Wat zet ik in verkoopcontract?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miko

Wat zet ik in verkoopcontract?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 19:47

Ik ga mijn paard verkopen. Nu sluit ik graag een contract af met de kopers, om er zeker van te zijn dat alles goed geregeld is.

Tot nu toe heb ik dit bedacht om erin te zetten:

Koper verklaart Jolly alle noodzakelijke zorg te bieden, zoals bekappen/beslaan, enten, ontwormen, tandartscontrole en alle medische zorg;

Koper verklaart Jolly nooit, in welk geval dan ook, naar de slacht te brengen;

Ik heb het idee dat ik iets mis... Of ben ik wel volledig zo? Graag jullie tips!

Alvast bedankt

Ylana

Re: Wat zet ik in verkoopcontract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 20:52

Heb je al kopers voor je paard, of ben je nog 'zoekende'?
En wat is de reden dat je je paard/pony verkoopt?
(Dit ogende op het gedeelte 'slacht')

Als ik een paard koop, vind ik dat ík bepaal of ik hem naar de slacht wil brengen wanneer hij/zij geen waardig leven meer kan hebben of heeft.
Waarom zet je dat in een koopcontract.
Want na verkoop is het paard immers niet meer van jouw.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 21:10

Miko schreef:
Ik ga mijn paard verkopen. Nu sluit ik graag een contract af met de kopers, om er zeker van te zijn dat alles goed geregeld is.

Tot nu toe heb ik dit bedacht om erin te zetten:

Koper verklaart Jolly alle noodzakelijke zorg te bieden, zoals bekappen/beslaan, enten, ontwormen, tandartscontrole en alle medische zorg;

Koper verklaart Jolly nooit, in welk geval dan ook, naar de slacht te brengen;

Ik heb het idee dat ik iets mis... Of ben ik wel volledig zo? Graag jullie tips!

Alvast bedankt

In een koopcontract moet staan:
- omschrijving paard
- spullen die erbij verkocht worden
- keuring ja/nee en wat gebeurt er bij afkeuren
- dat er geen derden aanspraak kunnen maken op het paard (dus dat de eigenaar het alleenrecht heeft om het paard te verkopen)
- prijs
- gegevens koper en verkoper
- afleverdatum

Je kan niet van een koper eisen dat hij/zij op een bepaalde manier met het paard omgaat. Zij zijn de eigenaar en de verantwoordelijke na aankoop, niet jij. Je kan niet blijven beslissen over een paard dat niet meer van jouw is. Je loopt ook het risico dat de kopers of ergens anders heengaan, of alle contact verbreken na aankoop.
Wat je wel kan doen is afspreken dat de kopers bv eerst contact met jouw opnemen als ze het paard moeten verkopen, maar ook dat heeft geen enkele wettelijke rechtskracht.

Miko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 21:46

Ik heb al een koper gevonden voor mijn paard. Ik verkoop haar omdat ik een ander paard heb gekocht. Een jong paard, meer dressuurgefokt.

Maar als ik het zo aan jullie antwoorden zie, kan een contract dus alleen maar heel basic zijn. En die dingen geloof ik juist wel. Het gaat mij er vooral om dat mijn paard alle zorg krijgt die ze nodig heeft.

Jullie geven aan dat je niets kunt zeggen over bv. slacht. Is dat juridisch zo geregeld?

Bedankt voor het meedenken

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 21:51

Nooit naar de slacht te brengen? Wat nou als het leven niet meer haalbaar is? Moet je eff goede uitzonderingen bij maken!
En ook niet met veeartsbepaling, want de energie om te leven kan er misschien niet meer zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 22:06

Als jij in het contract wil hebben wat jij aangeeft, dan moet je een leasecontract opstellen en geen koopcontract. Als je een paard verkoopt "verkoop" je ook de zeggenschap en de verantwoordelijkheid over dat paard.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:33

Inderdaad.
Kijk, iedereen wil dat zijn/haar paard het best tercht komt natuurlijk.
Niet meer dan logisch vind ik.

Je hebt mensen die tegen de slacht zijn óf tegen het inslapen.
Ik zelf zou een paard nooit naar de slacht kunnen brengen. Maar anderen hebben iets mee gemaakt dat ze hun paard dus absoluut wél naar de slacht willen brengen.

Wanneer je je paard verkoopt is het altijd maar de gok hoe die werkelijk terecht komt. Het kan allemaal perfect lijken, maar of dat in het echt ook zo is... weet je niet. (Behalve wanneer het bekenden zijn.)

Ik denk dat je het beste wat je kan doen na het verkopen van je paard is hem "los laten".

Tuurlijk kan je nagaan na enige tijd hoe het met hem gaat, maar je moet je ook realiseren dat hij niet meer van jouw is....

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 14:55

Ik zou het chipnummer en/of levensnummer er ook nog bijzetten.

Miko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 16:34

QuijoSavan schreef:
Nooit naar de slacht te brengen? Wat nou als het leven niet meer haalbaar is? Moet je eff goede uitzonderingen bij maken!
En ook niet met veeartsbepaling, want de energie om te leven kan er misschien niet meer zijn.

Als het leven niet meer haalbaar is, wil ik gewoon dat ze afgemaakt wordt. Ik heb nl. eens meegemaakt dat een paard met heel veel pijn nog twee weken door moest leven omdat ie daarna pas naar de slacht kon. Dat was zo triest, dat beest heeft gewoon twee weken geleden om tot worst te kunnen worden gemaakt.. Dat wil ik mijn paard niet aandoen.

En wat veeartsbepaling betreft, als de veears constateert dat de wil om te leven er niet meer is, vind ik dat ook de juiste medische zorg.

Dus ik denk dat die formuleringen geen problemen opleveren...
Bedankt voor je reactie .

Miko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 16:35

tamary schreef:
Als jij in het contract wil hebben wat jij aangeeft, dan moet je een leasecontract opstellen en geen koopcontract. Als je een paard verkoopt "verkoop" je ook de zeggenschap en de verantwoordelijkheid over dat paard.

Ok, maar vind jij dat of is dat juridisch ook zo geregeld
Hoe zit dat dan precies?

Miko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 16:37

Ylana schreef:
Inderdaad.
Kijk, iedereen wil dat zijn/haar paard het best tercht komt natuurlijk.
Niet meer dan logisch vind ik.

Je hebt mensen die tegen de slacht zijn óf tegen het inslapen.
Ik zelf zou een paard nooit naar de slacht kunnen brengen. Maar anderen hebben iets mee gemaakt dat ze hun paard dus absoluut wél naar de slacht willen brengen.

Wanneer je je paard verkoopt is het altijd maar de gok hoe die werkelijk terecht komt. Het kan allemaal perfect lijken, maar of dat in het echt ook zo is... weet je niet. (Behalve wanneer het bekenden zijn.)

Ik denk dat je het beste wat je kan doen na het verkopen van je paard is hem "los laten".

Tuurlijk kan je nagaan na enige tijd hoe het met hem gaat, maar je moet je ook realiseren dat hij niet meer van jouw is....

Ben het helemaal met je eens over dat loslaten.. dat is ook het beste natuurlijk. Ik ben me ook hard daarop aan het voorbereiden . Maar om goed te kunnen loslaten, vind ik het juist prettig een soort basisafspraken te hebben. Dan weet ik dat ze het goed heeft.
Daarna is het ook gewoon klaar, dan heb ik er inderdaad niets meer over te zeggen.

Miko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 16:38

Lamyra schreef:
Ik zou het chipnummer en/of levensnummer er ook nog bijzetten.

Voor de volledigheid is dat waarschijnlijk wel goed, weet je zeker dat het over hetzelfde paard gaat .

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 19:50

Miko schreef:
tamary schreef:

Ok, maar vind jij dat of is dat juridisch ook zo geregeld
Hoe zit dat dan precies?

Dat is zo, net zoals je als je een auto verkoopt niet kan eisen dat de nieuwe eigenaar de auto bij een bepaalde garage laat onderhouden.
Lease/verhuur je die auto echter aan iemand, dan kan je wel bepalen wat die persoon ermee mag en waar onderhoud gedaan moet worden, aangezien jij dan nog steeds de eigenaar bent.

Miko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 09:38

tamary schreef:

Dat is zo, net zoals je als je een auto verkoopt niet kan eisen dat de nieuwe eigenaar de auto bij een bepaalde garage laat onderhouden.
Lease/verhuur je die auto echter aan iemand, dan kan je wel bepalen wat die persoon ermee mag en waar onderhoud gedaan moet worden, aangezien jij dan nog steeds de eigenaar bent.

Nou, ik heb het uiteindelijk toch zonder een contract gedaan...
Jolly blijfty bij mij op stal staan, en de nieuwe eigenaars hebben aangegeven dat ze graag van mij horen hoe ik alles met haar doe, dus op die manier kan ik mijn manier van denken wel overbrengen. Heb er een goed gevoel over .

Bedankt voor het meedenken allemaal

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 11:29

Nu is dit niet meer echt van toepassing aangezien Jolly zonder contract is verkocht en bij je op stal blijft staan maar ik wilde toch nog graag even reageren.

Je kunt wel een heel contract opstellen met allemaal 'regeltjes' waarin je zet hij jíj het liefste ziet hoe men met het paard om moet gaan maar het geeft je echt geen garantie dat men dat doet.
Ten eerste: niemand zorgt zo goed voor een paard dan dat jij zelf doet. Ten tweede: wie weet verkoopt de nieuwe eigenaar het paard wel eens en dan zonder contract en boeit het hen niet hoe er met het paard wordt omgegaan.

Ik kan dit nl. uit eigen ervaring zeggen. Ik had een pony te koop en wilde dat ze perse bij mensen met een eigen stal en weidegang terecht kwam. Absoluut niet bij mensen waar ze dan op de manege in stalling stond.
Ik sprak er met iemand over en diegene zei dat ik daar geen controle over kon uitoefenen. Ik kon de pony wel verkopen aan mensen met eigen stal en weidegang maar wie weet verkochten zij de pony uiteindelijk wel weer door aan mensen waarbij ze op de manege kwam te staan.

Door iets te verkopen doe je afstand van de zeggenschap die je over een bepaald iets/dier hebt. Als je dat niet wilt kun je beter verleasen/verhuren of zelf houden.

Maar wel leuk voor je dat Jolly bij je op stal blijft staan. Ik hoop dat het allemaal goed gaat.

Miko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 22:31

Porscherider, bedankt voor je reactie! Ik hoop ook dat alles goed gaat . Ik ben blij dat ik mijn manier aan ze kan leren, maar probeer toch ook een beetje afstand te nemen, zodat ik niet te bemoeizuchtig word. Ik probeer mijn emoties wat uit te schakelen zeg maar. Dat wordt vast wel wat makkelijker als mijn nieuwe paardje komt.