Hi, Ik ga half augustus 2 veulens halen maar ben benieuwt hoe jullie dat doen met de trailer. Het gaat een rit worden van 3 uur. Waar aan denken aan spullen, wel of niet vast zetten(dit ook omdat de veulens absoluut niet gewend zijn zo lang vast te staan) Dus heb je een tip, schroom je niet en zet het hier!!
Ik hou van de niet moeilijk doen manier. Ik neem aan dat ze wel aan mensen gewend zijn? Gewoon de trailer in lopen als ze enit willen ff een duwtje bij de kont. Ik zou ze gewoon vastzetten, heb ik met die van mij ook gedaan geen problemen mee gehad.
Ze zijn tegen die tijd al afgespeend, dus ik wil niet moeders als lokketje gebruiken, anders heb je daar weer drama mee!! Denk dat ik de dapperste als eerste de trailer in laat gaan, daarna de volgende! @karoliena tja het ene veulen is het andere niet, dus weet niet hoe hun hier op gaan reageren(het vast zetten dan hea)
Veulens kun je nog vrij gemakkelijk in de trailer krijgen, inderdaad van achteren aanduwen. Aan de voorkant aan een touw trekken helpt meestal niet en bovendien is de kans groot dat ze zich dan achterover laten vallen en bezeren. Zorg dat je niet met te veel mensen bent (twee of drie is normaal voldoende) en probeer rust uit te stralen. De meeste mensen die ik ken laten veulens los in de trailer staan, helemaal als ze nog niet goed gewend zijn aan vast staan en de rit zo lang duurt. Je zult niet de eerste zijn waarbij het veulen zichzelf in paniek ophangt of een kaak of been breekt. Veel succes met het vervoeren!
zorg dat je de voorkant van je trailer goed 'dichtbouwd' met pakken hooi zodat ze niet over de balk kunnen klimmen en dan hebben ze ook nog wat te doen onderweg... Eventueel tussenschot er tussen uit en klep/zeil van de trailer dicht. Als je een trailer hebt met klep is dat te prefereren boven een zeil dan kun je ze los laten staan en anders redelijk kort en hoog vastzetten zodat hun beentjes niet in de touwen kunnen komen. Zijn ze al wel halstermak?
Ze zijn redelijk halstermak, maar ze hebben nog nooit langer dan een paar minuten vast gestaan!! Daarvoor geeft het ook mijn voorkeur om ze los te laten staan, ben bang dat er door een paniek reactie het een en ander goed fout kan gaan!!
Ik ga in september mijn veulen ophalen. Met z'n tweeen is het denk ik ook nog wel anders dan als ze alleen zijn. Dat van die pakken hooi vind ik ook wel een goed idee. Maar hoe zorg je dan dat als je de trailer open doet als je er bent dat hij er niet meteen uitrent?
Mijn veulen moest indertijd ook een rit van bijna 3 uur doorstaan. De stang vanvoren zat er nog gewoon in. Verder lag de trailer vol met een dik pak stro, zodat ze er lekker in kon liggen. Het klepje vanachter zat niet dicht, maar dat raad ik wel aan. Je weet maar nooit. Het veulen liep netjes de trailer op zonder problemen. Niet vastgezet, na een paar minuten effe checken hoe ze erbij staat. Zodra je de snelweg op bent nog een keer checken. Is alles ok? Dan doorrijden en om het half uur effe controleren.
Verder zou ik voor de zekerheid toch wat kalmerends meenemen. Mijn veulen was een dondersteen, maar heeft de hele rit overheerlijk liggen slapen in het stro. Zonder kalmeringsmiddel!!
Edit: Zie nu pas dat het twee veulens zijn. Die zou ik zeker niet vastzetten. De stang er vanvoor dan wel uithalen en een baal hooi vanvoor erin leggen.
Misschien een domme vraag, maar zouden jullie beenbescherming om doen bij een veulen?
Ik doe het niet, dit brengt alleen maar meer stress met zich mee. De trailer is al een hele attractie opzich! Maar zodra het paard(of veulen als dit hem al geleerd is) weet dat "dingen" rond zijn benen niet eng zijn gaan er beschermers om!
Toen mijn veulen werd verhuisd. Hebben we hem gewoon vast gezet in een 2 paards trailer met tussenschot. Hij wa shet al gewend. Moest regelmatig met mams mee naar keuringen enzo. Was ook maar een rithe van een halfuur is ontzettend goed gegaan. Met zijn moeder ging hij altijd met de veewagen. Moeder stond vast tussen twee schotten met veulen ernaast.
Kan je geen veehekken op de kop tikken. Die je altijd ziet in de trailers voor schapen? Vind die strobalen niet zo denderend. Ben bag dat dat gaat schuiven.