Hoefolie versus hoevenvet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rosaly

Hoefolie versus hoevenvet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 16:08

Weet er misschien iemand of er een verschil in kwaliteit en/of doeltreffendheid is tussen die twee?
Wat is het beste voor de hoeven?

Dit vroeg ik me af naar aanleiding van mijn paardje z'n ingescheurde hoeven met dat warme weer terwijl ik ze toch elke dag invette met olie...

Morrie

Re: Hoefolie versus hoevenvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 16:17

het is allebei niet goed: vet/olie sluit de hoef af en voorkomt dat de hoef vocht op kan nemen, en dat is juist de bedoeling!

Je kan Hoefvocht of Rainmaker (www.paardendrogist.nl) proberen, dat wordt wel door de hoeven opgenomen en het bevat geenvet of olie, dus het sluit de hoeven niet af voor verdere vochtopname.
het beste is echter omiedere dag gedurende 10 minuten de hoeven nat te spuiten,je kan ook de waterbak over laten stromen, of zoals nu, je paard in een weiland op kleigrond zetten, dan staat ie met z'n voeten in het water vanwege de vele regen

Alayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 16:23

Ik sluit me aan bij Smurf.
Vooral hoefVEt sluit de hoef af voor vocht en dat is net niet wat je wilt in de zomer. Olie heeft dezelfde werking, licht er een beetje welke je koopt maar over het algemeen niet de oplossing voor droge hoeven.
Wat wij in de winkel (ik werk in een paardenwinkel) aanraden is Zomer Hoefgel (van Leovet). Ervaringen van mensen zijn erg goed. Ook ik zelf ben er zeer tevreden over. Je smeert het over heel de hoef, zowel bovenkant als onderop.
Het sluit de hoef niet af dus als er s ochtends dauw op het gras licht neemt de hoef dit nog steeds. Prima spul vooral voor de zomer!

Debzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 21:01

Ik denk ook dat het het beste is om er zo weinig mogelijk op te smeren. Wij hebben thuis een pony van inmiddels 30 jaar en die had vroeger ook altijd last van scheuren en afbrokkelen vd hoeven, terwijl we ze bijna elke dag invetten. En de laatste jaren smeren we helemaal niks meer op haar hoeven en...... het probleem is opgelost

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 21:12

Maakt niet zoveel uit hoefolie of hoefvet.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 21:14

Ik gebruik tegenwoordig hoefvocht van de paardendrogist. Hoeven zien er veel minder droog uit!