Wat voeren jullie aan je paard per dag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jiggy777

Wat voeren jullie aan je paard per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 12:49

Vraag me af wat jullie voeren per dag aan je paard? Die van 'mij' loopt 4 a 5 x per week waarvan ik gemiddeld een uur dressuurmatig rijd (naar het bos 2 uur). Je zou toch zeggen dat ze minimaal toch 2 kilo per dag binnen moeten krijgen? Ze wordt nu namelijk minder gevoerd (minder dan 1 kilo onderhoudsbrok per dag)omdat ze veel op de wei staat. Daarnaast krijgt ze redelijk wat hooi. Maar voor bespiering en voor de botten lijkt me het qua brok wat weinig? Ook loopt ze niet bepaald levenslustig. In de winter krijgt ze overigens wel 2 kilo + 2 kilo muesli..Wat vinden jullie?

Eilatan

Re: Wat voeren jullie aan je paard per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:54

Ik vindt dat je beter veel hooi kan geven en zo weinig mogelijk brokken, liefst geen..
Mijn paard heeft onbeperkt hooi, en een handje meusli als beloning als ze gewerkt heeft. Ze staat de hele dag in een paddock.
En ik kan toch niet zeggen dat ze mager is, of heel slecht bespierd is haha.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:55

ik denk dat je het voer moet aanpassen aan het uiterlijk van het paard als jij vind dat ze te mager is zul je haar meer moeten voeren
mijn haflinger krijgt bv twee keer op een dag een halve hooiruif hooi en een kwart muslie verder staat ze op een heel klein stukje kaal land en worden de paaltjes elke dag wat verder gezet voor wat vers gras alle andere paarden lopen op het grote land en krijgen meer te eten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 13:36

Als de wei waar je paard op loopt een goede wei is, krijgt hij al behoorlijk veel voedingsstoffen binnen en is brok nauwelijks nodig. Gewoon kijken naar hoe je paard eruit ziet en daar het voer op baseren.
Mijn paard krijgt naast weidegang overdag 's avonds een flinke portie hooi, een halve aura-koek en twee handjes muesli. En dat is zat voor haar, terwijl ze wel gewoon werkt.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 13:50

Gras en hooi. Als hij op stal staat (wat zelden voorkomt, alleen bij heel beroerd weer) alleen hooi. Heel soms een handje brok, maar niet dagelijks.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 14:35

Prisca krijgt 2 kilo brok per dag (verdeeld over 2x voeren) en 4 plakken hooi. Verder staat ze nog een paar uur per dag op de wei.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 14:40

Ik heb er nu twee op stal staan. Ze krijgen allebei veel hooi en een plakje stro.
Eentje krijgt 's avonds ook nog kuil. Deze krijgt twee keer per dag een klein emmertje lucerne en 1,5kg biks en 0,5kg graan.
De andere krijgt 0,75kg graan twee keer per dag.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 14:43

Ze staat van 10 tot 7 ongeveer op het land en soms ook 's nachts.
Ze krijgt als in de paddock staat 's avonds en 's ochtends wat hooi. En per dag een halve schep basisbrok. Ze wordt elke dag een uur ongeveer bereden, soms langer. Maar ik wil eigenlijk van die brokken af, want ze heeft van zichzelf al meer dan genoeg energie. Maar voor de vitaminen enzo moet ze er nog wel wat bij hebben, dus ik denk dat ik binnenkort maar overga op muesli.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 14:50

Emh die van mij staat 24/24 op het land, krijgt dus niets anders dan gras binnen.

In de wintermaanden krijgt hij rond de 1/2 biks s'ochtends en een 1/2 muesli 1/4 biks s'avonds met 2 x per dag een berh kuil.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 15:17

De mijne staat dag en nacht op de wei. Ze krijgt iedere dag beweging. Ze krijgt nu 0,5 kg muesli per dag. In de winter krijgt ze veel meer. Maar nu heeft ze er genoeg aan met het gras.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 15:43

Zowel m'n pony (nrps, 1.50 m.) als m'n paard (kwpn 1.76 m.) staan op het moment dag en nacht op de wei.
M'n pony krijgt een handje voer voor het idee (hij komt altijd aanlopen als ik m'n paard ga voeren). M'n pony is veel te dik! Hij staat op een schrale weide, maar wordt echt dik van lucht.
M'n paard krijgt 3,5 kg pavo all sports + 1/2 kilo kruiden melange per dag. Hem rij ik elke dag dressuur/springen

LisaMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 15:55

lichteraan, als je je paard te dun vind meer voeren te dik dan minder is ze zo goed qua bouw (pens) dan is het voer zo genoeg

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 16:01

Mijn Arabje (1.47) staat overdag in de wei en 's nachts op stal. 's Morgens krijgt ze een schep muesli en een schep brok (pavo basic +). Daarbij krijgt ze wortels en soms een appel. 's Avonds krijgt ze hetzelfde, aangevuld met een extra schep muesli en een schep melasse.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 16:12

Mijn 4 jarige paard loopt gemiddeld 4 keer in de week en krijgt 4 kilo biks per dag 1 kilo haver en smorgens en savonds hooi

oilipolli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 16:35

Hier gaat het zo :

Pony : 1 handvol smorgens en savonds
Jaarling :
- 1 schep natte zemelen (ze drinkt te weinig) +
- 1 schep gerstenmix (mijten)
- en als ze veel binnen staat krijgt ze nog een extra schep gerstenmix
en dat smorgens en savonds
Merrie (met veulen) :
- 4 scheppen merriemengeling
smorgens en savonds

Als het echt warm is staan ze hier overdag op stal en snachts buiten, dan krijgen ze smiddags nog een schijfje hooi (behalve die pony dan)

Paarden die veel in het werk staan hebben toch behoefte aan vitaminen. En naar mijn mening zitten er meer vitaminen in krachtvoer dan in ruwvoer. Maar om te weten of je echt goed aan het voeren bent laat je best eens een bloedonderzoek doen. Daar kunnen ze controleren hoe het met de vitamines en dergelijke zit. Je paard kan er goed rond uitzien, maar toch tekorten hebben.

Greetz

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 16:43

onze pony`s staan 24/7 in de weide

en krijgen een halve kilo eiwitarme per dag met een handje lijnzaad brokjes en foenegriek.

als we een zware buitenrit gaan maken krijgen ze meer.

als het echt slecht weer is staan ze wel eens op stal en krijgen ze ook hooi

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 16:53

Die van ons krijgen alleen maar hooi, ik weet niet hoeveel, genoeg als het op is gooien we weer nieuwe voor, ze mogen zich helemaal zat eten, we rijdne het er toch weer af, mijn paard krijgt een half kilo krachtvoer om het idee, ik vind dat brok nooit veel nut heeft hooi maakt ze dik en mooi. brok is een snoepje

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 18:25

Mijn paard krijgt sinds kort zoveel mogelijk hooi en zo min mogelijk krachtvoer. Uiterst een halve kg. als hij bijv. gewerkt heeft en een vitaminekoek om zeker te weten dat hij alles binnen krijgt. hij doet het hier heel goed op.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 18:56

mijn paard krijgt 2x per dag 3/4 bix, en 3 x kuil, en na het werken krijgt ze ook nog een 1/2 bix en een 1/2 meusli.

maar als je gewoon met dr werkt zou ik dr zoiezo zeker krachtvoer bij geven, want ze mag dan wel heel de dag in de wei staan maar krachtvor hebben ze echt nogig als je ze gewoon rijd of longeerd ook al is het maar 4 x per week.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 19:01

Mijn haflinger krijgt geen brokken, zelfs geen handje basisbrok. Ze is heel erg gevoelig voor eiwitten, heeft snel hete hoefjes daardoor, dus we zijn van de brok afgestapt.

Nu krijgt ze 's morgens een plakje hooi, tussen de middag en tussendoor een plakje graszaadhooi, en 's avonds weer een flinke plak gewoon hooi aangevuld met een mix van muesli met peen, brood, een schepje knoflookpoeder en een dopje lijnzaadolie. Deze maaltijd vind ze heerlijk, en ze mist de brokken totaal niet.

Als ze op het land staat krijgt ze na het werken een bak met muselimix en verder niets. Als de wei schraler wordt wordt ze bijgevoerd met graszaadhooi.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 19:02

Mijn paard krijgt 3 kilo biks en 2 kilo granen per dag, daarnaast nog het nodige hooi. Hij krijgt weidegang en werkt zich te pletter de hele week (1 dag per week heeft hij helemaal vrij).
Moet er wel bijzeggen dat het om een paard van bijna 800 kg gaat dat absoluut niet te dik is.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 19:06

Sting staat 24/7 in de wei, die is inmiddels bijna kaal, maar dan gaan ze naar de volgende . Verder krijgt hij na het rijden een kwart tot een halve kilo biks, soms ook alleen een handje. Hangt een beetje vanaf wat we gedaan hebbem.

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 21:41

PartTwo schreef:
mijn paard krijgt 2x per dag 3/4 bix, en 3 x kuil, en na het werken krijgt ze ook nog een 1/2 bix en een 1/2 meusli.

maar als je gewoon met dr werkt zou ik dr zoiezo zeker krachtvoer bij geven, want ze mag dan wel heel de dag in de wei staan maar krachtvor hebben ze echt nogig als je ze gewoon rijd of longeerd ook al is het maar 4 x per week.

Ik vind dit een beetje een rare uitspraak, je hoeft een paard geen krachtvoer te geven als hij prestaties levert, mijn pony reed op Z2 niveau en hoger, die kreeg nooit krachtvoer die deed t puur op hooi en dat die egt niet lui was want die kon ik geen dag laten staan.
Een paard kan heeel goed presteren zonder krachtvoer als je maar goed hooi hebt.

Krachtvoer is alleen maar rotzooi, wij hebben heel veel paarden op stal gehad die onder de krachtvoer zaten en niet dik wouden worden ze komen bij ons op stal alleen op hooi en worden veel gezonder zonder krachtvoer.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 21:47

Maare staat op het land dus ze graast en een keer in de twee dagen een paar handjes kruidenmelange.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:09

Zoro schreef:
Ik vind dit een beetje een rare uitspraak, je hoeft een paard geen krachtvoer te geven als hij prestaties levert, mijn pony reed op Z2 niveau en hoger, die kreeg nooit krachtvoer die deed t puur op hooi en dat die egt niet lui was want die kon ik geen dag laten staan.
Een paard kan heeel goed presteren zonder krachtvoer als je maar goed hooi hebt.

Krachtvoer is alleen maar rotzooi, wij hebben heel veel paarden op stal gehad die onder de krachtvoer zaten en niet dik wouden worden ze komen bij ons op stal alleen op hooi en worden veel gezonder zonder krachtvoer.

Helemaal mee eens. Een paard moet het gewoon met goed hooi kunnen redden. hier moet hij al z'n energie en voeding uit kunnen halen. zodra hij het hier niet mee red, geef je hem krachtvoer bij.