Paard kopen uit het buitenland - chippen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anne7

Paard kopen uit het buitenland - chippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 22:05

Ik zit erover te denken om een paard te kopen uit Belgie. Nou vroeg ik me af of iemand dat wel eens heeft gedaan (vast wel ).
Met name hoe het zit met chippen. Moeten paarden in Belgie ook gechipt worden?en moeten ze een paspoort hebben? Zo nee, hoe kan ik dat dan het beste aanpakken? bij de aankoopkeuring direct chippen? het gaat om een BWP, hoe zit het dan met registratie en paspoort e.d.?
heeft iemand hier enig idee van?

Dabo

Re: Paard kopen uit het buitenland - chippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:18

Hoe alles precies zit weet ik ook niet, maar mijn paardje komt uit Frankrijk, en is daar gechipt, voor ze naar Nederland gebracht werd. Ik heb dus gewoon een (Frans)paspoort, enzo.
In principe zijn de grenzen open, en kun je zo doorrijden. Maar als je toevallig wel word aangehouden, en je paard is niet gechipt, kun je hem volgens mij achterlaten aan de grens... Ik zou het risico niet lopen, en hem laten chippen.
Succes ermee!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:34

ik heb veel paarden uit spanje,daar zijn alle PRE's gechipt ,dus de paarden met papieren...,de paarden zonder papieren,worden niet gechipt in spanje,dus ze komen dan naar belgie zonder chip,en hier is (nog) geen chipverplichting.

dus ze staan hier ongechipt,als ik ze in belgie laat chippen,krijg je GEEN paspoort,maar gewoon een sticker in een entboekje,dus is het beter om een paard in nederland te laten chippen...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:37

Dabo schreef:
Hoe alles precies zit weet ik ook niet, maar mijn paardje komt uit Frankrijk, en is daar gechipt, voor ze naar Nederland gebracht werd. Ik heb dus gewoon een (Frans)paspoort, enzo.
In principe zijn de grenzen open, en kun je zo doorrijden. Maar als je toevallig wel word aangehouden, en je paard is niet gechipt, kun je hem volgens mij achterlaten aan de grens... Ik zou het risico niet lopen, en hem laten chippen.
Succes ermee!

Hahahaha, chippen is niet verplicht, achterlaten bij de grens is dus je reinste bangmakerij. Let er wel op dat de registratie in orde is volgens de regels van het land van herkomst. Voor export zijn de grenzen NIET open, check dat voordat je gaat rijden. Je zult moeten aantonen dat het paard op de juiste manier wordt geïmporteerd.
Via www.overheid.nl kun je bij de Nederlandse wet- en regelgeving komen. Het is wat zoeken, maar uiteindelijk kun je alles vinden wat je weten wilt.

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 02:04

Mijn paard heeft een duits paspoort en heb k laatst laten chippen. K moest toen het paspoort + stickers met het chipnr opsturen naar de KNHS en binnen 2 dagen kreeg k een brief van ze dat het een buitenlands paspoort was en of k wilde dat ze het chipnr erin zetten (duh) dus dat heb k weer terug gestuurt en binnen een paar dagen had k het paspoort weer terug met de stickers en stempels erin en hij staat nu dus gewoon bij de KNHS geregistreerd.

bokkenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 09:07

Wij hebben vorig jaar een pony in Belgie gekocht, de KNHS gebeld en hun antwoord was: Gewoon mee de grens overnemen en zodra je thuis bent laten chippen en paspoort aanvragen. Zo gezegd zo gedaan en geen enkel probleem mee gehad. We hadden uiteraard wel de juiste entingspapieren van de pony bij ons. De pony is vervolgens gechipt en geregistreerd bij de KNHS.

LiesBento

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 09:15

in belgie worden de meeste paarden niet gechipt, omdat het hier namelijk niet verplicht is.
Het kan uiteraard wel gebeuren, maar moet je extra vragen, gaan ze hier niet als vanzelfsprekend vinden..