Wat voor bodem in uitloop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Wat voor bodem in uitloop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 18:12

Hoi,
Wie weet een leuke en praktische oplossing voor een bodem van de uitloop ... en wat hebben jullie zelf zoal liggen?

Ik heb nu zelf zand, maar dat stoft bij droog weer en ze eet het ook mee op bij het zoeken naar wat eetbaars.

allegro

Re: Wat voor bodem in uitloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:20

zand en een stukje met betonplaten, daarop kan je ze dan hooi geven.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:20

ik zou het allemaal betegelen .. netjes en goed schoon te houden ....
er staan veel tegels (30x30) gratis af te halen of betontegels ..

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:43

Ik vraag me dit ook af!

Wij hebben klei grond, en met een beetje regen is het paddock niet meer te belopen. het is verschrikkelijk!
Nou gaan we hier wel wat aan doen, maar wat?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:50

daar ben ik ook wel benieuwd naar, de boer waar mijn paard staat zit ook op kleigrond en hij zegt dat er niets aan te doen is, alles wat je eraan doet, verdwijnt vroeger of later weer onder de blubber

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:56

smurf schreef:
daar ben ik ook wel benieuwd naar, de boer waar mijn paard staat zit ook op kleigrond en hij zegt dat er niets aan te doen is, alles wat je eraan doet, verdwijnt vroeger of later weer onder de blubber

Ja daar ben ik dus ook bang voor, eigenlijk moet het gewoon verhard worden, maar dat wordt een kostbaar grapje ben ik bang....

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:59

yep dan moet je afgraven en andere grond erin laten rijden..... gaat echt geld kosten.... bij ons kan het niet afgegraven worden om 1 of andere vage reden, die ze niet willen vertellen..... met eenbeetje fantasie kan je het zelf wel bedenken

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 07:10

Alles bestraten vind ik zelf niet zo'n geweldige optie omdat ze er ook in moet kunnen liggen en rennen.

Deels is het al verhard .. maar ik zoek wat anders. Iets om door het zand heen te mixen zodat de structuur anders wordt ..

Voorheen hadden we houtsnippers erin ... Ideaal eigenlijk, maar na een jaar ging het wat rotten en na 2 jaar, zelfs met aanvullen was het een smerige troep geworden. Daarbij kon ik geen houtsnippers meer aankomen met 100% garantie van niet giftige houtstukjes erin.

Maar zoiets dus zoek ik. Iemand nog ideeen?

Ik neem aan dat er veel mensen zijn met een uitloopje bij de stal?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 10:50

Ik las net iets over fijne lavasteentjes door je zand werken wat een stabiele bodem krijgt. Ook goed om onder je grasmat te doen (zo hebben ze bij het CHIO een stabiele natuurgrasmat aan weten te leggen). Misschien wat voor een uitloop

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:33

Geen ervaringen met een uitloop maar wel met een rijbak met licht zand waar de paarden ook in buitengezet worden.

's avond even de sproeier erop en klaar.
Zand is zo veel makkelijker dan alle andere dingen. Houtsnippers vergaan, tapijt en wegedoek kunnen niet ivm vertoren van de bovenlaag.
ALs ze een keer een gat graven in zand, gooi je het weer dicht, als het een keer erg hard regent zet je het een keer goed diep om en als het een tijd erg droog is beregen je het.

Het is iets bewerkelijker maar kan wel veel meer weersomstandigheden hebben.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:37

Mijn perfecte paddock is toch wel verhard. Is veeeel beter voor de hoeven, makkelijk schoon te houden, en nooit te zacht of te nat, graven kunnen ze niet.
Maar dat is gewoon onbetaalbaar, daarom zoek ik iets anders maar wel het liefst iets hards.
Ik zat al te denken aan gebroken beton, met wat cement er door heen. Alleen zit je dan met je afwatering. Dan moet je het aflopend maken o.i.d.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:37

Ik heb goede ervaringen met geklopt puin. Daaroverheen een dunne laag grond (5 cm), en er groeit zelfs gras op, als het de kans krijgt. Prachtig hard, nooit kuilen, goede afwatering, dus ook geen plassen, en niet zo hard dat een paard er niet op kan draven of galopperen.

Iedere loonwerker kan geklopt puin leveren trouwens...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:39

wij hebben 1 zandbak, maar die staat nu toch echtonder water, helaas...

dat puin ken ik, dat hebben ze op het bedrijf waar ik gewerkt heb ook overal, geweldig spul,maar als ik dat voorstelvallen mijn stalgenoten die paarden met ijzers hebben over me heen..... harde ondergrond is slecht voor de voeten (??)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:55

smurf schreef:
wij hebben 1 zandbak, maar die staat nu toch echtonder water, helaas...

dat puin ken ik, dat hebben ze op het bedrijf waar ik gewerkt heb ook overal, geweldig spul,maar als ik dat voorstelvallen mijn stalgenoten die paarden met ijzers hebben over me heen..... harde ondergrond is slecht voor de voeten (??)

Ja gelukkig staat mijn pony bij 2 andere ponys die ook aan natuurlijk bekappen doen, dus dat scheelt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 13:25

smurf schreef:
dat puin ken ik, dat hebben ze op het bedrijf waar ik gewerkt heb ook overal, geweldig spul, maar als ik dat voorstel vallen mijn stalgenoten die paarden met ijzers hebben over me heen..... harde ondergrond is slecht voor de voeten (??)

Mét ijzers al protesten? Die van mij lopen er zonder problemen zónder ijzers op. Harde bodem is prima voor de pezen, hebben ze mij altijd verteld.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 13:30

ja ga dat mensen met paarden op ijzers maar eens vertellen, de mijne staat op blote voeten, wordt natuurlijk bekapt en iedereen verklaart me voor gek als ik hem op straat laat stappen..... paarden zouden met ijzers onder geboren moeten worden, foutje van de natuur, hoorde ik van de week iemand zeggen.....

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 13:48

Wij hebben een soort van schelpenzand. Ik weet niet hoe het heet eigenlijk, want het is niet echt zand.. Meer platgestampte schelpjes ofzo. Wel handig spul.. het is vrij hard en wordt niet zo nat als houtsnippers... Die lagen er eerst in maar dat was in de winter een grote prutzooi. En er ligt een betonplaat om hooi op te voeren.

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:16

bij ons is de paddock zand met een paar van die stelcon (als ik het goed schrijf) platen waarop hooi wordt gevoerd. Bestraten zou ook kunnen maar die platen is volgens mij veel handiger. Mijn haf woont aan het duin dus bij nat weer zakt het water na enige tijd weer netjes de grond in. Mijn andere haf woont bij een vriendin vlakbij Hoorn (haf is met de VUT) en zij heeft schelpenzand (flinke laag zodat deze hoger is dan de wei) in de paddock. Bij haar draineert dit uitstekend plassen lopen netjes weg zonder dat er een drainering onder zit.