is dit een goede keuze???graag serieus antwoord...........

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

is dit een goede keuze???graag serieus antwoord...........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 20:02

ik heb een welsh mountain pony van het sjiekere type.
ik ben dus van plan om haar te beleren voor de kar.
ze is nu 1 jaar en bijna 2 maanden oud.
ik wou volgend jaar augustus beginnen met beleren dus eerst laten wennen aan de longe en alle commando,s.
en dus ook het tuig aanwennen
dan is ze dus ongeveer 2 jaar en 3 a 4 maanden.
de bedoeling was dus om met 3 jaar de kar erachter te zetten.
tegen die tijd zal ze de commando,s al kennen of niet?
nu kan ze al aan de hand op commando draven stappen of galoperen.

maar is dit wel een goede indeling??
mij is namelijk gezegd dat ik niet te vroeg maar ook niet te laat moet beginnen.
ook wil ik haar heel erg misschien bereden hebben maar dat wil ik pas als ze goed voor de wagen loopt.

zoals ik al zei graag serieus antwoord en geen dingen zoals "ach wat zielig"

Anouskaa

Re: is dit een goede keuze???graag serieus antwoord.........

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 20:04

Ik denk dat je beter kan wachten met beleren tot ze 3 is, dan is ze wat minder jeugdig want nou kan ze volgens mij nog beter even lekker spelen in de wei en genieten van haar jeugd

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 20:07

Persoonlijk vind ik voor de 3e aan de slag met longeren e.d. gewoon te vroeg.
Die pezen etc. krijgen het nog meer dan genoeg te last.

Ik zou 3e voor de kar en 4e inrijden.
Ik rij mijn haflingermerrie ook pas echt in op haar 4e en pas op haar 3e begin ik heel rustig aan met longeren, maar niet teveel.

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 20:08

o0anouska0o schreef:
Ik denk dat je beter kan wachten met beleren tot ze 3 is, dan is ze wat minder jeugdig want nou kan ze volgens mij nog beter even lekker spelen in de wei en genieten van haar jeugd

Hier ben ik het mee eens. Ik ben er een voorstander van om het paard tot zijn/haar derde jaar in de wei te laten staan. Het liefst met leefdtijdsgenoten.
Je begint eerder te vroeg als te laat....

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 20:12

Mij klinkt het als een goed plan, op twee en half jarige leeftijd kun je beginnen met betuigen en longeren, maar de beentjes zijn erg kwetsbaar dus niet te intensief en niet op te korte volte etc.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 20:14

ik vind idd ook dat je zeker moet wachten tot ze 3 is of misschien zelf later, ze moeten wel genoeg tijd krijgen om alles goed te laten groeien enzo.

en ik ben het zeker eens met wat Oregon zeg ''je begint eerder te vroeg dan te laat'' en je kan zn hele leven nog alles met hem doen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 20:18

daar dacht ik dus ook nog aan.
ik vind ook dat ze nog moet kunnen spelen.
maar teveel belasten zou ik haar nooit willen doen.
daarom dat ik vroeg of het wel een goede keuze was.
ik wil gewoon het beste voor haar.

het punt is dat er gewoon iets met haar gedaan moet worden omdat ze gewoon niet stil kan staan.
ze is altijd wel bezig.
ik wandel nu wel 2 x in de week een kwartier met haar en dat vind ze geweldig.
daarom dat ik haar ook betuigd wil hebben zodat ze ook afwisseling heefd.

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 20:24

Ik denk dat je haar de meeste afwisseling en het meeste plezier geeft door haar samen met een leefdtijdsgenootje in de wei te zetten. Paarden voeden elkaar ook op. Een beetje wandelen kan geen kwaad maar hoe denk je dat een kind zich ontwikkeld dat alleen maar met zn ouders is wezen wandelen en nooit heeft kunnen spelen met leefdtijdsgenootjes?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 20:27

spelen kan ze genoeg.
ze staat nu nog op stal vanwege de keuring afgelopen zaterdag maar ze komt samen met een jaarling en 2 jarige op de weide waarschijnlijk.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 20:31

ik zou dr lekker tot de derde in de wei laten staan met een soortgenootje en je verder geen zorgen maken over dat ze meer afwisseling nodig heeft en als je dr een paar keer per week even mee wandeld en een beetje met dr tut en poetst enzo is dat meer dan genoeg.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 20:43

Ik zou ook nog lekker wachten, als je rustig aan doet heb je veel meer aan je paardje!
Wat je wel kan doen is haar gewoon opvoeden, dus afentoe uit de wei, poetsen, voetjes, afspuiten, wandelen ook wat meer bij het verkeer, over zeiltjes lopen weet ik het. Trailer in en uit... Zodat ze je 100 % vertrouwt. Dat scheelt een hoop als ze strax beleert moet worden.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:06

Je kan er nu al van alles mee doen, niet laten werken natuurlijk. Veel tussen 'jeugdigen' en in de hand houden.
Maar dat ze op jou en je commando's reageert is alleen maar fijn.
Vroeger werden paarden in hun 2e levensjaar voor de kar gezet.
Je kan best vroeg inspannen, daar lijden ze niet veel van.
Is erg gemakkelijk voor een paard rechtuit te lopen en het gewicht wat ze moeten trekken is vaak peanuts.
Ik zou dan ruime 2,5/3 jr aanhouden.. dan gewoon wat beleren.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:52

je schrijft dat je pony nu pas een jaar en twee maand is.
en dat ze zich verveelt,
en dat ze nog op stal staat, maar binnenkort met leeftijdgenootje het land op gaat.

ik denk dat je straks een hele andere pony hebt, als ze 1 keer buiten loopt hoor!
ze kan dan in het land haar energie wel goed kwijt.

ik heb zelf ook een welsh mountain pony gehad.
die stond gewoon in het land, alleen, het was nog een beetje in de tijd van voor de opfok enzo, of ik wist gewoon niet dat dat bestond.
maar oké, ik kocht hem toen hij net een jaar was.
veel met hem gewandeld, getut, weet ik veel.
op een dag toen hij twee en een half was een hoofdstel in gedaan, maakte hem niks uit.
een tuigje omgehangen maakte hem (bijna) niks uit. (dat was niet op diezelfde dag hoor voor de duidelijkheid, gewoon om de zoveel tijd wende ik hem aan iets.)
aan lange teugels achter hem aan gelopen met hulp van iemand die er naast liep, ging hartstikke mooi.
pony leerde op die manier de comando's tijdens het werk op te volgen, hij kende het al wel van het naast hem lopen en rennen, zoals we spelenderwijs al zo vaak gedaan hadden.
dan na een tijd er iets achter gehangen, zo'n weidesleep.
ging ook goed, het was wel even wennen natuurlijk.

al met al was de pony drie jaar, en had alles geleert zodat hij echt voor de wagen kon.
nooit gelongeert ofzo verder.

misschien vergat ik iets, of was het niet zoals het hoort ofzo, maar zo deed ik het.
misschien heb je er iets aan, het ging bij mij heel goed.

ik merkte wel dat de pony met twee en een half een beetje volwassener ging worden ook qua bouw enzo, daarvoor zou hij echt te jong zijn geweest om serieus iets te doen ofzo.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 23:37

Ik zou vanaf het derde jaar aan de gang gaan met het 'echte werk'.

Voor die tijd kan je nog zoveel doen!
Poetsen, commando's leren (halt, voetje, ho e.d.), wandelen met je paardje, etc etc.
Waarom moet alles tegenwoordig steeds vroeger?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 00:21

IMO kun je een paard nooit te laat beleren. Ik zou lekker wachten tot hij 3 is

Hij kan nog zolang werken

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 11:05

Met twee en een half kun je jouw pony best al wat dingen leren en voorzichtig beginnen met het inspannen, zeker omdat je een ponyras hebt. Het is niet zo dat je hele dagen met de pony bezig gaat, dan kan hij de overige 23 uur op het land spelen met de rest. Begin rustig en bouw het langzaam op. Je kunt beter een paar keer kort oefenen dan een keer lang. pony's kunnen ook best op hun derde ingereden worden. Kijk hiervoor naar de bouw van je pony.
Paarden zijn over het algemeen veel later uitgegroeid, waardoor het vaak beter is om te wachten tot hun vierde voor het echte werk. Maar rustig oefenen met inspannen e.d. vind ik nog niet het echte werk en is imo niet schadelijk.

JenRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:28

Ik zou ook wachten todat hij 3 is. Dan is hij in alles sterker. Sterkere rug, pezen enz.
Als ik soms twenters zie en zeker die van ons dan is ie nog lang niet klaar om al voor de kar te lopen. Gewoon nog te jong en te onhandig. En inderdaad je begint eerder te vroeg dan te laat. Maar gewoon meelopen en aan de hand oefenen kan nooit kwaad. Veel plezier alvast!

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:36

ik vind dat het een beetje ligt aan het paardje,heb je een goed gespierd en volwassen paardje dan kan je misschien wel wat dingen gaan leren,maar met een iel beestje die noch heel erg speels is kan je beter zo min mogelijk doen(behalve da basis dan)
haven fun!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:10

Tinkelbel schreef:
Waarom moet alles tegenwoordig steeds vroeger?

Vroeger, toen nog met paarden op het land werd gewerkt en een paard langer werkeloos laten staan geld kostte, werd ieder werkpaard met 2 jaar beleerd. Dat kwam dan weliswaar nog niet voor de ploeg te staan, maar wel voor de eg. Dus 'tegenwoordig' doen we het een stuk rustiger aan dan vroeger.

On topic: m.i. kan je best een paard al met 2,5 jaar wat basisdingen inclusief in de lange lijnen lopen leren.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:57

Wij betuigen al onze pony's in de winter voor ze 3 worden, in het najaar wordt begonnen met ze te wennen aan bit, commando's etc. Ze lijden daar helemaal niks van, we hebben zelfs pony's gehad die van hun 3 tot hun over hun 20ste actief op nationaal nivo hebben gepresteerd (overigens niet standaard, alleen zeer volgroeide sterke pony's brengen we op hun 3de uit). Zoals al eerder werd gezegd, ze kunnen nog 23 uur per dag puberen en spelen, 1 uurtje per dag kunnen ze best wat licht werk doen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 19:04

dat bedoelde ik dus precies.
de begin dingen.
aan het leidsel lopen en commando,s leren.

zoals ik al eerder zei wil ik er pas een kar achter hebben(dus gewicht)als ze goed 3 jaar is.

ik heb ook al gezegd dat ze van het luxere type is.
zet wel even een foto neer.
Afbeelding

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:05

ik heb mijn shet toen ie 2 was de comando's geleerd en hij gaat als ie straks 3 is voor de kar, ik werk momenteel (hij is nu 2.5) veel aan de lange lijnen werkt erg goed hij kent trouwens alle comando's al.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:55

.
Laatst bijgewerkt door jokari op 20-04-25 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 21:02

Aan de lange lijnen zou wel kunnen, dit is praktisch evenveel belasting dan een wandelingetje en een leuke afwisseling voor beide. Ook het beleren aan het tuig kan al goed. Aan de hand leren wijken voor druk e.d. Gewoon je paard de basisdingen leren kan wel als ze nog geen drie zijn (vind ik dan) Maar longeren past niet in dit straatje. Longeren is erg belastend. Je paard wordt 'gedwongen' op een kleine cirkel te lopen, constant. Dit is niet goed voor een jong paard en longeren is ook niet persé nodig oid.

Om nog maar even iets slims te zeggen (weet niet of het al gezegd is) een paard is pas uitgegroeid op zijn zesde. Let daarom echt op met (te) vroeg belasten! Daar merk je nu misschien niets van en misschien dat je paardje het later niet zal laten merken, maar je kunt het lichaam er echt mee kapot maken.

Verder idd een pracht van een pony! Dat wordt vast een hele mooie voor voor de kar!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 18:25

het word een plaatje voor de kar.