paard gekocht, hoe op mijn naam zetten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chita

paard gekocht, hoe op mijn naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 15:45

Is er iemand die mij kan helpen.

Heb een paar weken geleden een paard gekocht (kwpn'er). Mijn eerste eigen paardje, dus heb geen idee hoe het werkt.

Het KWPN gebeld en daar zeggen ze: Om het papier op mijn naam te zetten moet ik lid worden. Maar dat wil ik niet.

Nu wil ik het paspoort op mijn naam, dus ik belde net. Dan moet ik ook lid worden. Klopt dit? Dus ik ben sowieso redelijk wat geld kwijt om mijn paard op mijn naam te zetten?

Ik had gehoord dat het op naam zetten van het paspoort niet samen ging met lidmaatschap, maar dat heb ik dus verkeerd?

Ik hoop dat iemand mij duidelijkheid kan geven

nadezda

Re: paard gekocht, hoe op mijn naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 16:30

Ja dit klopt, om over te schrijven moet je lid worden van het stamboek, dit is voor een jaar, daarna kun je het gewoon weer opzeggen.
Bijna alle stamboeken werken zo, een andere mogelijkheid is er niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 16:32

Maar waarom persé op jouw naam?? Als je er mee gaat fokken kan ik t me voorstellen, maar verder maakt het toch niks uit?

Chita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 16:43

Ik dacht dat mijn paspoort sowieso op mijn naam moest dan? Hoe bewijs ik anders dat het mijn paard is?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 19:06

ik zit met hetzelfde probleem.
in februari heefd mijn vader mijn pony gekocht maar om haar op mijn naam te zetten moeten we lid worden.
daar zijn we nu dus mee bezig.

het is dus de enige mogelijkheid denk ik.

freaky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 19:10

Jr moet eerst lid worden dat kost volgens mij rond de 79 euro. Daarna stuur je papieren en jouw gegevens op naar het KWPN. Zij sturen jouw papier met je naam erop dan weer netjes terug. Ik heb dat ook laten doen. Maar het is niet verplicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 20:28

Mijn paard staat bij het kwpn ook gewoon nog op naam van de fokker en het paspoort ook. De startkaart staat op mijn naam en daar gaat t me om...

Chita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 20:31

Ik heb verder niet de behoefte om lid te worden van het KWPN.
Maar ik hoor zoveel tegenstrijdige dingen, dat ik het niet meer weet. Ik wil in ieder geval IETS op mijn naam hebben. Hoe bewijs ik anders dat het MIJN paard is? Startkaart zegt daar niks over, want mijn bijrijder gaat ook op mijn paard starten.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 20:35

nou volgens mij klopt dit toch niet hoor ik heb vorig jaar van mijn dierenarts een kwpn blaad gekregen waar de overdracht op stond en daar stond ook op of ik lid wilde worden maar ik vond het een duur geintje en heb du nee gezegd ik heb hem gewoon op mijn naam staan ook het paspoort het is toch onzin om je op zoiets te abboneren als je paard koopt wat een flauwekull hoor (is net als ik mijn een hond koop en ben verplicht een abbo op hart voor dieren te pakken )

Chita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 07:49

Zo'n moeilijke vraag zou het niet moeten zijn, maar heb nog steeds niet echt een antwoord. Wat moet ik nou doen? Dat papier hoeft niet op mijn naam, maar ik wil wel dat er ergens staat dat ik eigenaar ben. Hoe/wat/waar moet ik dat regelen?

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 10:42

Hoi Chita,
Het feit dat jouw naam in het paspoort staat of op zijn stamboekpapieren is geen wettelijk bewijs van eigendom. Daarvoor hoef je de naam niet te laten veranderen. Ik heb zelf een paard zonder stamboek, dus weet niet precies wat de regels zijn voor het veranderen van een paspoort met stamboekpapieren, maar het lijkt mij stug dat je daarvoor lid moet worden. Mij lijkt dat het stamboek niets met het paspoort te maken heeft?
Vraag het anders eens bij je dierenarts of bij een handelsstal na. Die hebben wel vaker te maken met paspoorten.

Refresh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 10:48

onley schreef:
nou volgens mij klopt dit toch niet hoor ik heb vorig jaar van mijn dierenarts een kwpn blaad gekregen waar de overdracht op stond en daar stond ook op of ik lid wilde worden maar ik vond het een duur geintje en heb du nee gezegd ik heb hem gewoon op mijn naam staan ook het paspoort het is toch onzin om je op zoiets te abboneren als je paard koopt wat een flauwekull hoor (is net als ik mijn een hond koop en ben verplicht een abbo op hart voor dieren te pakken )

Leg eens even uit voor de topicstarter: Hoe kreeg je dit blad? Bij de keuring van je nieuwe paard?

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 11:01

Ik zou het mooi zo laten. Ik heb nog nooit een paard op mijn naam laten zetten, niet op papier en ook niet op paspoort.

Chita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 15:05

Citaat:
Het feit dat jouw naam in het paspoort staat of op zijn stamboekpapieren is geen wettelijk bewijs van eigendom. Daarvoor hoef je de naam niet te laten veranderen.

Wat is dan wel wettelijk bewijs dat het mijn paard is?

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 15:11

Ik heb het paspoort van mijn pony ook gewoon op mijn naam laten zetten, en er waren geen extra kosten aan verbonden ofzo. of lidmaatschap.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:50

Hoi Chita!
Er zijn meer topics over dit onderwerp geweest, maar ik weet niet precies wat er wettelijk allemaal geldig is. Een verkoopovereenkomst is in ieder geval wel geldig, zowel schriftelijk als mondeling, als ik me niet vergis. Verder zou je even de andere topics op kunnen zoeken of misschien weten andere bokkers hier meer? Ik weet wel 100% zeker dat een stamboekpapier of paspoort op jouw naam niet geldt als eigendomsbewijs. De vorige eigenaar kan jouw paard niet zo maar opeisen vanwege deze papieren. In geval van diefstal is dit ook altijd erg lastig, omdat de rechtmatige eigenaar dan weinig heeft om op te staan als hij zijn paard bij een ander terugvindt.

letsgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:00

Kijk maar even op de site van het KWPN...daar staat het ook dat je lid moet worden! (heb zelf pas ook een KWPN'r gekocht.Het klinkt natuurlijk raar dát je lid moet worden...maar heb je wel eens een paspoort naar de KNHS gestuurd om iets te laten wijzigen??? nou dan schrik je je ook rot van wat dat kost..en dan krassen ze de naam van de vorige eigenaar door met pen en krijg je het zelfde paspoort met een mooie stempel of sticker terug! Op naam zetten en de sportnaam wijzigen kostte me toen iets van 75 euro.Zie het maar zo dat als je het paspoort op je naam wil zetten het tóch wel geld gaat kosten alleen nu krijg je er een leuk blad bij voor een jaar!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:20

Hobby schreef:
Hoi Chita!
Er zijn meer topics over dit onderwerp geweest, maar ik weet niet precies wat er wettelijk allemaal geldig is. Een verkoopovereenkomst is in ieder geval wel geldig, zowel schriftelijk als mondeling, als ik me niet vergis. Verder zou je even de andere topics op kunnen zoeken of misschien weten andere bokkers hier meer? Ik weet wel 100% zeker dat een stamboekpapier of paspoort op jouw naam niet geldt als eigendomsbewijs. De vorige eigenaar kan jouw paard niet zo maar opeisen vanwege deze papieren. In geval van diefstal is dit ook altijd erg lastig, omdat de rechtmatige eigenaar dan weinig heeft om op te staan als hij zijn paard bij een ander terugvindt.

dus dan heb je een paard wat eigenlijk niet van iemand is.. want als dat niet bewijst dat je de eigenaar bent kan zo iemand op concour zeggen dat het zij/haar paard is en dan zou je er niks tegen kunnen doen?? wat kun je dan wel krijgen als eigendoms bewijs?? of moet je je naam+adres in zn kont graferen