enten, wat is verplicht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

freaky

enten, wat is verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 11:47

Ik laat mijn paard altijd 2 keer per jaar enten. Maar wat is verplicht in Nederland? De 1 zegt 1x per jaar de ander 2x per jaar.

Liezel1

Re: enten, wat is verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 11:48

dat hangt volgens mij van de verschillende stamboeken af...

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 11:49

alleen voor wedstrijdpaarden is het verplicht om 1x per jaar in te laten enten. Rijd je geen wedstrijden hoef je hem dus eigenlijk nooit in te laten enten.

freaky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 11:55

de da is net geweest en die zegt dat voor wedstrijden je hem 2x per jaar moet laten enten. Een andere da zegt 1x per jaar. Vandaar mijn verwarring. (Ik heb een kwpn-er) Op de site van het knhs kon ik het niet vinden.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:02

Ik weet ook niet beter dan dat je paard 2 keer per jaar geent moet zijn als je wdstrijden rijdt.
Als je alleen buitenseizoen rijdt kun je volgens mij volstaan met 1 x per jaar enten bijvoorbeeld een maand voor je eerste wedstrijd. De enting moet namelijk minimaal x maanden geleden uitgevoerd zijn.

Wij enten 2 keer per jaar omdat wij en onze paarden veel in contact komen met andere paarden.

Groetjes,

Aline

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:03

De entstof is ongeveer 8 maanden werkzaam, dus dat komt inderdaad neer op ongeveer 2 keer per jaar enten.

Komt je paard niet bijzonder veel in contact met andere paarden, dan kan je ook volstaan met 1 keer per jaar te enten. Ga je op wedstrijd, dan kan je het beter goed doen, en je ook aan de enttijd houden. Verder moeten ze voor keuringen en shows etc. ook vaak wel geënt zijn.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:13

Voor wedstrijd paarden is het verplicht om 2 keer per jaar te enten.
Andere paarden 1 keer per jaar, maar je mag hem ook 2 keer laten enten.

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:16

Bij mijn weten is het bij wedstrijdpaarden verplicht om 1 x per jaar te enten... en wordt 2 x per jaar aanbevolen.....

Ik start zelf ook wedstrijden en ik ent maar 1 x per jaar, en heb daar nooit iets van te horen gekregen.. dus volgens mij is het officieel ook maar 1 x per jaar enten.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:17

Wie verplicht je om je paard te enten wat niet op wedstrijd gaat? Dacht dat dat dan alleen was als je zelf wil dat hij ingeënt wordt...

Dat 2x enten voor wedstrijdpaarden, zijn ze van plan in te gaan voeren, maar dat is nu dus nog niet.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:22

2 x inenten voor wedstrijdpaarden is volgens mij alleen als je internationaal start.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:58

1x per jaar enten is verplicht als je wedstrijd rijdt en als je internationaal wedstrijden rijdt dan moet je 2x per jaar enten (verplicht).

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 14:25

eowyn04 schreef:
1x per jaar enten is verplicht als je wedstrijd rijdt en als je internationaal wedstrijden rijdt dan moet je 2x per jaar enten (verplicht).

En zo is het!

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 21:28

Ik weet niet beter dan dat je paard maar 1x per jaar geent moet worden als je wedstrijden wilt rijden. Er is mij ook nooit anders verteld door verschillende dierenartsen en heb op wedstrijd ook nog nooit problemen gehad.

Volgens mij geldt dat idd alleen als je internationaal zou rijden.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 08:28

Mijn paarden worden 1 x in het jaar geent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 08:30

Neonlight schreef:
eowyn04 schreef:

En zo is het!

Dat wilde ik net zeggen, want dat klopt

Personlijk ben ik wel voor 2x enten als je veel op een vreemde komt.
Om wat hierboven ook al aangegeven is dat de entstof maar 8 maanden goed werkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 08:32

eowyn04 schreef:

Klopt. Voor KNHS-wedstrijden moet je paard 1x per jaar geënt zijn en voor FEI-wedstrijden ieder half jaar (dus 2x per jaar).

In het buitenland zijn ze vaak strenger: zo moet je paard voor Duitse (nationale) endurancewedstrijden ook ieder half jaar geënt zijn. Is-ie dat niet (en dat wordt gecontroleerd) dan mag je niet starten.