Bosal set / Side pull premium?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lyszannuh

Bosal set / Side pull premium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 14:11

Haay allemaal..!!

Ik zit er aan te denken om zonder bit te gaan rijden,, omdat ik dat wat lekkerder vind voor mijn paard...
Ze is best wel schrikachtig,, maar opzich best wel rustig als er om haar heen geen stress is..
Ik vroeg mij af wat het verschil is tussen een bosal set en een side-pull premium en of ze eigenlijk wel bedoeld zijn om er zonder bit mee te gaan rijden...
Ervaringen met deze "dingen" hoor ik ook graag!
Ze is trouwens gewoon engels ingereden en ik rij haar nu dressuur en ze kan nu ook al een hele cavelletti springen (ze was bang voor het balkje).
Anders wilde ik gaan rijden (freestyle) met zo'n touwhalster..
Ik wilde graag reacties van mensen die zelf 1 van de 3 of het liefste 2 van de 3 geprobeerd hebben en wat het beste werkte en waarom..

Alvast echt super bedankt..!!

Groetjes van Lysanne

lailapri

Re: Bosal set / Side pull premium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:30

bosal is toch best scherp?
Ehm side pull hoor ik goede reacties over, maar er zijn nog veel meer soorten en manieren.
Met touwhalster bijvoorbeeld, of gewoon halster.

lyszannuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 14:40

met gewoon halster wil ik niet... ik weet niet waarom,, maar dat lijkt me niks. met touwhalster stond ook al in begin topic;)

groetjes van Lysanne

Alayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 15:45

Nou waar zal ik beginnen, ik heb alle 3 in huis en ervaring met alle drie dus als je vragen hebt moet je het me maar laten weten.

Om te beginnen is een bosal geen aanrader. Ik ben zelf heel erg tevreden over de werking en de manier van rijden maar je moet wel weten waar je mee bezig bent. Ik heb 2jaar lang les gehad van iemand die altijd met bosal rijdt. Voor een schrikkerig, vlug, sloom (noujah noem maar op) is een bosal ideaal! Je geeft druk op de neus en alle paarden die ik ken reageren daar goed op.

Een Side pull heeft zoals de naam al zegt de teugels bevestigd aan de ZIJkanten. Niet zoals een bosal alleen aan de onderkant. Daarom word dit vaak gebruikt bij jonge paarden. Voor het sturen is dat makkelijker (zeker voor het paard om te begrijpen)
Een side pull geeft ook druk om te neus.
Mijn instructrice rijdt jonge paarden in met side pulle en vervolgens gaat ze over op bosal.

Dan hebben we nog een touwhalster. Hier rijd ik ook mee. Is gewoon leuk en lekker makkelijk. Echte verzameling vragen vind ik makkelijker met een bosal als met een touwhalster.

Voor vragen kun je me altijd Pm-en!
Groetjes!

lyszannuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 11:02

bedankt voor de goede reactie Alayda..!!:D
groetjes van Lysanne

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 11:17

Ik rij met een touwhalster en een gewoon halster, ook over de weg. Het belangrijkste is dat je je paard moet leren stoppen als er druk op de neus komt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 13:01

Ik heb een bosal, sidepull én een crossropebridle. De werking van de eerste 2 is al prima uitgelegd.
De crossropebridle kruist onder de kaken door naar een ring vanwaar hij als teugel weer verder gaat.
Hierdoor heb je een nog betere werking als bij een sidepull.
Je drukt het paard tegen de linkerwang als je aan de rechterteugel trekt. Druk op beide teugels geeft druk op de neus en achter de oren.

Mijn oude merrie die altijd met een martingaal gereden moest worden omdat ze anders ging sterrekijken, loopt nu netjes zonder druk naar beneden.

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 09:59

Ik rijd nu een jaar met touwhalster en dat gaat heel goed! Zeker om te beginnen met bitloos rijden is dit prima, dan kunnen jullie er allebei aan wennen en kan je altijd nog overstappen op iets anders.
Een touwhalster lijkt misschien wat onduidelijk met het overbrengen van hulpen, maar dat valt echt 100% mee. Door de knopen die precies op de goede plaats zitten heb je precies druk waar het moet zijn.
Mijn pony heeft veel meer plezier in het rijden nu en is veel relaxter (wij reden voorheen met leren bit), ze is er zelfs wat zelfstandiger door geworden.

lyszannuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 17:37

Ik ben nu wel al begonnen met de teugeldruk te verlagen zeg maar,, dat ik met hele lange (( waslijnen )) kan sturen en remmen..
Maar kan je je paard ook rond rijden met een touwhalster?
Groetjes..