peesbeschermers bezorgen mok??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nandalover

peesbeschermers bezorgen mok??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 19:10

hoi iedereen,

ik heb een klein vraagje aan jullie.

mijn pony heeft iets aan de voorbenen, wat weten we niet presies maar ze heeft ijzers met wichtjes voor extra steun. zonder ijzers loopt ze kreupel. voor nog meer stevig heid rijd ik met peesbeschermers. op dit moment heeft ze last van mok aardig veel ze heeft het aan beide achter benen en ze had het aan een voorbeen. aan het achterbeen is het logisch dat ze snel mok krijgt omdat ze er witten sokjes heeft. maar aan de voorbenen komt het helemaal niet vaak voor omdat die bruin zijn.

hier even een foto van haar, dan kun je haar even zien: (ze is erg gevoelig aan de benen)

[img=http://img172.imageshack.us/img172/7048/p71600115yj.jpg]

toen dacht ik dat het wel eens zou kunnen komen door de beesbeschermers dat ze aan haar voorbeen mok had. weten jullie of dat zo is of het absoluut flauwe kul is.

nandalover

_Rosa

Re: peesbeschermers bezorgen mok??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:07

het lijkt mij niet dat een paard mok krijgt door peesbeschermes, deze zitten immers niet om de kootholte, veel paarden krijgen wel van rubbere springschoenen mok. maar peesbeschermers lijkt me niet.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:25

peesbeschrermers geven je paard geen extra steun, maar als de peesbeschrermers bij een paard om geweest zijn die mok had kan het best dat ze het daarvan heeft, want mok is heel besmettelijk.

maar zijn het niet gewoon wondjes waar al korstjes op zitten??

en je foto doet het niet.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:30

Afbeelding

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:31

Nu doet ie het wel

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:31

nog nooit van gehoord dat peesbeschermers mok kunnen bezorgen. Zou idd ook eens kijken of het niet iets anders is.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 21:05

Heb je misschien de peesbeschermers 2ehands gekocht? Mss dat dat vorige paard dan mok had ofzo?

nandalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 09:10

Bobbielover schreef:
Heb je misschien de peesbeschermers 2ehands gekocht? Mss dat dat vorige paard dan mok had ofzo?

nee, de peesbeschermers heb ik helemaal nieuw gekocht

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:14

Als ze in het weiland omlaat kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar als je er alleen mee rijdt niet. Dan zitten ze er toch niet heel lang om en maak je de benen schoon als er modder of zweet op zit.
Misschien is het iets anders dan mok, een allergische reactie ergens op.

nandalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 09:32

Anouar15 schreef:
Als ze in het weiland omlaat kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar als je er alleen mee rijdt niet. Dan zitten ze er toch niet heel lang om en maak je de benen schoon als er modder of zweet op zit.
Misschien is het iets anders dan mok, een allergische reactie ergens op.

ja, dat klopt ik spoel de benen altijd af als ze zweten

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:35

Mok is een verzamelnaak vaan huidaandoeningen in de kootholte en wordt veroorzaakt door schimmels of bacteriën en komt dus niet door peesbeschermerd.

En wat hier ook al eerder staat de peesbeschermers bieden je paard ook geen extra steun, maar beschermen gewoon de pezen.

Ik zou als het zo erg is gewoon en pot mokzalf kopen en het behandelen en als dat niet werkt een DA laten kijken.

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:28

idd...dat kan echt niet zo

nandalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 13:55

Riant schreef:
Mok is een verzamelnaak vaan huidaandoeningen in de kootholte en wordt veroorzaakt door schimmels of bacteriën en komt dus niet door peesbeschermerd.

En wat hier ook al eerder staat de peesbeschermers bieden je paard ook geen extra steun, maar beschermen gewoon de pezen.

Ik zou als het zo erg is gewoon en pot mokzalf kopen en het behandelen en als dat niet werkt een DA laten kijken.

de dierenarts heeft zelf mokzalf gemaakt. dat werkt echt prima!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 13:59

rhootje schreef:
veel paarden krijgen wel van rubbere springschoenen mok.

Een paard krijgt niet rechtstreeks mok van rubberen springschoenen. Zo lijkt het of de mokbacterie aan de springschoenen zit.

Het is wel mogelijk dat een springschoen of iets anders (vocht, fel zonlicht) huidirritatie veroorzaakt in de kootholte. Op een geïrriteerde huid voelt de mokbacterie zich erg thuis. Krijgt die bacterie vat op die geïrriteerde huid, dan kan er mok ontstaan. Maar dat is dus indirect, en niet direct van de springschoenen.