ruinen stoeien onder elkaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

ruinen stoeien onder elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 00:04

wie herkent dit dat ruinen veel stoeien onder elkaar en mekaar bijten,wat doen jullie eraan??gr emaartje

Cassidy

Re: ruinen stoeien onder elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 00:07

Niets, het is gewoon kuddegedrag van hengsten onder elkaar. Weet jij hoe die ruinen zijn opgevoed dat ze nog hengst waren en hoe laat ze geruind zijn? Sommige ruinen kunnen gewoon niet bij andere paarden en dat hoor je te accepteren.
En soms is het ook een kwestie van rangorde bepalen. En als dat eenmaal gesetteld is, is dat geklier doorgaans ook over.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 00:12

ik weet niet wanneer deze 2 ruinen zijn gecastreerd,maar weet wel dat eentje nog heel jong is en speels is...maar het stoeien op zich maakt me normaal nog niet zoveel uit maar mijn paard heeft vele bijtwondjes nou...en littekens dat is het vervelende ervan,en er is niet genoeg ruimte om ze apart te zetten helaas...

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 07:20

Ach ik zou ze lekker samen laten lopen (zolang ze mekaar niet ernstig gaan verwonden natuurlijk....). Mijn ruin loopt altijd te donderjagen met mijn 3-jarige merrie (ze zoekt het zelf op..), en straks als Ace groter word mag hij met "ome" Jae samen lopen. Die voedt hem wel op.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 07:22

Ruinen zijn nu eenmaal speelser dan merries. Je zult ermee moeten leren leven dat ruinen elkaar af en toe een beetje toetakelen. Zolang de ene ruin de andere niet terroriseert zou ik me niet zo druk maken. Die wondjes maak je even schoon, eventueel acedrem erop en klaar. Paarden zijn geen kasplantjes, ze kunnen wel wat hebben hoor.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 08:02

Mijn ruin is ook heel speels, loopt vaak met een ander paard te dollen, happen, half steigeren, wegrennen etc...en ja hij heeft af en toe een wondje, maar dat gaat vanzelf wel weer over.
Zolang ze mekaar niet verrot trappen of absoluut geen rust gunnen. valt het allemaal wel mee.

Hij ligt ook regelmatig languit te slapen in de wei en gewoon te grazen, dus die 'gevechten' zijn niet de hele dag door.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:18

Is toch een goed teken dat ze lekker met elkaar stoeien, daaraan kan je zien dat ze happy zijn.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:26

Tja, ik denk dan altijd maar dat ze echt lekker paard zijn als ze zo lopen te ravotten.

Okay, het moet wel leuk blijven, je hebt er paarden tussen die de ander echt de sloot in jagen, maar zolang de paarden normaal sociaal gedrag vertonen zou ik juist blij zijn als ze lekker aan het stoeien zijn. Dan zijn ze blij!

En idd af en toe een (schaaf)wondje, daar krijgen ze niets van hoor. Mijn paard is nota bene bijna blind en stoeit ook elke dag met zijn weidemaatjes. Heel af en toe een schaafwondje aan zijn koppetje, meer niet.

Succes!

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:56

liever een paar littekens gecombineert met een gelukkig paard
dan een met een lichaam zonder lelijkheden wat misschien minder gelukkig is..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:21

die van mij stoeien ook heel wat af en daar ben ik gewoon blij om

Een teken dat ze goed in de vel zitten.

Als je ze kanp wilt houden moet je ze 24 uur in de boz zetten met een dek op maar dan kun je beter een hobbelpaard kopen.

Misschien ook een tip om eens een boek te lezen over paardengedrag.

estherL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:26

de mijne stoeit ook altijd haha dan gaat hij altijd aan het halster van de ander hangen.. en allemaal happen in de manen

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 12:34

ja bedankt allemaal voor de reactie...inderdaad het stoeien is dat ze goed in de vel zitten,maar ben niet zo blij met allemaal bijtwondjes daar gaat het mij om..ze heeft al vele littekens en mioj gaat het e rnou om wat je hier opmoet doen zodat ze geen littekens over houdt..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:41

Mijn ruin is echt een über, super mega etter en kan daarom ook met maar 1 paard van stal buiten: een stoïcijnse shet merrie.

In een nieuwe pony op stal heeft hij een goed maatje gevonden. Ze bijten elkaar in het gezicht/ kaa/ hals en hebben de grootste pret tot er een geïrriteerd raakt. Daarom staan ze ook alleen naast elkaar en niet in 1 wei. Dan bestaat er altijd nog de mogelijkheid om weg te lopen want ze weten geen van beide van ophouden als de ander zegt er genoeg van te hebben. Overigens zijn ze beide 9 jaar en die van mij is op 4 jarige leeftijd gecastreerd.

Als je geen mogelijkheid hebt om een draadje te zetten zodat je ze een beetje kunt scheiden kun je proberen een schot in de wei te zetten waar ze zich aan het zicht van de ander kunnen onttrekken. Dan hebben ze toch een beetje meer rust. Misschien dat je dit zou kunnen maken van een stuk zeil en een paar palen?

En een paar krasje en wondje hou je altijd als je paarden samen buiten zet. Niets aan te doen.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 12:45

pol013 schreef:
Mijn ruin is echt een über, super mega etter en kan daarom ook met maar 1 paard van stal buiten: een stoïcijnse shet merrie.

In een nieuwe pony op stal heeft hij een goed maatje gevonden. Ze bijten elkaar in het gezicht/ kaa/ hals en hebben de grootste pret tot er een geïrriteerd raakt. Daarom staan ze ook alleen naast elkaar en niet in 1 wei. Dan bestaat er altijd nog de mogelijkheid om weg te lopen want ze weten geen van beide van ophouden als de ander zegt er genoeg van te hebben. Overigens zijn ze beide 9 jaar en die van mij is op 4 jarige leeftijd gecastreerd.

Als je geen mogelijkheid hebt om een draadje te zetten zodat je ze een beetje kunt scheiden kun je proberen een schot in de wei te zetten waar ze zich aan het zicht van de ander kunnen onttrekken. Dan hebben ze toch een beetje meer rust. Misschien dat je dit zou kunnen maken van een stuk zeil en een paar palen?

En een paar krasje en wondje hou je altijd als je paarden samen buiten zet. Niets aan te doen.

ja opzich met dat draadje wat je zei zou wel mogelijk kunnen zijn,maar de eigenaar van de andere ruinen vind dat geen goed plan.plus de eigenaar van de stal...wat ik inderdaad erg jammer vind..maar ja niets aan te doen...mischien gaat het zo wel weer wat beter...hoop ik

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:45

Emaartje schreef:
ja bedankt allemaal voor de reactie...inderdaad het stoeien is dat ze goed in de vel zitten,maar ben niet zo blij met allemaal bijtwondjes daar gaat het mij om..ze heeft al vele littekens en mioj gaat het e rnou om wat je hier opmoet doen zodat ze geen littekens over houdt..

goed schoonmaken acederm erop. Daarnaast kun je met bachbloesems nog wat doen.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 12:48

ikke schreef:
Emaartje schreef:

goed schoonmaken acederm erop. Daarnaast kun je met bachbloesems nog wat doen.

ikke bedankt voor de reactie,,,ga de acederm maar eens proberen...

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 13:16

van gewone bijtwonden en de meeste trappen (zonder ijzers) houden ze alleen wat schaafwondjes over, ziet er ff niet zo mooi uit maar het verdwijnt vanzelf en je ziet er niet meer van hoor. Simpele wondjes leveren geen littekens op.

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 13:19

ik zie het ook dikwijls, ze spelen maar wat
soms hebben ze een beetje vacht eraf ofzo, maar nooit echte wondjes

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 14:44

Emaartje schreef:

Ik smeer dan altijd levertraan zalf, bevorderd iig de haargroei

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 14:47

wij gooien nou juist altijd de ruinen bij elkaar... deze zitten dan wel heel vaak ruig te stoeien enz... maar beter dan dat ze een "onschuldige" merrie gaan lastig vallen
ach, een ruin moet ook paard kunnen blijven... daar horen soms wat wondjes bij
beter een lichamelijk litteken dan een geestelijke

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:16

Wij hebben alleen een paddock van 12x12. Om te voorkomen dat ze mekaar over het hek heen timmeren zit er een stroomdraadje tussen. Ze staan elkaar wel constant de bijten onder de draad door.

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:03

zolang het bij schaafwondjes blijft en een beetje vacht deraf is er geen probleem
zolang ze maar niet helemaal onderdrukt worden want dan is het natuurlijk iets anders

bij ons lopen ze met vier hengsten in de wei. twee ervan worden gecastreerd dit najaar maar ze stoeien ook heel regelmatig, staan steigeren, lekker hollen....

kzou zeggen dan zijn ze gewoon supergelukkig

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 22:36

ik heb de wondjes vanavond behandeld met acederm,hopelijk zijn ze gauw minder zichbaar.maar dat komt vast goed...gr emaartje