Wat je eigenlijk eerst moet doen is een profiel maken van het paard dat je zoekt en dan aleen gaan kijken naar paarden die daaraan voldoen. Op die manier voorkom je al dat je met een paard thuiskomt die eigenlijk helemaal niet past bij wat je wil gaan doen maar hij heeft zo'n leuk hoofd dat je er verliefd op geworden bent.
Wat je in zo'n lijstje moet zetten is:
*leeftijd.
*schofhoogte.
*ervaring.
*prijsklasse.
*karakter.
*potentieel.
*eventueel nog uiterlijke kenmerken.
Als je advertenties gaat kijken kun je dan paarden uitzoeken die aan jouw verlanglijstje voldoen.
Wat ik vervolgens altijd doe is eerst zelf gaan kijken naar een paard. Zonder video oid maar gewoon zelf kijken en rijden om te voelen of een paard bij me past.
Vind ik het paard passend dan maak ik een afspraak om nog een keer terug te komen en zet ik het paard op de video en neem ik eventueel iemand mee die er verstand heeft. Die zou ik in jouw geval zeker meenemen bv je instructeur.
Ik kijk thuis de video nog een keer en als ik dan positief over een paard ben ga ik in onderhandeling.
Je kunt er op rekenen dat de vraagprijs bijna altijd boven de verkoopprijs is dus kijk wat je kunt doen met deze prijs en als het je eerste paard is kun je ook proberen of ze er wat spullen bij willen geven zodat je minder hoeft aan te schaffen.
Verder moeten er afspraken gemaakt worden over keuren.
Ik ben zelf NOOIT bereid om de kosten voor afkeuring te betalen. Als je daaraan begint dan ben je binnen te kortste keren je hele budget kwijt aan keuringen.
Ik laat zelf alle paarden met foto's keuren ook (eigenlijk juist) die in een lagere prijsklasse. Maak duidelijke afspraken over wat voor jou een goedkeuring is. Wil je het paard volledig kunnen verzekeren moet hij in ieder geval daar goed voor zijn.
Keur altijd bij een door jou uitgekozen dierenarts die geen banden met de verkoper heeft.
Dat ws het wel zo'n beetje geloof ik.