Je paard verkocht maar moet nog opgehaald worden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nadezda

Je paard verkocht maar moet nog opgehaald worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 16:37

Even een vraagje wat betreft de verkoop van je paard en het ophalen hiervan.

Ik heb onlangs mijn jaarling verkocht en nou heb ik de volgende vraag?

Het paard is dus mondeling verkocht en wordt van de week opgehaald.
Wie is er nu verantwoordelijk als b.v het paard bij het inladen valt en zich ernstig beschadigd?
Wie is er dan aansprakelijk voor het paard? ik als verkoper of de nieuwe eigenaars?

Zelf denk ik de nieuwe eigenaars, maar zeker weten doe ik het niet.
Heb mijn jaarling in de verzekering lopen en dit ga ik pas annuleren als het paard op de plaats van bestemming is.
Maar evengoed is het een vraag die mij bezig houdt.

Wie weet het antwoord?

Overigens zie ik geen probleem met het laden maar is iets wat ik me afvroeg.

Groetjes Nadezda

MeissieJ01

Re: Je paard verkocht maar moet nog opgehaald worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 16:39

Als de nieuwe eigenaars hem gekocht hebben zijn zei er dus verantwoordelijk voor lijkt mij

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 19:06

Lijkt mij ook MeissieJO1.
Zodra jij je geld hebt, is het paard van hun en dus ook jun verantwoordelijkheid.

Weet alleen niet hoe het zit met "verborgen gebreken" zoals ziekte of kwaaltjes e.d.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 19:11

Zodra het geld overhandigd is en de papieren ook, dan is het officieel hun paard.
Bij verborgen gebreken heeft de nieuwe eigenaar volgens mij 6 maanden de tijd om hiermee terug te komen bij de vorige eigenaar.

freaky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 19:13

tot 6mnd na de aankoop kunnen ze als er verborgen gebreken zijn het paard nog terug brengen. Als jij het geld hebt ontvangen ben je er niet meer verantwoordelijk voor.

Kurby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 19:20

je bent aansprakelijk tot dat je de papieren overgedragen heb en je geld heb ontvangen.

Daarnaast kan de verzekering overgenomen worden door de nieuwe eigenaren. Dit moet je wel even met hen overleggen en je tussenpersoon/verzekeraar over informeren

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 10:06

Ik snap het, we hebben de jaarling laten keuren en ze is goedgekeurd, dus een verborgen gebrek heeft ze niet (zover wij weten).
Ze krijgt een goede eigenaar en ben erg blij dat ze naar zulke leuke mensen toegaat.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 10:45

Volgens mij hangt het er vanaf wie het paard vervoert. Brengen jullie hem weg, zijn jullie verantwoordelijk. Halen ze hem op, dan zijn zij verantwoordelijk. Gezien zij hem ophalen, zijn zij verantwoordelijk voor de jaarling op het moment, dat ze bij jou aankomen om hem te halen...

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 11:19

moment dat het paard is afgerekend is het de zorg van de nieuwe eigenaar van het paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:42

Ik zou nooit een paard kopen of verkopen zonder een contractje, hoe simpel dat misschien ook in elkaar zit. Als ik jou was zou ik voordat ze hem komen halen even een contractje tekenen, waar dingen over geld en verborgen gebreken en verantwoordelijkheden in staan.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 14:30

Ja mlvanmelle je hebt wel gelijk, maar ik ga ervanuit dat deze mensen te vertrouwen zijn.
Ze komen haar zelf ophalen en als de papieren en het geld betaald zijn dan ga mag ik ervanuit gaan dat zij verantwoordelijk zijn.
De jaarling is gekeurd dus voor verborgen gebreken maak ik me geen zorgen (al voor de keuring wist ik dat alles goed zou zijn).
Het ging mij er dus om wie verantwoordelijk is als er b.v bij inladen of onderweg een ongeluk gebeurd.

angelaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 17:18

nieuwe eigenaar

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 21:16

nadezda schreef:
Ik snap het, we hebben de jaarling laten keuren en ze is goedgekeurd, dus een verborgen gebrek heeft ze niet (zover wij weten).
Ze krijgt een goede eigenaar en ben erg blij dat ze naar zulke leuke mensen toegaat.

Een keuring is niet altijd een garantie voor een verborgen gebrek. Een keuring is ook maar een momentopname. Een dierenarts kan er natuurlijk ook maar beperkt naar kijken en later kan er toch een kwaal naar voren komen die er best op het moment van de aankoop kan zijn geweest, alleen niet zichtbaar. Mocht er toch later een gebrek naar voren komen, dan maakt het rechtmatig niet uit of jij hiervan op de hoogte was of niet. Het is dus niet altijd een garantie!