Pony extreem kijkerig; hoe los ik dit op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jemawi

Pony extreem kijkerig; hoe los ik dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 12:23

Onze welsh B van bijna 11 heeft iets nieuws..tenminste, het wordt steeds erger, vooral tijdens buitenritten.
Hij is extreem kijkerig. In een lekker relaxt drafje gaat ie zomaar ineens op de rem, of hij knijpt er tussen uit.
Hij ziet echt alles, de kleinste dingetjes neemt ie aan om iets geks te doen..
Ik heb laatst zelf even een buitenritje op hem gemaakt en moet zeggen dat het echt heel storend is.
Voor de meiden die doorgaans op hem rijden wordt het nogal vervelend en ze kunnen eigenlijk niet normaal meer buitenrijden.

Hoe kan ik dit het beste oplossen? (of in ieder geval verbeteren!)

fresco

Re: Pony extreem kijkerig; hoe los ik dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:30

Ik denk dat je dit verkeerd geplaatst hebt, maar ik antwoord toch!
Ik heb er zelf ook zo ééntje, die kjkt naar alles...
Ten eerste moet je erop stappen en niet aan het schrikken denken.
Als hij ergens naar kijkt, proberen er langs te kijken en dus zelf niet je aandacht bij het schrikopject te houden.
Als je van te voren kan voelen dat ie ergens van gaat schrikken, afleiden doormiddel van bv. stelling te rijden.
Het hele probleem is vaak dat ie geen respect heeft voor de ruiter en gewoon zijn eigen ding doet, dus ik zou hem proberen beter aan de hulpen te krijgen!
O,ja en als ie schrikt: handen eraf houden.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 12:37

Hmm, had ik dit beter bij rijtechnisch kunnen plaatsen?
Zo ja, kan iemand het verplaatsen naar RT?

Maar iig bedankt voor je reactie.
Het vervelende is, meestal issie zo onvoorspelbaar als de pest. Ik weet ook niet of die meiden het aan voelen komen, ik zal het eens met ze bespreken.
Maar goed, je rijdt lekker ontspannen in draf op een zandpad (dat overkwam mij de laatste keer) en boempats HO. Hij flikt het gewoon iedere keer weer. Paarse bloemetjes bv. zie je over het hoofd, maar voor hem een aanleiding om..ja.

Maar ik zal het aan ze doorgeven, ik hoop dat ze er wat mee kunnen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:46

idd niet gaan trekken bij mijn pony's trekken=harder!!!!!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:52

Rent ie ook echt weg als ie 'schrikt'?
Mijn pony probeerde zo onder het werkt uit te komen, dan deed ze alsof ze iets eng vondt en rende ze kei hard naar uitgang, was 1x gelukt omdat ik niet oplette en zij had meteen een manier gevonden om te klieren.
Heb toen een longeerlijn eraan gehangen, maar ben wel gewoon zelf gaan rijden, en toen probeerde ze het uiteraard ook, maja, ze kon niet verder dan het lijntje :p
Toen had ze dus niet gewonnen, en nu gaat het alweer beter...

Misschien zijn die meisjes dan niet sterk genoeg, en stappen ze af, of hoeft ie niet verder, draaien ze om, nemen ze andere route o.i.d... En dan werkt het voor hem...
Zorg dan gewoon dat je zo snel mogelijk daarna weer verder gaat in je ontspannen drafje, en net doet alsof het niet gebeurt. Is ff lastig, maar dat leert ie misschien vanzelf dat het geen zin heeft?

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 13:13

Ik moet eerlijk zeggen, weet eigenlijk niet zo goed hoe die meiden dat aanpakken. Ik laat ze altijd zo veel mogelijk vrij en probeer er zo min mogelijk mee te bemoeien. Leren ze het meeste van vind ik. Maar goed, ze kwamen er dus mee dat ie dit nu doet.

@toydoll: meestal gaat ie dus op de rem, wegrennen of op hol slaan doet ie bijna nooit.
Het zou best kunnen dat ze niet voldoende overwicht op hem hebben. Misschien daar wat meer aan werken?

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 16:02

*schop

Heeft er verder nog iemand tips? Kan hier bovenstaande wel iets mee, maar toch..

MeissieJ01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:04

Veel wendingen gaan rijden , veel schouder binnen waarts enzo. en laat je pony eerst alles even goed bekijken voordat je aan het werk gaat

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:13

Goed naar voren schoppen als ie weer eens voor 'niets' stil staat. En als ze het aanvoelen komen, al naar voren schoppen voordat ie stil kan gaan staan. Je moet die pony gewoon te slim af zijn. Vooral niet zijn zin geven en proberen hem voor te zijn.

Succes!

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:15

Mijn merrie heeft dit ook weleens. Ik los het op door het simpelweg te negeren. Hoe meer aandacht ik er aan besteed hoe erger het wordt. Ik drijf dan gewoon verder. (ik snap wel dat het niet voor iedereen werkt)

Op stap gaan met een paardje dat hij vertrouwt (mee op de wei staat, of een vriendje) wil ook nog weleens helpen. Veel buiten wandelen aan de hand heeft mij ook geholpen.

Als je nog wat wilt weten mag je me altijd pm'en.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 16:19

MeissieJ01 schreef:
Veel wendingen gaan rijden , veel schouder binnen waarts enzo. en laat je pony eerst alles even goed bekijken voordat je aan het werk gaat

Het gaat meer om buitenritten
Maar, in de bak krijgt ie er ook steeds meer een handje van. Ik ga straks zelf even met hem buitenrijden. Doe ik niet zo vaak, ben eigenlijk wat te groot en te zwaar, maar voor een keertje kan het wel.

Waar ie trouwens ook heel heftig op reageert, zijn andere paarden. Of ze in het land staan of mee gaan op buitenrit (dan zijn het wel vreemde paarden) maar dan is/wordt ie zo gek als een deur.

Bedankt voor jullie reacties, ik heb er zeker wat aan!!

angelaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 17:13

die van mij deet het ook ik weet niet of je al lang met buitenrijd met de pony bij mij ging het vanelf over en nu schrikt ze nog maar een enkele keer

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:01

Toydoll schreef:
Rent ie ook echt weg als ie 'schrikt'?
Mijn pony probeerde zo onder het werkt uit te komen, dan deed ze alsof ze iets eng vondt en rende ze kei hard naar uitgang,

Mijn vorige pony deed dat ook.. Ook tijdens buitenritten.. Hij was echt extreem. Ging om elke scheet aan de kletter zeg maar...
Dan zag hij een grassprietje , o wat eng , en ging aan de kletter..
Ik heb het altijd genegeerd, en af en toe gewoon een schop als hij zich weer zat aan te stellen.
In de bak als hij dan er vandoor ging, gooide ik mijn teugels los, en bleef dan net zolang galoperen totdat IK vond dat we weer stopten. Dat vond ie ook nooit zo leuk
Vooral niet twijfelen ofzo als ze weer wat ziet. Gewoon doorrijden.. Lekker negeren. En zodra ze stil gaat staan gelijk naar voren schoppen.

Door dat negeren is het bij mijn pony echt goed gekomen. Hij stelde zich gewoon aan.. Buitenritjes bleef hij altijd wel kijkerig en schrikkerig, maar veeeel minder

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 20:40

Bedankt!

Ik merk ook echt dattie het "erom" doet. Hij loopt gewoon te etteren en te klieren. Reden dat ie onder het werk uit wil komen, zie ik ook nog wel in.
Heb vanavond een stukje met hem buitengereden en af en toe goed op z'n flikker moeten geven.
Nu weet ik nog wel een beetje hoe en wat, de meisjes die op hem rijden (13 en 10) vinden dat wat moeilijker.

Na de zomervakantie krijgen ze les met hem, ik denk dat dat al een heel eind in de goede richting gaat komen wat dat betreft. Hij heeft precies in de gaten wie erop zit.