Lucerne vs. hooi

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kleintje

Lucerne vs. hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 12:31

Gezien alle berichten rondom het JKK vind ik het toch steeds enger worden om hooi te voeren. Kuil geef ik al niet omdat dit voor Treasure te eiwitrijk is.
Ik gaf al vaak Lucerne omdat dit een vaste samenstelling heeft en hooi soms eiwitrijk is en dan weer niet.

Nu denk ik eraan om hooi weg te laten vallen en lucerne te gaan voeren.

Hoeveel lucerne zou ik moeten voeren om 2 flinke plakken hooi per dag te gaan vervangen???

Anoniem

Re: Lucerne vs. hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:31

Sorry ik weet het antwoord niet, maar je zou als ruwvoer ook nog aan een goede kwaliteit tarwestro kunnen denken.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 13:55

Heb maar even met Hartog gebeld, van Hartog Lucerne.
Een 10 liter emmer vol met lucerne komt overeen met 1,5 tot 2 kilo lucerne.
Een goede plak hooi weegt 1 kilo.

Hooi wisselt nogal van kwaliteit en samenstelling terwijl dit met lucerne niet zo is. Daarnaast zitten er meer vitaminen en mineralen in, dus je hoeft minder kilo's lucerne te geven dan hooi.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 14:04

Wat je niet moet doen is je paard ruwvoer onthouden. Lucerne is geen ruwvoer vervanger maar een aanvulling. Ik snap niet zo goed wat je tegen hooi heb. Er is altijd wel en betrouwbaar adres waar je goed hooi kunt krijgen. b.v. een groot paardenbedrijf. Een paard heeft veel ruwvoer nodig dit omdat zijn ingewanden altijd in beweging moet zijn. Zo niet dat kan dat zelf zeer gevaarlijk en dodelijk zijn.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 14:09

Lucerne IS ruwvoer!

Ik heb niets tegen hooi, maar gezien wij bij ons op stal niet zelf hooi en stro mogen inkopen moeten we het met het hooi doen wat er zelf gemaaid wordt. Maar... de landen staan gewoon overal vol met JKK en ik heb geen zin in een paard wat straks het loodje legt door slecht hooi. Is dat zo vreemd?

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 14:20

Zoek eens op google en dan zie je vanzelf dat Lucerne een goede vervanger kan zijn voor hooi.

Zie een stuk uit de hoefslag, of zie dit stuk op de site van MaxH:
Het voeren van ruwvoer, hooi en kuilgras(zonder schimmel) of lucerne is belangrijk voor een goede spijsvertering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 15:50

Positief 'bijverschijnsel' van lucerne is overigens dat je paard er mooie schone tanden van krijgt. Geen idee waarom, maar het is zo.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:53

ik heb de pavo om advies gevraagd omdat willem van altijd kuil ineens naar hooi gaat en ik dus absoluut niet weet of hij dat wel goed gaat eten. maar er werd mij afgeraden om lucerne bij te geven omdat daar weer een stoot energie van daan komt.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 18:54

Gekke koei.... in lucerne zitten meer vitaminen, mineralen en spoorelementen als in hooi en kuil.
Daarom is het energierijker.
Dus je kan je krachtvoer naar beneden brengen.

De meeste mensen voeren verkeerd, die denken eerst aan het krachtvoer en daarna pas aan het ruwvoer, maar ruwvoer is het belangrijkste voor een paard.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 19:11

ik voer altijd op basis van ruw voer. en heb tot nu toe nog altijd hooi of kuil gevoerd, wel altijd van goede kwaliteit moet ik zeggen.

maar wat is JKK?

ik vind dit wel een interesant toppic trouwens dus zal ik het volgen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 19:16

Ik kan me niet voorstellen dat een goede plak hooi 1kg weegt. Wij hebben nu 15kg balen en daar zitten een stuk of 6 plakken in.

Een paard moet minimaal 5kg ruwvoer eten dat is wel heel erg veel lucerne en het lijkt me een kostbare zaak worden en het zla voor veel paarden teveel energie opleveren.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 19:32

luzerne is iig zeer eiwitrijk - tot 16%, wat hoger is dan de eiwitrijkste kuil.
energie komt trouwens niet uit vitamines en mineralen, maar voornamelijk uit koolhydraten en in mindere mate uit eiwit.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 20:57

Katja, je kan ook een plak stro erbij geven, dat is ook ruwvoer.
Het hoeft niet allemaal als lucerne gegeven te worden.
Maar het klopt wel wat je zegt, 5 kilo ruwvoer per dag. En de volume van hooi verschilt per pak en per plak.

Klopt ingeo... koolhydraten, die was ik vergeten.
Maar goed, de mensen die echt voeren weten de samenstellingen wel. Meeste mensen gooien gewoon voer in een bak en vreten maar. Het liefst nog veel te veel, terwijl overdaad bij voeren echt schaadt!

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 21:04

Ik geef beide.
Straks als ze weer 4 x kuil/hooi krijgen dan stop ik weer met lucerne.
Maar nu ze hele dagen op het land staan krijgt San 3/4 emmer lucerne als ik wegga rond 21.00 uur en dan rond 10 en wat hooi voor de knabbel voor de nacht..Momenteel wordt er nog geen ingekuild hooi gegeven omdat daar niet genoeg voor weggevoerd wordt. Dus het hooi wat ze krijgen is puur voor de knabbel.
Vandaar mijn bijvoer lucerne. San doet het er goed op !
Het ingekuilde hooi wat we straks krijgen is altijd van goede kwaliteit geweest dus dan stop ik weer met lucerne.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 21:12

Ik voer het al jaren bij het krachtvoer. Iedere ochtend en avond een halve emmer en ze doen het er goed op.
Stro als aanvullend leverancier van ruwvoer kan soms niet optimaal zijn omdat niet alle paarden er voldoende van eten.