witbeslagen hoofdstellen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

witbeslagen hoofdstellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 14:11

hoi,

wat moet je doen met witbeslagen hoofdstellen, en zo hier en daar ook al de zadels?

het spul hangt al een paar weken stil, het is zomerstop.
het leer is erg verzadigd van de olie of ledervet.
ik heb 1 van de hoofdstellen al die tijd al in mn huis hangen en die is niet wit beslagen.
ik heb voor de test 1 hoofdstel uit elkaar gehaald en ingewreven met olie..
morgen kijken hoe het er uitziet.

hoe moet ik het leer behandelen om dit tegen te gaan?

ik zou blij zijn met tips!

gr loveblacky

Lame

Re: witbeslagen hoofdstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:14

Helemaal tegen gaan kan je niet.. dit komt namelijk omdat ze niet vaak genoeg gebruikt worden.. Tegen de tijd dat de zomerstop over is, gewoon even eraf poetsen en klaar is kees...

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:15

Als ze wit worden betekent het toch dat ze n beetje teveel van het goeie verorgd worden? Misschien iets minder vetten vlgnd keer

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:27

Juist niet nog meer invetten, zou ik zeggen.

Mijn ervaring is dat tuig juist wit uitslaat als je het invet, weghangt en vervolgens een tijdje niet gebruikt. Op het moment dat je het weer wilt gebruiken, kun je de witte aanslag er beter gewoon met een doekje afvegen.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 15:43

Hoi,

Het witte is een hardnekkige schimmel, die eigenlijk niet te bestrijden is. Ik heb thuis 9 zadels hangen, waarvan er eigenlijk maar 2 intensief gebruikt worden. Van de overige 7 zijn er 2 "besmet" met de schimmel, vooral onder de zweetbladen en op de singelstoten. Goed schoon maken met zadel zeep en NIET te rijk in het vet zetten helpt een beetje, maar is niet afdoende. Ik heb het eens aan de zadelmaker gevraagd, en die vertelde me dat het een schimmel was die vooral in de naden en stiksels zit, en er eigenlijk niet meer uit gaat. Mijn zadels hangen al lang bij elkaar, maar de 2 beschimmelde hebben de andere zadels en tuigage nog niet besmet. De kans hierop is ook klein.
De schimmel is niet schadelijk voor de stiksels, ze verteren er niet van ofzo. Je kan het dus alleen tijdelijk laten verdwijnen door goed met zadelzeep te gaan soppen. Maar het komt eigenlijk altijd weer terug.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 15:48

oké, das duidelijke taal!
niks aan te doen dus....
en ik wou nog wel alles netjes gaan verzorgen..

ik kan nu dus beter een paar dagen voor het eind van de zomerstop alles gaan wassen met zadelzeep als ik het goed begrijp!

bedankt voor jullie uitleg hierover!

loveblacky.

ps, het zo dik invetten, dat was ik niet hoor!

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 20:04

Hoi,

Nog even een kleine aanvulling: Als je het tuig hebt schoon gemaakt en het wordt daarna regelmatig gebruikt, dan zie je de uitslag ook minder, omdat het steeds wordt weg geschuurd/geveegd door het gebruik. Hoe tuigage "besmet" raakt is niet duidelijk, de twee zadels die het bij mij hebben zijn tweedehands (een paar van de overige trouwens ook), en hadden het al voordat ik ze kocht.

Goed schoon proberen te houden en veel gebruiken, dat is eigenlijk het enige wat je kan doen om die witte uitslag een beetje tegen te gaan.

Twinklestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 20:18

Vaak slaat leer wit uit als het te vochtig hangt.
Zoals je al zei, thuis heb je er geen last van.
In huis is het meestal niet zo vochtig .

Droog houden dus en reinigen met zadelzeep idd.

Succes !

Groetjes, Kitty.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 20:28

is het dan beter om alle hoofdstellen zo lang in huis te halen, of kan het verder geen kwaad voor de kwaliteit?
het is in de zadelkamer idd best wel vochtig ja!

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 11:58

Hoi,

Over het algemeen groeien schimmels het beste in een vochtige omgeving, dus die op tuigage zullen ook het beste groeien als het vochtig is. In een droge omgeving hangen en schoonmaken helpt wel (een beetje), maar een té droge omgeving is ook niet goed voor leer, de kans op barsten is dan erg groot.
Er zijn geloof ik wel gehaltes voor bekend, hoe hoog de luchtvochtigheid het beste kan zijn in een zadelkamer. Maar, dan moet je het eerst nog meten, en als het niet goed is: zie het maar eens op peil te krijgen .

Twinklestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 20:46

Je moet het uiteraard niet boven een verwarming o.i.d gaan hangen.
Het leer moet niet uit gaan drogen.
Maar een koele droge ruimte is beter dan een vochtige zadelkamer.

Jeroentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 20:50

Het is ook erg handig om dingen als katoenen lakens e.d. erover heen te hangen waar het vocht dan intrekt... ik doe de keuringshoofdstellen, halsters en dergelijke wat maar een paar keer per jaar gebruikt wordt ook in katoenen kussenslopen e.d. en dat werkt echt heel goed... (al ben je misschien wel wat lappen stof nodig maar ja scharrel maar wat op haha)

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:39

Ik heb altijd geleerd dat die schimmel helemaal niet slecht is voor je tuig, zolang er schimmel op zit is het leer niet uitgedroogd..

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:40

Wel even schoonmaken voor je het gaat gebruiken natuurlijk!