Ruiterbewijs!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Na hoe veel keer ben je geslaagd?

Meteen de eerste keer
Geen stemmen
Na 1x herexamen voor theorie
Geen stemmen
Na 1x herexamen voor praktijk
Geen stemmen
Na 1x herexamen voor bijde
Geen stemmen
Na 2x herexamen voor theorie
Geen stemmen
Na 2x herexamen voor praktijk
Geen stemmen
Na 2x herexamen voor beide
Geen stemmen
Na 3x herexamen voor theorie
Geen stemmen
Na 3x herexamen voor praktijk
Geen stemmen
Na 3x herexamen voor beide
Geen stemmen
Ik had het ruiterbewijs niet gehaald en ook geen moeite meer gedaan om wel te halen
Geen stemmen
Heb me ruiterbewijs (nog) niet gedaan
Geen stemmen
Anders.....namelijk,
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

Xus_maX

Ruiterbewijs!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 09:52

Hallo,

ik ga dit jaar mijn ruiterbewijs doen.
Nu wilde ik vragen of jullie tips hebben wat je heel goed moet leren, of waar ze streng op beoordelen. Andere tips zijn ook welkom.
Dank je wel.

Sting

Re: Ruiterbewijs!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:56

Ik heb hem nog niet gehaald. Zit nog in dubio of ik hem 24 sept ga halen....

Duvel91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:59

Heej,

Ik heb het een tijdjes geleden gehaald
Mijn vragen van de theorie leken heel erg op de vragen van de proefexamens van deze site: http://www.citt.nl/die-flardingha-ruiters/
dus dat was echt makkelijk

Het praktijk in de bak had ik in 1 keer gehaald, dat is echt te doen als je alle basisdingen kunt.

Buiten is wel een tikkeltje moeilijker. Je moet heel overdreven kijken en op alle verkeersregels letten. Je moet echt als een groep rijden en niet indivueel.
Ik was de 1ste gezakt voor buiten. Er moest eigenlijk iemand anders voorop maar ze kreeg haar paard niet, dus zei ik: Ik ga wel. Toen kwamen we net bij een heel moeilijk punt. Ik wist de weg niet dus ging gewoon rechtdoor. Toen schreeuwde ze achter mij: Naar links, naar links. Ik ging meteen naar links (dat doe je als je zenuwachtig bent), vergeten goed te kijken en tsja dan ben je gezakt. (Daar stond net de examinator).

Het hangt er buiten wel een beetje van af wel examinator je hebt, de eerste keer stond ze gewoon op een moeilijk punt en de tweede keer fietste hij de hele weg mee.

Succes ermee!

Xus_maX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 10:22

Alvast bedankt voor de site en de informatie

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:38

'k Weet niet waarom, maar je pol doet het niet.
Ik heb hem in een keer gehaald. Dat is echter wel 15 jaar geleden, toen stelde het echt niks voor. Of eigenlijk, toen keek er iemand mee die heel erg goed wist waar ie over praatte. We hebben ook smakelijk met hem gelachen over allerlei anecdotes die hij hij vertelde van vroeger, hij kende onze manege al lang en kwam er vaak.
Ik krijg de indruk dat het tegenwoordig moeilijker is, omdat het moeilijker zou moeten zijn, niet omdat het iets toevoegd aan de kwaliteit van het bewijs.

MeissieJ01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:47

Ik ga er dit jaar ook voor

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:49

is een ruiterbewijs verplicht als je gewoon door je eigen dorp rijdt?

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:49

en verder in het bos enzo?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:10

Ik heb mijn ruiterbewijs gehaald de dag nadat ik 12 was geworden :+

Heel de srr in dubio, ja mag dat wel, maar 1 ding stond vast op de dag van het examen was ik 12 :Y)

Heb mijn ruiterbewijs in 1 keer gehaald, praktijk gedeelte alleen maar goed, nergens een voldoende, matig of onvoldoende :D
Was de beste van die examen dag :Y)

Theorie mocht je toen 7 fouten maken, dus ook hiervoor was ik geslaagd..

Heb nooit geleerd of iets dergelijks...
Met het praktijk gedeelte moet je gewoon rijden, laten zien wat je kan enzo...
theorie, de vraag 2 keer doorlezen en dna wa het eerste in je op komt invullen/opschrijven..
NOOIT eerst de antwoorden bekijken, altijd eerst zelf invullen zonder naar de antwoorden gekeken te hebben, als je antwoord erbij staat heb je het 9 van de 10 x goed..

In ieder geval, veel succes!
en niet zenuwachtig worden, werkt het beste ;)

QuirA

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:11

Ik heb mijn koetsiersbewijs in 1x gehaald, een eitje. Gedaan omdat het in de straat was, want die bewijzen zijn echt een aanfluiting.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:12

Luuz schreef:
en verder in het bos enzo?

Ruiterbewijs is niet in een 'gewoon' bos verplicht, als je de straat op gaat ook niet, maar je bent dan voor een x aantal euro's verzekerd...

In natuurgebieden zoals de veluwe is het wel verplicht, ook kan het zijn dat op sommige stranden het verplicht is...
Als je naar een manege toe gaat en je wilt met een paard van daar een buitenrit maken zonder beglijding, heb je ook je ruiterbewijs nodig, althans bij de goede maneges...

QuirA

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:19

Ik ben niet van plan om ooit de moeite te doen om een ruiterbewijs te halen, daar het in mijn ogen geen enkele toegevoegde waarde heeft. Het aantal gebieden in Nederland waar het verplicht is om te hebben wordt alleen maar minder. Verzekerd ben ik toch wel en dubbel verzekeren is onzin.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:22

QuirA schreef:
In natuurgebieden zoals de veluwe is het wel verplicht, ook kan het zijn dat op sommige stranden het verplicht is...

Op de Veluwe (dat was trouwens alleen de Veluwezoom) is het niet meer verplicht, ze hebben daar nu een vergunningensysteem. Natuurmonumenten is gestopt met de "samenwerking" met SRR (nou ja, opvolger daarvan).

ezzybezzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:41

Die site is wel heel handig zeg, ik moet het weekend van 4 september, en ik ben nu al zenuwachtig . Ik hoop echt dat ik het in 1 keer haal

NRPSbokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:54

je moet heel goed het boek leren en als je zelf gewoon wel eens buiten rijdt dan lukt het vast

*je moet tussen een smalle doorgang rijden en dan halt houden
*je moet 80 cm springen (oxer)
* met een hand linker en rechter volte rijden in draf
*uit de groep rijden in galop
*verlichte zit
*zonder beugels galloperen

zo er zijn vast nog wel meer van die dingen die we moesten maar dit moesten wij jullie kunnen wel iets anders moeten

Wij deden als eerst theorie (probeer niet af te kijken allemaal andere versie's ) daarna gingen we praktijk doen als je dat had gehaald gingen we naar buiten in het verkeer dan moesten wij

*oversteken in rechte lijn (kweet niet meer hoe het heet)
*oversteken naast elkaar (kweet niet meer hoe het heet)
*wij moesten allemaal een keer voorop
*ze gingen met toeters bellen

nou dit is wat ik me nog herinner ik hoop dat je er iets aan hebt en nou nog hopen dat je het haalt

ik was ook 11 en ik had toen een Apony die net 3 1/2 was en moest al meteen 80 cm springen ik kan kijken waar ik me bewijs heb en hem ff scannen

heel veel suc6 groetjes Noëlle

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:12

Ik een week 11 toen ik mijn ruiterbewijs haalde. Deden ze helemaal niet moeilijk over. We moesten een beetje op de wei rond rijden. Ik reed op Grace (= KWPN'er van 1,64, zie profiel) en moest met opstappen een beugel langer maken. Blijkbaar was die examinoator er wel van overtuigd dat ik met mijn 11 zo'n paard onder controle had Springen moest toen over 60 cm, uitgebreid geoefend thuis en uiteindelijk hoefde het niet eens.Theorie had ik met 3 fouten ofzo. Er waren er wel gezakt en er kwamen er ook herexamen doen voor theorie,
Toen was het echt een eitje.

Xus_maX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 19:06

ikke schreef:
'k Weet niet waarom, maar je poll doet het niet.

Ow jammer.

Allemaal bedankt voor de reacties..

Meryl_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 19:30

haaaaaaaay,,
ik heb ehm begin mei gehaald! meteen geslaagd:D
ik heb gewoon dat boek goed geleerd. praktijk moet je gewoon kunnen,. theorie is wel simpel als je het gewoon goed leert(veel overleesd)

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 21:08

ik was voor mn theorie eerst gezakt, omdat ik niet echt goed had geleerd, wanta ik zat ook middenin mn toetsweek van school. Na een tweede keer was ik wel geslaagd

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 12:04

Kan je nu met 11 ook al je ruiterbewijs halen??
Als je jonger bent als 12 krijg je je ruiterpaspoort, is even iets anders als het ruiterbewijs...

Wij moesten ook eerst de theorie doen, daarna de paarden uit de stal halen en op zadelen..

met het paard aan de hand naar de ring toe lopen (wei in dit geval )

* eerst voet op tillen
* opstappen zoals het MOET (is toch moeilijk als ej het nooit zo doet )
* beugels korter/langer maken terwijl je er op zat
* Stil blijven staan totdat iedereen zat en klaar was
* Zelf een kwartier los stappen en draven
* op een grote volte in galop en dan omste beurt uit de groep galopperen
* springen wij moesten oxer van 1 m. springen en met een stijlte van 80 cm. ervoor (dubbel dus)
* door een smalle poort lopen (ik zat op een (zeer) dikke a/b pony dus mijn knieën gingen er net niet aan...
* poort open en dicht maken, zonder van je paard af te stappen of dat de poort tegen het dier aan kwam..
* lange teugel stappen in een soort rij en de achterste moest in een keer voorbij galopperen in midden galop, wij moesten paard rustig houden aan lange teugel..

Toen was kijken wie wel en wie niet de straat op mochten..

op straat moesten we eerst langs een bospaadje
* rijden waar je hoort te rijden, in het midden van een pas dus..
* achterelkaar rijden
* voorop rijden
* over steken langs elkaar
* over steken achter elkaar
* vinger uit steken als je een kant op ging
* toen langs een erg drukke weg rijden, lieten ze vrachtwagens, tractoren, etc.. toeterend voorbij komen
* sprong iemand uit de bosjes (maar of dat erbij hoorde weten we nog steeds niet )
* op een groot veld in een groep gaan staan en dan steeds omste beurt 1 iemand blijven staan de rest weg galopperen..

Toen weer richting huis rijden, toen we terug kwamen was alles al bekend... (want we waren verdwaald )

van 's morgens 9 tot 's avonds 8 uur heeft het geduurd en om 3 uur 's nachts waren we nog niet weg, was erg gezellig dus!

QuirA

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 12:12

Eigenlijk is het best wel onzin om iedereen weg te laten galoperen en 1 paard te laten staan... Maarja...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 12:17

Zitten rare oefeningen tussen die volgens mij verwarring zouden kunnen geven over hoe je omgangsvormen in het bos zouden moeten zijn. Dingen als andere paarden in galop passeren en met een groep weggalloperen is bijzonder onbeleefd en ook gevaarlijk. Als je dat dus als oefening gaat doen op zo'n examen zijn er altijd van die intelligente typjes die denken dat je een andere ruiter in het bos in galop voorbij kunt vliegen.......
En opstappen zoals het hoort: als je in Engeland komt is dat via een vast opstapje, dus ook dat is heel relatief

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 12:23

wat is het nut van deze poll??

je moet gewoon goed de theorie leren en het hangt dus helemaal van je zelf af hoe goed je je best doet en of je de theorie beheerst of je het wel of niet in 1 keer haalt.
Het stelt allemaal niet zo heel veel voor. Het rijtechnische wordt niet echt op perfectie beoordeeld alleen op veiligheid en of je de verkeersregels kent en kan toepassen en controle over je paard hebt in diverse situaties, niet of je een B proef kunt rijden.

Het is (nog) niet verplicht om je ruiterbewijs te halen, sommige maneges kunnen het verplicht stellen als je bij hun een paard huurt omdat je dan een enigszins basisniveau zou (moeten) hebben.
Maar ik hecht er persoonlijk niet zoveel waarde aan, ik kom vaak zat mensen tegen met een ruiterbewijs op zak die lak aan de verkeersregels hebben en me in galop passeren... Ik heb m tig jaar geleden gehaald omdat er sprake van was dat het verplicht zou worden maar voorlopig is dat nog niet het geval.

Ook stellen sommige natuurparken het verplicht omdat ze dan weten dat degenen die in hun park rijden in ieder geval verzekerd zijn mocht er schade aan het land worden toegebracht.

De verzekering is niet echt van belang want die keert alleen maar uit in gevallen wanneer je eigen WA niet toereikend zou zijn.

Maar het is wel leuk om te doen en je wordt er nooit dommer van!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 12:46

Waratje schreef:
Zitten rare oefeningen tussen die volgens mij verwarring zouden kunnen geven over hoe je omgangsvormen in het bos zouden moeten zijn. Dingen als andere paarden in galop passeren en met een groep weggalloperen is bijzonder onbeleefd en ook gevaarlijk. Als je dat dus als oefening gaat doen op zo'n examen zijn er altijd van die intelligente typjes die denken dat je een andere ruiter in het bos in galop voorbij kunt vliegen.......
En opstappen zoals het hoort: als je in Engeland komt is dat via een vast opstapje, dus ook dat is heel relatief

Dat van de hele groep weg galopperen en 1 laten staan is gewoon om te kijken of je het dier onder controle kan houden, en dat van in galop passeren is niet passeren, maar het achterste dier kan schrikken en in galop langs komen, ook hier moet je kunnen laten zien dat je het dier bij je kan houden...

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 12:49

Sting schreef:
Ik heb hem nog niet gehaald. Zit nog in dubio of ik hem 24 sept ga halen....

Niet doen. Dan ben ik jarig, dan moet je mijn kado komen afleveren