Hoe lang kan gras blijven staan tot hooien?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Hoe lang kan gras blijven staan tot hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 11:07

Wij hebben dit jaar de luxe dat we een stuk hooiland hebben waar we de tweede snede vanaf kunnen halen. Het gras is er nu eigenlijk wel klaar voor (het is twee maanden geleden voor het laatst gemaaid), maar het weer werkt natuurlijk niet echt mee. Hoe lang kun je gras eigenlijk door laten groeien? Wanneer MOET het er echt af? Waar moet ik dan op letten?

ikke

Re: Hoe lang kan gras blijven staan tot hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:13

Op het weer. Als het gras lang genoeg is (bij voorkeur als het net niet omvalt) maaien, schudden en inpakken. In de praktijk moet je maaien zodra je een langere periode goed weer verwacht.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:33

Het moet nooit echt af, maar naarmate het gras langer blijft staan, wordt het ouder, krijgt het meer harde stengels, er wordt meer cellulose gevormd. Met andere woorden, je gras wordt minder sappig, minder lekker voor je paard en je hebt natuurlijk meer kans op onkruid dat zich er een weg door baant.
Dus vanaf het moment dat het goed weer is, nl. droog gedurende minimum 24 uur, minimum een briesje, of meer, kan je best maaien.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 11:45

Stengeliger vind ik niet zo'n probleem, dus dat is weer een zorg minder . De paarden krijgen van de winter een combinatie van dit hooi en eerder geoogst voordroogkuil van ditzelfde perceel.

Het wachten is dus gewoon, heel simpel, op een paar dagen goed weer. Best een uitdaging voor een land als Nederland

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:47

Dat is idd best een uitdaging . Ik heb al een paar jaar met mn oom meegeholpen met hooien, maar dat is echt een race tegen de klok als je weet dat er slecht weer aan zit te komen .

Maar volgens mij heb je de komende dagen niet echt droog weer, of wel?

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:54

Wij hebben ook twee maanden geleden gehooid, maar het land is nog lang niet klaar om nog eens gehooid te worden hoor! Wat voor supergoedje hebben jullie eroverheen gestrooid??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 18:29

Drie dagen droog is inderdaad belangrijk, als wij graszaad dorsen, eerst maaien, dag drogen en liggen, dan dorsen, weer dag liggen, event. schudden, en dan de dag erop persen en inladen.

Ik wacht ook nog steeds op goed weer...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 19:47

Stacey schreef:
Wij hebben ook twee maanden geleden gehooid, maar het land is nog lang niet klaar om nog eens gehooid te worden hoor! Wat voor supergoedje hebben jullie eroverheen gestrooid??

Niks ... maar de eigenaar van het perceel begint te roepen dat het eraf moet. Zelf vind ik dat het nog wel even mag blijven staan. Maar zoals wel duidelijk is, heb ik er niet zoveel verstand van . Ik schakel een loonbedrijf in dat er verstand van heeft, dus ik hoop dat die een beetje met me meedenken.

Voorlopig zit het er iig niet in nee met het weer.

Wanneer denk je dat jullie weer gaan hooien, Stacey? Wat is jouw ervaring? Hoeveel tijd zit er tussen de eerste en de tweede oogst?

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 20:33

Ik denk dat het pas eind augustus zal zijn, misschien zelfs begin september. Ligt aan het weer. Het weiland ziet er nu uit als een lekker grasland. Aan hooi zal je nu niet denken!

Twee maanden geleden hebben we gehooid trouwens.

Vorig jaar hadden we ook twee keer gehooid en de tweede snede vond ik echt niks. Dat hooi was zo kort, het viel helemaal uit elkaar als je het naar stal bracht. Vrees dat het dit jaar weer zo zal zijn. Maar ivm het Jakobskruid heb ik toch liever nog zoveel mogelijk van het eigen land.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 23:23

Je moet wel snel hopen op droog weer. In augustus kan het nog net. De nachten worden vochtiger en dan droogt het minder hard natuurlijk.
Wij hooien normaal ook altijd. Zeker een dag of 5 a 6 laten drogen. Wij schudden het 1 x per dag in de middag. Als je hooi te nat de pakken in gaat, dan kan er broei ontstaan. Wil je het in plastic dan zeker een dag of 4 laten drogen.
Als het gras gaat hangen dan ben je eigenlijk al een beetje te laat. Je kan het niet goed maaien, schudde gaat moeilijker en er blijft veel achter als het geperst is.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 16:25

hehehe wij zijn aan de derde snee toe!! 2e is er al uhm 3 week ofzo af? en het is nu alweer lekker aan het groeien dus ik dnek dat we derde snee wel halen.

over dat groeien he: zodra de alles van het land af is: 3 dagen wachten: kunstmest dr over. en veeeeel. en stront dr over, van varkens of koeien, niet van paarden want daar zit niks in.ik weet het, je mag niet altijd stront op je land gooien, maar je kan je niet altijd aan de regels houden.