Paard dat wel eens durft stampen naar andere paarden...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eilandje

Paard dat wel eens durft stampen naar andere paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 10:26

Ik heb een merrie, ze is nu vier jaar en drie maanden, en sinds augustus vorig jaar onder het zadel. Het valt de laatste tijd op ze wel eens losse achterbenen durft te hebben als ze in een omgeving met vreemde paarden is.

In juni zijn we met haar naar de keuring geweest, dat was voor haar de eerste keer dat ze op vreemd terrein en in zoveel drukte kwam, en toen had ze bijna een ander paard een shot verkocht, maar gelukkig was het niet raak.

Afgelopen weekend zijn we vier dagen op vakantie geweest, met een aantal bokkers en hun voor haar vreemde paarden. Tijdens een buitenrit heeft ze een paard gestampt en daarbij de enkel van iemand geraakt (één van de andere paarden had het bit tussen z’n tanden genomen en was er vandoor gestormd, ons voorbijgestoken en vervolgens op een ander paard geknald dat voorop liep, en tegen dat mijn paard bij dat paard was stond iedereen daar op een hoopje, mijn paard kon er niet voorbij en sloeg uit).

Ik ben uiteraard allesbehalve blij met deze evolutie en wil haar dat afleren, maar ik weet niet goed hoe. Ik geef haar iig op haar donder en een lap rond haar oren als ze dat doet, maar ik denk niet dat dat haar een volgende keer zou tegenhouden.

Wie weet hoe ik dit best aanpak?

Margreet

Re: Paard dat wel eens durft stampen naar andere paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 10:36

Een trucje om het in ieder geval wat veiliger te maken:
Als je voelt dat ze wil gaan slaan (billen samenknijpen, rug spannen etc., dat voel je echt wel) dan trek je haar hoofd naar het doelwit toe (en dus kont er van weg).
Desnoods gewoon lomp omtrekken. Dat is a) al een straf op zich en b) ze raakt niks.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 10:37

Jouw merrie doet dit uit waarschijnlijk angst/onzekerheid, omdat ze 'klem gelopen' wordt door/tussen andere paarden, en dan geen uitweg meer ziet, dus haar een klap geven werkt iig averechts.

Laat haar nakijken op haar hormoonsysteem / eierstokken. Vaak zie je dit bij jonge merries, die vaak ook vage klachten hebben van maar halfslachtig hengstig worden. Die hormonale onbalans zorgt ervoor dat zo'n merrie andere paarden als potentiele 'verkrachters' ziet. Ze is eigenlijk continue aan het 'afslaan' na hengstigheid (die er vermoedelijk niet eens -recent- geweest is).

Verder is het een kwestie van meer vertrouwen van je paard. Zij moet langzaamaan gaan begrijpen dat andere paarden niet eng zijn. Niet straffen, maar zelf als ruiter ervoor zorgen dat je opstoppingen vermijdt.
Bij Endurancewedstrijden is het gebruikelijk een rode strik in de staart te binden om aan te geven dat een paard kan slaan, zodat ook andere ruiters hun afstand zullen bewaren. Doe dat evt ook als je met een groep gaat rijden, en leg het even uit, zodat de rest van de groep er rekening mee houdt.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 10:51

Ze is regelmatig hengstig, haar cyclus is zelfs mooi regelmatig

Op de keuring was ze zeker niet ingesloten, dat was ‘s morgens vroeg (we waren er al van de avond ervoor) en ik was er even mee gaan wandelen toen er nog bijna niemand was zodat ze kon rondkijken, en het gebeurde toen ik (vanop afstand uiteraard) een babbeltje wou slaan met de eigenaresse van haar halfzus. Later werd het veel drukker en toen is er niets meer gebeurd.

En die opstopping op vakantie was niet te vermijden, de paarden waren de eerste dag allemaal erg onrustig. Ook op zo’n momenten wil ik er op kunnen rekenen dat ze niet uitslaat, dat is gewoon veel te gevaarlijk, en ik wil haar dus duidelijk maken dat dat niet-acceptabel gedrag is.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 10:54

Een paard heeft niet te slaan naar anderen als ik er op zit, ongeacht de oorzaak. Daar ben ik heel strikt in. Dat doen ze dan maar in hun eigen tijd op de wei ofzo.
Tuurlijk probeer je het te voorkomen of een eventuele oorzaak aan te pakken, maar op dát moment hebben ze het écht te laten, daar heb ik geen boodschap aan dan, ze houden zich maar mooi even in.

Zal ff lekker wezen als je een tik krijgt van zo'n zure en degene die er op zit doet er niks aan.... Daar kan ik persoonlijk heel pissig om worden. Niet op het paard, wel op de ruiter.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 11:09

Citaat:
Tuurlijk probeer je het te voorkomen of een eventuele oorzaak aan te pakken, maar op dát moment hebben ze het écht te laten, daar heb ik geen boodschap aan dan, ze houden zich maar mooi even in.

Zal ff lekker wezen als je een tik krijgt van zo'n zure en degene die er op zit doet er niks aan....

DAT snapt de TS ook wel, juist DAAROM vraagt ze wat ze er aan kan doen op dat moment...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 11:44

Kwistniedajebooswerd....

Ik reageerde op Ibbel voor het geval dat nog niet duidelijk was wijsneus. Ik had namelijk al een suggestie gegeven...

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 11:45

Dames, geen ruzie maken hé

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:20

ik maak geen ruzie en ben ook niet boos, ik maakte alleen iets duidelijk.

Hoezo wijsneus? Das wel een beetje kort door de bocht vind je niet? Hoe kan ik nou raden dat je op Ibbel reageerde en niet op de post net boven je.... ??

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:24

Door te lezen. En verder ben ik er klaar mee.

Ben benieuwd naar jouw nuttige bijdrage aan dit topic.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 13:10

ik heb even een reactie op bovenstaande gegeven per PM want inderdaad ruzie maken in dit topic levert geen nuttige bijdrage.

Ik kan geen pasklare oplossing verzinnen voor dit probleem, ik ken het paard in kwestie niet. Het is een vervelend probleem en ik hoop dat anderen wel een constructieve bijdrage kunnen leveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 13:15

Haar giga op d'r flikker stampen
Als die gewone klap haar niet uitmaakt, dan doe je het maar ff wat lomper.
Ik ben helemaal niet iemand die zomaar van meppen houd, behalve in gevaarlijke situaties
Dan kunnen ze echt op een giga! optater wachten
Angst of niet, kan me niet bommen, benen horen eronder te blijven.
(heb het vaak genoeg zelf meegemaakt met jonge paarden, zij is niet de eertse jonge die het doet )

Voel je het aankomen kun je idd het hoofd er naar toe trekken, maar ook al een waarschuwing met de stem geven.

Merk je dat ze in bepaalde situaties wat bangig is, maar ze mept niet, heel duidelijk belonen.
Laat haar maar gespannen zijn, dat mag, als ze maar leert dat spanning of wat ook, betekend pootjes eronder houden