Hoeveel voor opfok?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie02

Hoeveel voor opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 16:52

Wat vinden jullie een redelijk bedrag voor een plek in de opfok voor een veulen.

Ik moet nu 80 euro per maand betalen. Maar ik heb ook veel hogere bedragen gezien. Vind ik eerlijk gezegd een beetje overdreven voor een veulen wat amper van de voorzieningen gebruik maakt.

Sjonniej

Re: Hoeveel voor opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 17:28

Tsja, ik weet niet wat het kost om een land te onderhouden. Maar dat zal toch ook moeten gebeuren; Inzaaien, mesten etc. Dat is ook niet gratis.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 17:30

Dat is natuurlijk zo, maar het hoogste bedrag wat ik ben tegengekomen is 130 euro. Dat vind ik persoonlijk absurd voor een veulen.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 17:32

hoezo amper van de voorzieningen gebruik maakt?
wat wordt er dan met jou veulen gedaan in de opfok?
Bij mij sta je voor €110 in de maand.
je veulen komt in een groeps hok te staan 'snachts met max 8 veulens.
hij wordt in de ochtend door mij aan de hand naar de wei gebracht en daar 's avonds voor het donker weer aan de hand uit gehaald.
hij wordt 2x per dag gevoerd met veulen brok waar ik ook weer bij blijf tot hij het op heeft en niet wordt weg gestuurd door een dominanter veulen zodat hij wel het volledige rantsoen binnen krijgt.
3 x per dag krijgen ze volop hooi als ze op stal staan ( smorgens als ik opsta, "s middags als ze op stal komen en 's avonds als ik de stal afsluit)
dus hoezo geen voorzieningen en mijn werk mag ik daar ook iets voor hebben ?
een veulen is vaak meer werk als een paard tenminsten als je het goed doet.
b.v. de hoefsmid. weleens met een veulen bij de hoefsmid geweest leren voetjes geven dat komt meestal wel op mij neer omdat de eigenaar niet altijd tijd heeft om erbij te zijn als de hoefsmid komt.
entingen van de dierenarts, die komt langs als hem het uitkomt en meestal is de eigenaar er dan ook niet bij.
wormen spuiten. die moeten ook door mij of met behulp van mij gegeven worden.
ben ik dan duur of te duur als ik al dat werk verricht?

angelaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 17:37

80 euro is mooie prijs hoor

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 17:41

Ik betaal 95 Euro per maand, mijn veulen staat in Frankrijk in de opfok.
Dus dag en nacht in de natuur, in de winter ook niet op stal.
Krijgen zoveel hooi als ze willen, biks wordt bijgevoerd. En 3 keer per dag controle !
Als ze eens iets extra's nodig heeft is dit inbegrepen, laatst had ze antibiotica nodig dit was allemaal inbegrepen.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 17:51

@ Piggeljay

Al dat werk waar jij het over hebt ben ik van plan zelf te doen. Ik neem geen paard om het door een ander te laten opknappen. Ik vind de 80 euro die ik moet betalen overigens een nette prijs.

De voorzieningen waar ik het over heb zijn de binnenbak en de paddock (voor bijv. longeren). Mijn veulen komt namelijk bij een pensionstal te staan waar ook nog een paar andere veulens gestald zijn. Heb het niet over het werk dat verricht wordt, daar ben ik juist bereid voor te betalen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:42

Nathalie02 schreef:
Al dat werk waar jij het over hebt ben ik van plan zelf te doen. Ik neem geen paard om het door een ander te laten opknappen.

Ik denk niet dat je de opfok moet zien als iets wat je een ander laat opknappen

Ik betaalde trouwens 's zomers € 45,-- en 's winters € 100,-- per maand.

Mocht ik ooit nog een veulen fokken, dan gaat het fulltime (zomer en winter) een natuurgebied in tot z'n 3e

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 19:01

voor stalling met gebruik van paddock en binnenbak ben je € 250,- kwijt , maar ik begrijp dat jij ochtend en avond het veulen buiten komt zetten en dat je 5x per dag komt voeren en dat je elke dag de stal komt uitmesten en nog bijna 24 per dag toezicht houd op je veulen.
dat het enigste waar ik of een andere opfokstal voor hoef te zorgen is hooi en stro in de box en dat er voer is voor het veulen,
waarom breng je hem dan naar een opfok? dan zorg je er toch thuis voor, dan bespaar je nog geld ook want thuis zorg is het goedkoopst

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 19:09

Ik ben daar geen 250 euro voor kwijt hoor, een heel stuk minder. Daarom vroeg ik het me ook af, het verschil tussen opfok en gewone stalling vond ik behoorlijk klein. Terwijl ik met mijn andere merrie wel van alle voorzieningen gebruik maak.

Mijn veulen staat al buiten dus binnen en buiten zetten hoeft niet. Ze staat met een ander veulen dus veel uit te mesten valt er niet. Het voeren komt er inderdaad nog bij.

Het lijk me niet zo goed voor een veulen om achter in een tuin te staan zonder gras, dus dat doen we maar niet. Je hoort mij absoluut niet zeuren over de 80 euro die ik betaal maar 130 euro vind ik echt veel voor een veulen. Daar heb je hier in de buurt redelijke stalling voor, voor een volwassen paard.

gewoonIsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:39

Ik denk dat Piggeljay bedoelt dat je voor een veulen behoorlijke verantwoording hebt, omdat de meeste eigenaren eens in de zoveel tijd komt kijken, dit vergt veel tijd en energie. De prijs zit dus niet alleen in de hoeveelheid voer wat een veulen eet, maar de hele rompslomp eromheen. Een pensionpaard daarentegen wordt gemest en gevoerd en de rest doet de eigenaar.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:04

Ik betaal 's zomers 50,- per maand en 's winters 110,- per maand.
Zomer 24/7 buiten maar het ziet er allemaal netjes uit en de paarden worden regelmatig verweid.
In de winter in groepsstallen met uitloop naar buiten, incl krachtvoer, onbeperkt hooi etc etc.

CSAArabians
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 13:38

Wij bieden ook heel beperkt opfok aan. (alleen voor Arabische volbloeds)
De kosten hiervoor zijn 100,-Euro in de maand.
Hier zit bij inbegrepen:

- hooi / kuil 3x per dag
- krachtvoer 2x per dag
- s'morgens op de wei zetten
- s'avonds weer op stal halen
- hoefsmid om de 10 weken
- wormkuur elke 8 weken

en geregeld even een borsteltje erover heen halen en een beetje tuttelen met ze, ofwel lekker handzaam maken van het kleine grut.

Als je dan kijkt hoeveel tijd en werk je eraan besteed dan vind ik dit een heel redelijke prijs, en inderdaad zoals al eerder vermeld kost ook het onderhoud van het land en de omheiningen e.d. een vracht geld, het is geen kwestie van alleen voeren en dan zal het wel goed zijn!

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 17:59

Wij betaalden 120 euro voor 3 maanden incl. voer, ontwominge en entingen.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 19:12

Ik betaalde tijdens het weideseizoen € 60,- per maand en tijdens het stalseizoen (loopstal) € 110,-. Dit was exclusief hoefsmid, ontwormen, entingen en DA. Voer, hooi en stro was inbegrepen.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 19:21

Ja, dat vind ik inderdaad wel nette prijzen.

Naatje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 20:27

Ik betaal nu 70 euro, voor een veeeeel te groot land, 24 uur per dag en bij een boer met maar weinig verstand van paarden. Vraag me wel eens af of hij bijvoorbeeld een koliek aanval zou herkennen. Vroeg mij laatst zelfs om de hoeveel tijd ze eigenlijk ontwormt moeten worden. Aangezien ik met deze situatie niet zo blij ben, doe ik mijn jaarling vanaf oktober naar een stalling waar ik 150 euro betaal, maar dan gaat hij zowel het land op als de nacht op stal. Dit is inclusief hooi en stro, maar exclusief voer. Verder ziet alles er op en top uit. En dat vindt ik ook wel belangrijk!

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 20:34

Ik betaal voor het weideseizoen 45 euro in de maand (wordt volgend jaar 50 euro) en in de winter als ze op stal gaan 110 euro per maand (voor een jaarling, een veulen is 100 euro per maand)
Hier komen dan wel de kosten van de hoefsmid, wormenkuur en enten enz overheen

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 20:40

50,- per maand, dag&nacht toezicht (is op terrein bij huis, kan er maar via 1 weg komen en dat is over hun erf, rest is niets dan weilanden)
ze worden iedere 3-4 weken van weiland gewisseld en als er iets is dan laten ze je dat meteen weten

ontwormen, smid, enten etc moet je zelf regelen

Rosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 20:52

Ik betaalde 50€ in de maand, ongeacht of het nu zomer of winter was, en dit was inclusief hoefsmid, ontworming en inenting...
Hij stond zomer en winter 24/7 buiten op een REUZE grote wei en kreeg kuil en hooi bijgevoerd, mijn paardje deed het prima daar!

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 21:04

Meeste opfokbedrijven vragen 's zomers tussen de 60 en 80 euro per maand voor 24 uur per dag land met eventueel hooi/kuil.

In de wintermaanden is het 100 tot 130 euro, afhankelijk van de grootte van de groep. Ben ook opfokbedrijven tegengekomen waar ze in de winter maar 2 keer per week naar buiten gaan, dat is tijdens het uitmesten/opstrooien. Dat vind ik te weinig, dan zou ik het net zo goed thuis kunnen houden...

*Jolanda*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:52

Ik betaal 45 euro per maand voor een twenter 24/7 op het land met elke dag toezicht. Het is in Noord Holland en ze worden regelmatig omgeweid.