2e handszadel van particulier hoe na te kijken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ziolette

2e handszadel van particulier hoe na te kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 10:09

Ik heb een zadel op het oog van een particulier, 1e eigenaar, garantiebewijs nog aanwezig en nog geldig. Ik moet er minstens een uur voor rijden om het op te halen en thuis te passen. Nu maak ik me niet zo druk over de pasvorm, ze is met zo'n zadel ingereden en dat lag prima, we kunnen het altijd nog passend laten maken of inruilen op een ander bij de ruitersportzaak en als het echt bagger ligt op haar mag ik het terugbrengen. Maar ik ben bang dat bijv. de boom beschadigd zou kunnen zijn of dat ik andere schade over het hoofd zie en dan is 650 euro een hoop geld voor een miskoop. Wat is nu de beste manier om er achter te komen of de boom nog heel is? Vroeger zette ik zo'n zadel tegen mijn been om te kijken of er speling op zat, maar is dat voldoende?

Ik zat er over na te denken om het op de terug weg al na te laten kijken bij een ruitersportzaak, maar ja dan heb ik het al betaald......

KozieZ

Re: 2e handszadel van particulier hoe na te kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 10:47

Ik zou denk ik goed aan de onderkant van de boom voelen of er niets uit steekt en inderdaad kijken of hij buigt als je de zweetbladen zogezegd naar elkaar duwt. Verder zou ik het ook niet weten...

Refresh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 10:49

Geloof mij maar, als de boom gebroken is merk je dat echt wel! Het zadel is dan veel te flexibel en de vorm is een beetje kwijt! Je zult het echt wel merken als de boom stuk is.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 10:50

de boom kan ook over de andere kant gebroken zijn... als je de lepel op je buik legt en dan je handen in de kamer zet en die omhoog naar je toetrekt mag er niets bewegen... komt er een knik in het zitvlak en buigt hij dus is waarschijnlijk de boom gebroken

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 11:18

het is altijd een gok met een 2e hands zadel. ik heb er veel gekocht en verkocht en altijd goede zadels. dit is voor het eerst dat merel en willem beide een nieuw zadel hebben.

maar de manieren die al beschreven zijn deed ik ook altijd. haarscheurtjes zie je toch niet...

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 11:47

Bedankt voor de tips! Ik twijfel nog steeds, mss betaal ik in de ruitersportzaak 100,- of 150,- euro meer maar als het niet goed is heb ik meer pootjes om op te staan. Plus dat ik een aankoopbon heb voor de verzekering.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:08

150 is een hoop geld en ruitersportzaken gooien er altijd meer op dan dat zij hem voor gekocht hebben. maar ze willen er winst opmaken. dat betekend niet dat omdat hij duurder is, hij ook beter is. maar ook als er iets met de boom gebeurd als je al thuis bent kan je bij de ruitersportzaak niet meer terrecht. ze zullen het altijd zo sturen dat het jou fout was en dat je er onvoorzichtig mee bent geweest.

ik zou zelf voor 2e hands bij particulier gaan, maar ik verzeker mijnzadels ook niet.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 12:24

gekke_koei schreef:
150 is een hoop geld en ruitersportzaken gooien er altijd meer op dan dat zij hem voor gekocht hebben. maar ze willen er winst opmaken. dat betekend niet dat omdat hij duurder is, hij ook beter is. maar ook als er iets met de boom gebeurd als je al thuis bent kan je bij de ruitersportzaak niet meer terrecht. ze zullen het altijd zo sturen dat het jou fout was en dat je er onvoorzichtig mee bent geweest.

Daar zit eigenlijk ook wat in, verzekeren doe ik omdat er hier veel gestolen wordt de laatste tijd en bij de verzekering die ik wil wordt de schade door vallen ed ook vergoed. Ik had ook het idee om gewoon af te spreken bij een ruitersportzaak met de verkopende partij en daar te vragen of het zadel nog goed is (neem aan dat er in Noord-Holland ook wel zaken te vinden zijn die je zadel tegen vergoeding even na willen kijken).

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 13:01

We gaan vanavond naar het zadel kijken en als het bevalt rijden we gelijk even door naar Ooteman (zit daar in de buurt en daar is het zadel destijds ook gekocht) voor wat papierwerk (ivm verzekering/garantie etc) en om het zadel even na te laten kijken.

Thuis mag ik hem passen, past ie voor geen meter kan ik hem zonder problemen weer terug brengen. Als ie aardig ligt, laat ik hem op korte termijn nakijken en passend maken, dat zal nog wel vaker moeten gebeuren de komende tijd aangezien mijn merrie nog volop in de groei/ontwikkeling is.