stroomdraad in de stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aisie

stroomdraad in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 13:14

Mijn fries schopt heel erg tegen de wanden van de stal als ze binnen staat. Ze staat alleen bij slecht weer s'nachts binnen en overdag altijd buiten. S'morgens om een uur of 5-6 begint ze al tegen de wanden te schoppen, dat is heel erg vervelend ook voor de buren. We hebben werkelijk van alles geprobeerd om het haar af te leren maar niks helpt dus. Vooral als het onweerd e.d. dan heb ik haar liever binnen staan s'nachts.
Nu is het zo erg dat ze er kreupel van loopt en nu ben ik van plan om (tijdelijk) een stroomdraadje in haar stal te spannen.
Wie heeft hier ervaring mee en hoe kan ik dat het beste doen? Hoe hoog kunnen we die draad het beste spannen en hoe vastmaken?
Alle andere tips over dit probleem zijn ook erg welkom!

Anoniem

Re: stroomdraad in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:29

Een stroomdraad, daar mept 'ie dan toch vrolijk onderdoor waarschijnlijk? Of wilde je het echt op beenhoogte vast gaan maken? Want dat lijkt me link...
Ik denk dat ik eerder een oplossing zou zoeken in de richting van rubberen matten oid...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:39

Ik zou inderdaad voor rubberen matten gaan, stroomdraad lijkt me gevaarlijk en het paard kan bang in eigen stal worden.

Rubberen matten dempen het geluid van de trappen en ze kan zichzelf minder snel bezeren.
Vaak stoppen ze zelfs met trappen, als ze merken dat het weinig herrie maakt en dus geen effect heeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:41

Ik zou stroomdraad pas als allerlaatste optie doen, en eerder voor matten kiezen. En ik weet niet met welke benen hij slaat, en of je dat al een keer hebt geprobeerd, maar ik heb ook van mensen gehoord dat kluisters in deze situatie wel hebben geholpen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 14:12

heb je de stal aan huis?

als het kan he..,.de stal groter maken!!!

plastic langs de wand spannen wil ook wel helpen, stroomdraad kan wel, maar in een vrij kleine stal heb je dan ontzettend veel risico dat je paard straks wat anders gaat verzinnen om zijn frustratie te uiten..

luchtzuigen weven etc...hebben ze dan heel snel aangeleerd...

verder wat nog een oplossing is je paard tijdelijk in een stal te zetten zonder onderkant! klintk raar, maar dan heb je dus een stal gemaakt van palen, waarbij de onderkant dus geen muur of wand is, maar open.

zo trapt het paard eronder door, het is een flinke stalondeugd en de meeste paarden worden voor hun getrap beloond in de vorm van voer of eruit, dus afleren word best moeilijk..

dan nog een tip:

men neme een radio!!!
jajajaaj...die zet je aan en dan knetterhard, zo hard je kunt.,
doe daar een verlengsnoer aan dat heel lang is, die neem je mee , en zodra je het paard hoort trappen steek je de stekker in het stopcontact.

niet zo leuk, maar t paard schrikt zich er helemaal het leplazarus van en associeert zijn getrap met het lawaai. de meeste dieren houden dat acuur op met trappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 15:52

Zullen de buren grappig vinden om 05.00

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 15:56

Ik verplaats het even naar VMR.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 17:29

We hebben inderdaad de stal aan huis. Ik heb nog 2 paarden dus als ik met radio e.d. begin dan schrikken die zich ook rot, ik denk ook niet dat het helpt want we hebben al meer met schrikreactie geprobeerd en dat hielp ook niks, ja 5 minuten ongeveer...
Ik heb rubber tegen de deur en voor de deur, maar ze gaat gewoon een stuk verderop staan of tegen het metaal van de (schuif)deur.

Ik ben ook wel bang dat ze andere stalondeugden gaat verzinnen als ze dit niet meer kan doen, maar het kan zo ook niet. Ze is echt flink kreupel nu.
Kluisteren lijkt me ook erg gevaarlijk, vooral omdat ze nogal druk is.
Het is een bijzonder lastig probleem en we hebben al heel erg veel geprobeerd. Vandaar dat ik aan een stroomdraad zat te denken. Heeft niemand daar ervaringen mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:47

Misschien niet het antwoord wat je wilt horen, maar ik zou haar gewoon buiten laten. Als je kan of al hebt met schuilmogelijkheden. En ik zou nakijken of ze geen juik of exceem heeft, is het niet schuren wat ze doet? Of wordt ze nijdig omdat ze de andere 2 paardn niet ziet oid? Dat zou ik eerst uitzoeken ipv stroomdraad.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 19:41

ik heb dus wel ervaring met stroomdraad en daarom raad ik het je af...
ik heb altijd bij een oud mannetje rondgelopen bij wie de paarden in de winter er niet uitkomen..

die diren staan dan 6 maanden op stal.of langer.
omdat ze dan ook gaan trappen spant hij dus ook stroomdraden...
hij heeft al een merrie van 6 jaar met zulke afgesleten voortanden dat het stompjes zijn...zo erg is het een luchtzuiger geworden..andere dieren van hem zijn neurotisch, panisch als je ze aaien wilt..

nou ja ik kan e reen lang verhaal van maken, t wertk alleen als je een grote stal hebt, anders krijg je echt een heel naar paard..

kan je je paard anders niet een open stal geven? dat ze zelf kan in en uitlopen wanneer ze wil? desnoods een mini paddock ervoor van een paar meter... dan houd ze ook vast wel op...

stampende paarden doen dit 9 van de 10 keer omdat ze hun stal uit willen......zorg dat dat kan, heb je een vrolijk paard, kunnen jij en je buren weer slapen en is iedereen blij.....

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 20:13

Bedankt voor de reacties tot zover.

Ik heb geen mogelijkheid om een schuilstal ofzo te maken (vergunning gemeente e.d.) in de bak. Dat is ook geen oplossing want ik had haar al steeds in de bak staan als het weiland te nat was maar toen ging ze zandeten en heeft ze 15 dagen in de kliniek gestaan vanwege zandkoliek, ze heeft het maar net gered. Ze staat nu alleen nog af en toe in de bak met een muilkorf om, maar dat kan natuurlijk ook niet 24 uur per dag.

Ik heb nog 2 friezen die hebben exceem en moeten naar binnen s'nachts maar zij heeft geen exceem of jeuk of wat dan ook. Ze heeft een binnenstal en kan de andere paarden zien en aanraken. Ook heeft ze een raam in haar stal waardoor ze naar buiten kan kijken en een weefrek in haar staldeur.
We hebben echt alles al geprobeerd, heel laat voeren, negeren, heel laat op stal, speeltjes enz. Maar zodra het licht wordt begint ze keihard tegen de wanden te schoppen.
Ze staat dus nu helemaal alleen buiten s'nachts en de andere 2 binnen. Ik vind het niet prettig dat ze alleen buiten is s'nachts, vooral niet als er onweer komt omdat onze wei onder de hoogspanningskabels ligt. Maar nu ze zo kreupelt durf ik haar ook niet meer naar binnen te doen omdat ik bang ben dat het nog erger wordt.
Ze doet dit overigens al vrij lang. Stroomdraad is ook echt mn allerlaatste optie maar ik ben nu wel een beetje door alle andere middelen heen en lichtelijk wanhopig

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 23:52

Ik ken iemand die een tuinlang boven de staldeur had gehangen het uiteinde van de slang aan de kraan en zodra het paard begon te trappen de kraan even opendraaien.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je de kraan een minuut aan laat staat maar dat ze in elk geval even een plens water over haar heen krijgt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 00:02

aisie schreef:

Dus je hebt kluisteren nog niet geprobeerd.
Ik heb geen ervaring met stroom, maar ik zou je voordat je daarmee begint toch de kluisters willen aanraden. Ook al is ze erg druk, je zult er van staan te kijken hoe snel ze het doorhebben. Bandageer de benen of doe beenbeschermers om, en daaroverheen de kluisters. Blijf er niet bij staan, lok de reactie uit/ga om de hoek staan, zodat je wel kunt ingrijpen als het helemaal verkeerd mocht gaan. Maar grijp ook niet te snel in.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 08:05

aisie schreef:
Ik heb rubber tegen de deur en voor de deur, maar ze gaat gewoon een stuk verderop staan of tegen het metaal van de (schuif)deur.

Heb je trouwens ook al rubber rondom in de stal geprobeerd, behalve alleen op de deur?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 10:12

Cassidy schreef:
aisie schreef:

Dus je hebt kluisteren nog niet geprobeerd.
Ik heb geen ervaring met stroom, maar ik zou je voordat je daarmee begint toch de kluisters willen aanraden. Ook al is ze erg druk, je zult er van staan te kijken hoe snel ze het doorhebben. Bandageer de benen of doe beenbeschermers om, en daaroverheen de kluisters. Blijf er niet bij staan, lok de reactie uit/ga om de hoek staan, zodat je wel kunt ingrijpen als het helemaal verkeerd mocht gaan. Maar grijp ook niet te snel in.

Misschien ga ik dat wel proberen. Ik heb een camera in haar stal hangen dus kan haar goed in de gaten houden. Bij divoza zag ik kluisters met van die bontjes erin, dat is ook lekker zacht.

Bedankt verder voor de tips!