Hoe haal jij een ruiter in?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sting

Hoe haal jij een ruiter in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 19:04

Kijk, passeren kan ik wel, maar inhalen blijft lastig.
Zelf zou ik ze het liefst in stap inhalen, maar dat kan lang duren, zo snel stapt mijn paardje niet .
Vandaag heb ik 2 keer moeten inhalen, normaal vrijwel nooit, maar omdat het nu vakantie is rijden er meer mensen natuurlijk.
Ik ben nu beide keren aan komen draven, toen keer het paard van die ruiter om . Dan ga ik stappen, vraag netjes of ik mag inhalen en daarna mag wegdraven en dan ga ik in draf verder (mocht van beide ruiters).
Dit zou je dus bij Sting zeker NIET moeten proberen, die gaat er 100% zeker achteraan! Ik weet dus niet wat ik zou doen als ik ingehaald moest worden, denk dat ik een stukje met diegene op zou rijden, tot we allebei een andere kant opgaan.
Nu is mijn vraag: Hoe haal jij in? En hoe wil je ingehaald worden?

Valina

Re: Hoe haal jij een ruiter in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 19:08

Inhalen en ingehaald worden op de manier die jij beschrijft lijkt mij de beste.
En als jouw paard erachteraan gaat,.... tja,... misschien kun je even omdraaien?
Al lijkt mij dat jouw paard naar jou moet luisteren en dus er niet achteraan mag gaan.
Maar goed,.... dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 19:11

Ik passeer altijd in stap en draaf niet vlak na een paard weer aan.
Ik was een keer met Misty toen ze wat jonger was in het bos aan het rijden komen er van die tutta's met hun fjorden aangecrost en halen me van achter in galop. Misty ging flink flippen.
Ik schreeuwen van doe is normaal in stap passeren mag ook wel. Dus hun van je moet je paard onder controle houden. Ik zeg is een jong paard. Hun zeggen dan moet je het bos niet in.
Hoe moet ik het mijn paard anders leren?

Indien gevraagd ok, maar ik passeer altijd in stap zodra ik het paard zie van voren ga ik stappen. Van achter draaf ik heel rustig tot ik de ruiter kan aanspreken.
Ook voetgangers passeer ik altijd in stap.

LisaMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 19:15

zodra je ingehaald word en je weet dat voordat je ingehaald word gelijk inhouden het liefst stil gaan staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 19:18

Nooit dravend op een ander paard afgaan, of wegrijden..

Dat is toch het eerste wat je leert als je paardrijd? Paarden zijn kudde dieren, dus ze zullen ongetwijfeld de ander volgen. Nu heb ik een heel braaf paard dat zich zonder problemen van de groep afzonderd, maar hij word wel gek als er een paard voorbij draaft!

Altijd stappend inhalen, of een andere weg inslaan.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 19:21

Stappend inhalen, hoe wil je dat doen? Ik weet ook wel dat ik eigenlijk niet moet gaan draven, maar hoe dan wel? Moet die ander dan lang stil gaan staan omdat ik in wil halen...

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 19:27

als ik iemand in wil halen ga ik stappen en meestal vraag ik dan of ik er in draf langs mag, en ik heb het liefts dat ze als ze mij in willen halen dat in stap of een klein drafje doen, en ik vind het wel fijn als ze het even vragen wat als mijn paard op dat moment een beetje gek is is het beter dat ze het in stap doen maar als ze braaf is kan het ook in draf.

maar meestal word ik niet ingehaald omdat ik niet zo veel stap in het bos.

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 19:28

Ik haal nooit in

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 20:09

Als het al voorkomt bij mij vraag ik netjes aan de ruiter wat ik het beste zal doen,

ben zelf ook een keer ingehaald,
meisje kwam in draf aan,ging stappen bij mij en draafde een stukje verder weer aan,
mijn paard gaat dan even wat harder stappen,
maar echt vandoor gaat hij gelukkig niet

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 20:37

Ik haal zelf het liefst in stap in en als ik dan een eindje verder weg ben dan het andere paard dan draaf ik aan, wel zal ik netjes vragen of ik er gewoon langs kan. Op deze manier zo ik ook graag ingehaald worden, want als je 2 meter voor Rashida meteen wegdraaft, dan heb ik een probleem met een paard wat mee wil

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 21:34

Tijdens endurancewedstrijden dien je een ruiter die je wilt inhalen 'aan te roepen'. Dus even netjes van een afstandje vragen: 'mag ik passeren?' Dat kan tijdens zo'n wedstrijd vaak wel in een rustige draf (galop is 'not done').

Tijdens een gewone buitenrit blijf ik draven tot ik vlak bij degene ben die ik wil inhalen, vervolgens roep ik aan en ga dan meestal stappen. Mijn ervaring is dat de ander dan even stilstaat zodat ik erlangs kan. En dan niet meteen in volle vaart wegscheuren zodra je voorbij bent, maar even rustig blijven stappen en dan ook weer rustig aandraven. Kwestie van even met elkaar overleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 23:12

Ik rijd eigenlijk al lang niet meer buiten, maar toen ik mijn Fjord nog had, reed ik om de dag buiten. Inhalen deed ik meestal in draf, maar wel nadat ik mezelf netjes had aangekondigd en even gevraagd had of het wel of niet kon. Vervolgens keek ik ook altijd nog even achterom of de betreffende ruiter/amazone zijn/haar paard bij zich kon houden.

Andere ruiters konden mij in draf of een handgalopje wel inhalen. Ik had Fjordlief behoorlijk afgericht, dus die ging er niet zomaar achteraan. 1 keer ben ik echter in volle rengalop ingehaald door een groepje ruiters op gehuurde paarden. Dat gaf een erg komisch effect. Fjordje zette het op een lopen, haalde het groepje op een nog hoger tempo in, want dacht dat het een wedstrijdje was . En toen waren we met het hele zooitje een soort van op hol. Dat was wel erg grappig, want die ruiters vonden het erg 'cool' om zo door het bos te racen met huurpaarden, maar de controle verliezen vonden ze verschrikkelijk .

Al met al lijkt het me weinig uitmaken HOE je elkaar passeert, zolang je het in goed overleg doet. Ik riep weleens: 'Kan ik in draf passeren?' Was het antwoord 'ja', dan deed ik dat. Zo niet, dan maar op een andere manier. Overleggen kan snel en simpel en voorkomt een hoop problemen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 23:22

heb nog niet moeten inhalen, er rijden niet veel paarden in het bos bij ons. Bij het passeren heb ik tot nu toe altijd ervaart dat beide netjes in stap gaan en als het kan, zo ver mogelijk aan de kant zodat er een zekere ruimte is tussen de paarden, vooral bij Explosion heb ik graag dat ze wat ruimte laten als dat kan passeren zou ik gewoon vragen of ik er even langs mocht.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 23:30

Wanneer ik een andere ruiter tegen kom is er geen sprake van in moeten halen, we rijden dan gezellig met z'n tweeën verder .

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 09:31

Als ik ingehaald zou worden, dan zet ik mijn paard stil totdat de ander ver genoeg voorbij is. Hij zal er niet zomaar achteraan rennen, maar gewoon voor ieders veiligheid eventjes wachten. Moet kunnen.