Watertrens of Bustrens, enkelgebroken of dubbelgebroken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Watertrens of Bustrens, enkelgebroken of dubbelgebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 12:31

Ben nog steeds met een vriendin in discussie over verschillende paardenmond-vriendelijke bitten. ZIj wil namelijk een bit kopen.Wat is nu het verschil tussen een water- en bus (D)trens. Hebben deze bitten verschillende inwerking? Is een enkelgebroken of een dubbelgroken bit vriendelijker?

Anoniem

Re: Watertrens of Bustrens, enkelgebroken of dubbelgebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:36

Met een watertrens kan een paard meer met het bit spelen, rommelen.
Een bus trens ligt stiller in de mond.

Puur dus wat het paard zelf prettig vind, al merk ik daar geen erg grote verschillen in bij een paard

Bij een slecht afgewerkte watertrens kan het door het draaien van de bitring wel voorkomen dat er een stukje vel van de mond tussendraait.
Dat kan bij een bustrens dan weer niet.

Maar ik rij voornamelijk met watertrenzen, maar dan niet de goedkoopste en heb daar dus nog nooit last van gehad.

ik vind een dubbelgebroken trens vriendelijker en merk dat eigenlijk ook aan de paarden die ik heb gereden.

Een enkel gebroken trens heeft een notenkraker effect.
En daarbij kan de punt in het gehemelte steken.

Een dubbel gebroken trens, kan nooit als notenkraker werken en ook niet in het gehemelte prikken.

Een dubbelgebroken bit met rond tussen stukje is ook nog weer zachter dan het platte tussenstukje
Bij spanning op de teugel kantelt een bit altijd, en met een dun tussenstukje zal de smalle kant dan op de tong drukken, wat dan strenger inwerkt dan een bol tussenstuk.

Maar ook daar kan het verschillend zijn per paard hoe ze er op lopen en de voorkeur hebben.
Maar mijn persoonlijke ervaring is toch dat de meeste de dubbelgebroken met rond tussenstukje prettiger vinden.
Dit bit gebruik ik dan eigenlijk ook alleen nog maar.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 14:54

Volgens mij is er niets meer toe te voegen aan het verhaal van RunningKawa.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 07:12

Hallo Runningkawa,

Heel erg veel dank voor je uitgebreide, goede en gedetailleerde antwoord. Hie heb ik zeer veel aan!!!