Ervaring met rubberen bitten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny_CT

Ervaring met rubberen bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 20:18

Hoe is jullie ervaring met rubberen bitten.. Ik rij nu op een dubbelgebroken watertrens.... Wil overstappen eventueel op een rubber bit, ivm wisselen en gevoelig gehemelte enz....

Is jullie ervaring hier goed mee... Gaan ze er goed door ontspannen en minder vastpakken.... Wordt de speeksel productie ook gestimuleerd en gaan ze meer kauwen.. Hij is namelijk soms best dood in ze mond zeg maar....

Ik wil graag ervaringen horen... Ook eventueel andere oplossingen of ervaring met andere bitten...

Cute

Re: Ervaring met rubberen bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 20:58

Als een paard weinig schuimt, dus een vrij droge mond heeft, dan is een rubber bit zeker niet zacht voor de mond. Als rubber droog is, is dat namelijk juist heel stroef.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 21:05

Maar klopt het dat ze door het rubber meer gaan kauwen, meer gaan schuimen en dus meer gaan ontspannen?

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 21:32

Ga maar eens met een rubberen bitje over je arm een paar keer. Dat brand gigantisch! Als je paard dus een vrij droge mond heeft zou ik er niet aan beginnen.

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:32

Inderdaad, maar wat ik nooit begrepen heb; WAT is het nut, of de werking van zo'n bit? Of wat moet het beloven?

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:35

Mijn paardje ging zo lekker kauwen van zijn rubbere bitje dat tie hem binnen een week door midden had! oja er zit en kleine staalkabel in het midden

Ik denk niet dat ze er beter op te rijden zijn, het bit is vaak erg dik en dan sluit de mond niet mooi meer af..

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:36

Het enige voordeel wat ik kan bedenken is dat tie in de winter niet zo verschrikkelijk koud is...

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:46

In de winter warm ik het bit altijd sowieso eerst op.
Dus da's voor mij ook geen voordeel.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 11:43

bedankt voro de reacties En zo'n happy mouth bit? dubbelgebroken...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 15:35

Daar (happy mouth dibbel gebroken) heb ik goede ervaringen mee met een pony die niks aanders aan wilde nemen, deels door gewoon weinig ruimte in de mond.

Een rubber bit over je arm halen is niet hetzelfde als het in je mond hebben, hoe droog ook. Geen enkele mond is helemaal droog en een bit rust gedeeltelijk op de tong, gedeeltelijk op de lagen en in de mondhoeken. Allemaal dingen die je op je arm niet hebt, zo´n vergelijking gaat gewoon niet op.
Ik heb genoeg paarden gehad die gewoon beter op rubber liepen dan op metaal omdat ze en hekel hadden aan metaal in hun mond.
Een rubber bit is dik en dat kan zowel een voor-als nadeel zijn. Voor elk paard verschillend wat lekker ligt.
Ook maakt het natuurlijk wel uit hoe een ruiter rijdt.

Het is handig als je wat bitten kunt lenen om te proberen. Wat voor de paarden van andere forummers werkt, hoeft niet te werken voor jouw paard. Eke combinatie is uniek.

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 15:45

HIer hebben we ook een happy mouth bitje in gebruik.. het paard was altijd behoorlijk heet. Nog steeds wel..
Met een gewoon simpel trensje liep ze altijd sterren te kijken en wou altijd weglopen voor de hand..
Nu met een happy mouth loopt ze lekker ontspannen, komt ze beternaar beneden en accepteerd ze de hand...
Ik heb ook eens met een appelbitje gewerkt.. een super drukke pony, hartstikke sterk in de mond, ten einde raad. Appelbitje ingehangen.. pony was direct weer te houden en niet meer gemeen op het bit zeg maar
owja, en ik heb geproefd, je proeft niets aan het appelbit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 15:47

dat ze breken!
teminste, dat zag ik laatst op tv bij een springwedstrijd

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:27

Ik heb zelf ook zo'n rubberen watertrens, is ook een Happy Mouth geloof ik. Mijn pony loop er in alle geval super op, geeft gemakkelijker na, schuimt enorm en is veel gemakkelijker te rijden. Nu heb ik wel de gewoonte telkens te wisselen tussen twee bitten. Wanneer hij wat stroef begint te doen op dat rubberen bit, weet ik dat het tijd is voor een wissel (een dubbelgebroken, metalen watertrens) en dan reageert hij weer beter. Zo wissel ik geregeld af.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:44

Ik heb ook een rubberenbit gehad die brak. Ik vind een dubbel gebroken bitje het allerfijnst.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 19:27

Ik heb nu mijn dubbelgebroken bit omwikkeld met soort tape speciaal wat voor bitten is, Vanmiddag even geprobeerd met longeren en hij schuimde al meer. Morgen proberen met rijden.. Als dit over een paar weken geen verbetering heeft ga ik een happy mouth bit proberen..