[springen] Welke afstanden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_M

[springen] Welke afstanden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 10:27

Hey,

Ik heb een vraag :
Hoeveel meter zit er tussen:

een in-uitje?
1 galopsprong?
2 galopsprongen?
3 galopsprongen?

Dus ik bedoel een dubbelsprong...

Alvast bedankt!

gr. roos

KozieZ

Re: [springen] Welke afstanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 10:40

deze maten zijn de standaart maten bij een paard. Het kan natuurlijk altijd dat blijkt dat het iets dichter bij elkaar of verder van elkaar moet...

in-uitje:
vanuit draf: tussen de 2,75 en 3,65m (3m)
vanuit galop: tussen de 3,65 en 4m (4m)

de afstand om er één pas tussen te voegen:
vanuit draf: 5,5m
vanuit galop: tussen de 5,5 en 7,30m (6m)

Als je meerdere galopspassen tussen de sprong wilt, kun je er steeds ongeveer 3,65m bij tellen. (= 1 galopsprong)

tussen de haakjes is wat wij meestal aanhouden. Ongeveer natuurlijk hè...

In het begin maten we dat echt uit, maar nu gaat het meer op gevoel. Na een paar keer weet je wel hoeveel ruimte je paard nodig heeft om te landen en af te zetten...

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 11:08

bedankt!!!!

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 14:40

bij ons op stal werken we niet met echte maten (meters) omdat de hindernissen zowel door pony's als paarden tegelijk gesprongen worden. We werken gewoon met stappen. Grote stappen maar niet overdrijven hé.

in-uitje: 1 galopsprong--> 3 stappen, 2 galopsprongen 6 stappen, 3 galopsprongen--> 9 stappen...
Het moet telkens deelbaar zijn door 3.

deze afstanden werken bij ons altijd perfect. Het maakt niet uit of je dan met een groot paard of kleine pony rijdt. Je moet dan zien of je ze juist meer vooruit moet rijden, of juist meer onder je.

anne7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 14:48

ik hou het ook simpel: 3 meter per galopsprong. Past bijna altijd bij elk paard.
Dus in-uitjes op 3 meter. Let op dat je deze niet te ver uit elkaar zet, test het eventueel eerst met gewoon balken op de grond.
Als je namelijk meerdere hindernissen achter elkaar hebt staan en het past niet dan heeft het paard ook geen ruimte mee om te corrigeren. Ik ben wel eens over de kop gegaan omdat de in-uitjes te ver uit elkaar stonden. De laatste hindernis (er stonden er vier) sprong hij toen midden in.

Voor dubbel sprongen moet je 3 meter voor de landing en afzet houden en 3 meter voor een galopsprong.

Stel dat je een hindernis op 12 meter afstand hebt staan: 3 meter voor de landing en afzet. Hou je 9 meter over: Dat zijn drie galopsprongen.

Bij een groot paard met een ruime galop moet je het iets ruimer zetten, bij een pony iets krapper, maar dat spreekt neem ik aan voor zichzelf.

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 15:42

ik doe voor een in-uitje meestal de lengte van je paard pony waar ej op zit ruim..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 15:45

laaauwrah schreef:
bij ons op stal werken we niet met echte maten (meters) omdat de hindernissen zowel door pony's als paarden tegelijk gesprongen worden. We werken gewoon met stappen. Grote stappen maar niet overdrijven hé.

in-uitje: 1 galopsprong--> 3 stappen, 2 galopsprongen 6 stappen, 3 galopsprongen--> 9 stappen...
Het moet telkens deelbaar zijn door 3.

deze afstanden werken bij ons altijd perfect. Het maakt niet uit of je dan met een groot paard of kleine pony rijdt. Je moet dan zien of je ze juist meer vooruit moet rijden, of juist meer onder je.

en waar laat jij de ruimte voor de afzet en de landing??? daarvoor moet je bij een dubbel (dus niet bij in uitje) steeds 2 passen erbijop tellen!

inuitje is idd 3 passen (1 hindernisbalk leg ik er meestal tussen)
1 galopsprong is 1 pas voor landing, 3 passen voor 1 galopsprong en 1 pas voor afzet.
bij 2 galopsprongen die je er 3 passen bij

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 16:18

huh? hoeveel passen moet je dan eigelijk per galopsprong doen? (blond)

voor een in uitje dus 3 stappen...

bedankt!

gr. roos

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:28

Per galopsprong dus ook 3 passen, er wordt uitgegaan van een galopsprong van ong. 3 meter..en landing/afzet dus ook ong. 3 meter.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:22

LiSSy schreef:

en waar laat jij de ruimte voor de afzet en de landing??? daarvoor moet je bij een dubbel (dus niet bij in uitje) steeds 2 passen erbijop tellen!

inuitje is idd 3 passen (1 hindernisbalk leg ik er meestal tussen)
1 galopsprong is 1 pas voor landing, 3 passen voor 1 galopsprong en 1 pas voor afzet.
bij 2 galopsprongen die je er 3 passen bij

Zat ik net te denken .. je neemt 3 meter per galopspriong en 1 tot 1,5 meter voor landen en afzet (afhankelijk ook van de hoogte van de sprong). Dus met 1 galopspring ertussen zit je op ongeveer 6/7 meter, bij een dubbel met 2 galopspringen op ongeveer 9 meter.

Maar kijk inderdaad even hoe je paard het doet mijn paard is 1.78 en toen ze nog goen was zette ik een dubbel rustig op 8 meter. Het ene paard galoopeert ook weer groter dan het andere etc.

Uiteindelijk is het raadzaam om wel op de juiste afstanden te gaan trianen omdat ze in parcoursen die ook gebruiken natuurlijk.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 16:14

Oke dus als ik het goed begrijp dus per galop sprong (voor mijn paard) 7 meter en de galop sprongen eventueel erna 9 meter
iniedergeval bedankt!!