet de bedoeling om aan te gaan hangen, verder gebruiken als normaal halstertouw een keer druk opzetten en weer druk eraf. Ik heb nog nooit gehoord van een gebroken neusbot daarmee en met name bij de jonge paarden wordt het hier nogal eens gebruikt .... Ze hebben altijd snel door dat met het vrouwtje vandaag niet te spelen valt
Touwhalster lijkt mij dat ze zich mee open halen mocht ze in de trailer gaan hangen? Ik weet het niet hoor, ik heb een touwhalster verder nog nooit gebruikt!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 07:49

Urielle schreef:
Urielle schreef:

Halstertouw door ring naast neus, over neus en dan door ring naast neus. Doen wij altijd met de paarden die de trailerklep afsjoeven of bij het aanlopen naar de klep het op-en-neer-dansje met je willen spelen en te slim zijn voor de longeerlijnen. Niet de bedoeling om aan te gaan hangen, verder gebruiken als normaal halstertouw een keer druk opzetten en weer druk eraf. Ik heb nog nooit gehoord van een gebroken neusbot daarmee en met name bij de jonge paarden wordt het hier nogal eens gebruikt .... Ze hebben altijd snel door dat met het vrouwtje vandaag niet te spelen valt
Touwhalster lijkt mij dat ze zich mee open halen mocht ze in de trailer gaan hangen? Ik weet het niet hoor, ik heb een touwhalster verder nog nooit gebruikt!
[/quote]
Hmm nou ik kan is proberen hoe ze erop reageerd, maar ik gebruik een touwhalster omdat ze dan druk achter haar oren krijgt, en omdat te ontwijken doet ze een stap naar voren, en dan wordt ze beloont omdat ze het hele halster niet voelt als er geen druk op staat.... Het werkt iig erg goed bij mijn 'ezel' ;p Ik heb het gevoel bij haar dat als ik het om haar neus doe, en ik leg druk op de lijn, dat ze alleen maar gaat steigeren omdat ze die druk wilt ontwijken.. Ik weet het natuurlijk niet, heb het nog nooit gebruikt, maar ik ga het wel proberen. Als het werkt is dat natuurlijk wel makkelijker.
En ik hou het gewone halster er gewoon overheen en daar zet ik haar dan aan vast in de trailer, als er dan wat gebeurt rukt ze die wel stuk maar het touw halster kan ze niet stuk krijgen....
Ik heb haar dus 1x op de trailer gehad, en toen ging ze heel koppig stilstaan voor de klep en dan kan je hangen en trekken wat je wilt, ze verzet dan ook geen stap (met een gewoon halster dan). Toen heb ik een voetje gevraagd en die op de klep gezet, en toen het andere voetje, enz :p toen ze er eenmaal met vier benen opstond liep ze er heel rustig in... raar beest.

Iets anders he, het is een 1,5 paards trailer, daar kunnen ze zich toch in omdraaien (heb een e pony)? Is het handig als je je paard laat omdraaien met eruit gaan? Vroeger bij mijn verzorgpaarden lieten ze die ponys altijd omdraaien, omdat ze dan konden zien waar ze liepen en de ponys dan rustiger beleven...

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 11:01

ik denk dat je het beste gewoon je touwhalster kan gebruiken, daar is ze aan gewend en je heb kans als je ineens iets anders gaat doen wat schrerp inwerkt dat ze daar heel fel op reageerd, en alleen maar averechts werkt.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:31

Nou, we zijn net weer terug hoor. Thuis op de trailer laden ging niet helemaal zoals gepland, leek wel alsof ze iets in de gaten had hihi. Dat duurde dus iets langer, maar we waren gelukkig nog ruim op tijd. Daar aangekomen was alles heel spannend en wou ze alles ontdekken, snuffelen en laten kijken. Even de bak verkennen, ging goed. Daarna rustig opgezadeld, en zijn we alvast (voor de anderen) de bak ingegaan. Eerst even een paard rondjes aan de hand gelopen, alles bekijken. Daarna erop geklommen en lekker aan de vrije teugel gestapt, daarna lekker ingereden, opgepakt en het ging echt heel erg lekker. Iedereen was helemaal dol op d'r, allemaal complimentjes. Echt superleuk om te horen is dat! Was echt supertrots op mijn meisje. Daarna lekker uitgereden, afgezadeld en beentjes afgespoten, weer reisklaar gemaakt en (een poging gedaan tot) haar weer op de trailer laden. Dat ging niet zo fijn als we dachten. Ze was echt heel erg opstanding. We hebben vanalles geprobeerd, instructeur erbij, manege eigenaar erbij, ze was echt heel brutaal gewoon. We hebben het met longeerlijnen geprobeerd, maar die had ze kapot getrapt. Toen was mijn instructeur het zat en heeft haar even flink aangepakt, was dus ook niet hielp (wist ik wel) want ze werd er alleen maar opgefokter van. Toen heb ik gezegd dat ik liever niet wou dat hij het op die manier aanpakte (de striemen stonden op haar kont!!! ) en heb ik het overgenomen. Heb haar recht voor de plek gezet, en bij elk klein pasje belonen, en nog meer belonen. Toen ze eenmaal half op de laadklep stond haar met wat brokjes gelokt, en eenmaal met het neusje in de trailer ging ze erop. Super beloont natuurlijk! Helaas dat het de terugweg zo moest gaan, maar al met al was het een goede ervaring! Doen we vaker! Zondag gaan we een weekje weg op kamp, dus dit was al een goede voorbereiding. Ben echt heel erg trots op mijn meisje!!!

Toydoll, hoe ging het met jou en Flower??

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 21:55

Nou gelukkig dat het een succes was!

Hier ook, ik had smiddags al geoefend met de trailer. De eerst keer duurde het lang voordat ze erin stond (met een bak muesli), maar elke keer daarna in 1 x!

Ook toen we weg gingen liep ze er in een keer in. Toen we eraan kwamen was ze eigenlijk heel rustig, ik wou in de bak verkennen maar dat mocht dus niet, omdat er paarden in de bak waren die raar zouden kunnen reageren... Dus toen ff laten grazen, was wat vroeg, daarna opgezadelt en in de bak erop
Best spannend want het was de 4x echt rijden pas haha. Ze vondt de bakrand wat engig, en de reclame borden en de spiegels, maar gewoon achter een manege paard aan gehobbeld en toen vondt ze het niet eng meer.
Ze had wel 1 klein bokje gegeven, weet niet waarom ze het deed, joligheid misschien... Aan het eind iedereen van de hoefslag en toen kon ik ook nog een rondje galoperen, ging ook goed
Toen heeft mijn zusje (15 jaar) haar buiten uitgestapt, ik had haar wel vast natuurlijk, en toen zweet deken op en in de trailer, weer in 1 x!
Thuis een grote bak meusli en lekker het land op, had ze wel verdient
Nouja rijden ging goed, paar tips gekregen waar ik denk ik wel wat mee kan, bijv, met de galop moet ik op het verkeerde been licht gaan rijden en dan hard draven dan 'valt'ze vanzelf in de galop ( ik kreeg haar moeilijk of soms zelfs niet in galop), wel de tijd dat je verkeerd draaft korter maken en je been naar achter, maar dan leert ze de hulp, en ik moet braaaf zeggen inplaats van goedzo, en haar wat meer door laten lopen in wendingen, is makkelijker voor haar evenwicht.....

Nou wij gaan goed oefenen Zeker wel voor herhaling vatbaar