Graszaadhooi

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ontario

Graszaadhooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 12:04

Hoi mensen,

Ik heb even een vraagje.

We halen het hooi altijd bij dezelfde persoon, de buurman Niet dat dat belangrijk is, maar we hebben altijd gewoon hooi, van grasland zegmaar. Nu heeft hij een perceel met gras voor graszaadwinning (hoe leg ik dat anders uit...........) Dit is om te zien erg mooi en schoon gras, nagenoeg geen onkruid enz.
Nu kunnen wij dus het hooi daarvan kopen, maar dan is dus het graszaad eruit. Het lijkt mij, dat dit gras minder voedzaam is omdat de voedingsstoffen naar de zaadjes gaan?

Mijn vraag is dus: Is dit hooi geschikt voor paarden? Moeten ze hier dan meer van hebben als gewoon hooi?
Wie heeft er ervaring mee?

Bedankt!!

Groetjes, Danielle

regina

Re: Graszaadhooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 17:41

Is er niemand die het kent??? Ik wil het ook weten

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 17:43

bij ons op stal kregen ze tussen de middag graszaadhooi en in de ochtend en avond gewoon kuil, want in graszaadhooi zit niet echt veel het is meer dat ze wat te doen hebben en wat maagvulling, maar je moet ze zoiezo als je dat geeft echt bij voeren met gewoon hooi of kuil (als het tenminste dat graszaadhooi is dat wij op stal ook hadden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 17:45

Wat ik ooit begrepen heb is graszaadhooi minder voedzaam. Ik vind het niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 18:43

Whola, dit is een topic naar mijn kolfje Spijtig dat de zoekfunctie niet werkt, want ik heb al een hoop over graszaadhooi op Bokt geschreven

Ik kom van een akkerbouwbedrijf, en wij hebben oa graszaad in ons bouwplan zitten. Ik heb daardoor al ervaring met diverse hooisoorten, ook omdat we wel eens een pak ruilen met de loonwerker.

Zelf heeft mijn grote voorkeur Engels raaigras hooi, dit is stengelig, en het meest energierijk om het zo te zeggen.

Mijn ervaringen:

- Engels raaigras, is feitelijk koeiengras voor in de wei, maar als hooi lekker krachtig, kruidig en smaakt goed. Het is redelijk grofstengelig, maar niet heel erg, of heel zacht. Zowel onze paarden als koeien vinden dit erg lekker.

- Veldbeemd, kort gezegd, het minste kwaliteit qua graszaadhooien. Hier zit erg weinig in, relatief weinig smaak, en ze eten het wel, maar echt superlekker is het dus niet. Verder is het snel wat stoffiger als het niet onder hele goeie omstandigheden geoogst is.

- Bosbeemd, is heel lekker hooi qua smaak, maar zit iets meer energie in dan veldbeemd maar niet bijzonder veel. Is wel behoorlijk stoffig en ik vind het te zachtstengelig.

- Roodzwenk, mijn pony doet er een moord voor Heel erg grofstengelig hooi (onze koe eet het pertinent niet) maar wel smakelijk en een mooie middenklasser qua energie.

Vergeleken met weidehooi bevat graszaadhooi minder energie ja. Graszaadhooi is echter wel schoon, bevat geen giftige planten, en is constanter qua inhoud. Weidehooi kan smakelijker zijn door verschillende grassoorten, maar is daardoor gelijk ook onbetrouwbaarder.

Toch hoef je niet persé heel veel graszaadhooi te gaan voeren om op gelijk niveau qua energie met weidehooi te gaan zitten. Kuil of voordroog is wel heel energierijk, dus vergeleken daarmee moet je wel meer hooi voeren ja. Persoonlijk zie ik dit juist als een voordeel, veel krachtvoer veilig kunnen voeren, het spijsverteringsstelsel werkt er beter door, en ze kauwen goed op hun eten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 19:56

Zonder het schrijfel van Maya te willen afkraken kun je beetje kort-door-de-bocht stellen dat graszaadhooi niet slecht is, zolang je op een andere manier zorgt dat ze hun vitamines en mineralen krijgen. Dat kan door krachtvoer of koeken (zoals Pavo aura). Voordeel is dat je ze vrijwel onbeperkt hooi kunt geven, hetgeen beter aansluit bij de natuurlijke behoefte van het paard.

Ontario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 20:18

Thanks voor de antwoorden!!!

Mijn gedachte klopt dus wel, dat er weinig voeding in graszaadhooi zit. Of zit er helemaal niets in???

En nu nog een vraagje: Hoeveel extra krachtvoer moeten ze dan hebben??

(winterperiode)
Paard staat op 2kg brok en beetje muesli en 4 plakken hooi
Pony staat op 3/4 brok en 1/4 muesli en 2,5 / 3 plakken hooi

Dus wat zouden ze nu moeten krijgen volgens de mensen die hier vaker mee gewerkt hebben???

(ik kan eventueel combineren met gewoon hooi, maar niet veel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 20:27

Mijn ervaring is dat mensen hun paard bijna dood voeren met veel te goede kuil en dan bij mij in de winkel komen vragen om een eiwitarme brok of anti-jeuk spul, mokzalf of een supplement wat helpt bij diarree. Stop met alles zeg ik dan. Mijn paarden(waaronder een drachtige/zogende 19 jarige merrie in prima conditie) krijgen graszaadhooi, en dan wel onbeperkt. Zo hebben ze wat te doen s'nachts op stal en er is idd minder kans op giftige planten. Een paard is er op gemaakt om veel te eten met lage voedingswaarde. Alleen een toppaard heeft meer nodig, maar het gros van nederland is recreant. Mijn paarden krijgen wat brok bij naar gelang de arbeid die ze verrichten. Mijn ervaring is ook dat veel paarden te vet zijn en dat veel mensen wel aandacht schenken aan een brok kopen of dure meusli, maar goed ruwvoer vergeten.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 21:12

Ik heb ook goede ervaringen met graszaadhooi.
De voedingswaarde is inderdaad minder (in vergelijking met hooi), maar het grote voordeel is dat je het zowat onbeperkt kunt voeren.
Zeker in de winter en als je weinig mogelijkheden hebt om je paard de hele dag naar buiten te doen is het een aangenaam tijdverdrijf
Ik combineerde het altijd met normaal hooi van goede kwaliteit en wat brokken.
2 flinke plakken goed hooi (1x 's ochtends en 1x 's avonds) en de rest onbeperkt graszaadhooi.
En hij leeft nog steeds

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 22:48

ikke schreef:
Zonder het schrijfel van Maya te willen afkraken kun je beetje kort-door-de-bocht stellen dat graszaadhooi niet slecht is, zolang je op een andere manier zorgt dat ze hun vitamines en mineralen krijgen. Dat kan door krachtvoer of koeken (zoals Pavo aura). Voordeel is dat je ze vrijwel onbeperkt hooi kunt geven, hetgeen beter aansluit bij de natuurlijke behoefte van het paard.

Dank u

Sowieso is een beperkte hoeveelheid krachtvoer inderdaad de basis, ongeacht wat voor ruwvoer je ook gaat bijvoeren. Het paard heeft idd een minimale hoeveelheid stabiel (en goed!) krachtvoer nodig om daar alle vitaminen en mineralen uit te halen. Dus kies voor een goed en volledig merk, zelf heb ik Pavo.

Het scheelt wellicht dat ik koudbloedige paarden heb (Haflinger + Tinker).

Ontario, er zit zeker niet niks in, maar minder vergeleken bij weidehooi is de opvatting. Nu is het probleem dat hooi nooit stabiel is qua waarden, dat verschilt per grond, per regio, per weer, per jaar, etc. etc. etc. Daarom is er lastig peil op te trekken.

Wat ik in jouw geval zou doen is het krachtvoer gewoon hetzelfde houden en het graszaadhooi bijvoeren. Kijk hoe je paard erop reageert, en probeer een beetje uit welke hoeveelheden van wat het beste is. Ik weet niet wat voor arbeid jij jouw dieren geeft, maar wat ik zelf zou gaan proberen is zoiets als dit:
Paard : 1 kg brok + 0,5 kg muesli + driekwart plak hooi per dag (tussen de 8-12 kg)

Pony : 0,5 kg brok + 1/4 muesli + halve plak hooi per dag. (6 tot 10 kg)

Ik heb zelf balen van 300 kg, dus vind het erg lastig in te schatten hoeveel jouw kleine plakken hooi wegen vergeleken met mijn plakken Dus een beetje uit de losse pols geschat... Maar wellicht kan jij me een idee geven van hoeveel jouw plakken wegen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 22:52

Ontario schreef:
En nu nog een vraagje: Hoeveel extra krachtvoer moeten ze dan hebben??

Voeren doe je op het oog, niet met een receptenboekje
Wat voor het ene paard goed werkt is de pest voor het andere, zowel in hoeveelheden als in soorten krachtvoer.
Als je te weinig krachtvoer erbij geeft, zie je de resulaten binnen enkele dagen en kun je aanpassen. De kans dat dat gebeurd is trouwens niet groot, in dit land wordt standaard teveel gevoerd
Begin met je krachtvoer gewoon zoals je gewend was om te voeren, je ziet snel genoeg of het te weinig is. Hooi kun je onbeperkt voeren, kijk hoeveel ze eten, als bij de volgende voerbeurt nog hooi over is, kun je wat minder geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 07:51

Citaat:
Sowieso is een beperkte hoeveelheid krachtvoer inderdaad de basis, ongeacht wat voor ruwvoer je ook gaat bijvoeren. Het paard heeft idd een minimale hoeveelheid stabiel (en goed!) krachtvoer nodig om daar alle vitaminen en mineralen uit te halen. Dus kies voor een goed en volledig merk, zelf heb ik Pavo.

Dat bedoel ik dus. Een paard kan echt wel zonder krachtvoer, zeker een sober paard. En er zijn er genoeg die zo gehouden worden. De basis is ruwvoer. Mijn 3 jarige merrie krijgt geen krachtvoer, mijn shetlander ook niet. Naast weidegang wel een liksteen en mss na het rijden/voor de kar een handje brok, maar niet dagelijks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 09:45

Waarom quoot je mij dan Janne? Ik heb het erover dat een minimale hoeveelheid krachtvoer de basis is, omdat je dan een stabiele hoeveelheid mineralen/vitaminen kan toedienen, naast een onbeperkte hoeveelheid ruwvoer bijv.

Ik voer mijn paarden heel veel ruwvoer, gras en hooi, maar ik zet ze er echt niet alleen op, hoewel zij ook sobere dieren zijn. Gras en hooi is gewoon echt te eenzijdig tegenwoordig, ze hebben krachtvoer nodig. Dat hoeft echt niet veel te zijn, mijn haf krijgt nu bijv. 250 gram basisbrok per dag, en meer niet. Meer heeft ze ook niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 13:49

Je zegt dat krachtvoer de basis is, en dat is volgens mij niet waar. Van ruwvoer eet een paard veel meer, dus het is belangrijk om daar de hoeveelheid vitaminen/mineralen van in de gaten te houden. En hoezo te eenzijdig tegenwoordig? De weilanden worden veel intensiever gebruikt en bemest.
Om on topic te blijven: ik vind graszaadhooi prima voer, ik denk dat ontario wel wat meer hooi kan voeren bij dezelfde krachtvoergift, of zelfs minder krachtvoer op dagen zonder arbeid, en dan wat hooi erbij. Als je echt wilt weten wat je volgens de norm zou moeten voeren moet je de plakken hooi wegen en uitrekenen wat je paard zou moeten hebben.
Een heel simpel sommetje is dat een paard van 600 kg ongeveer 12 kg voer nodig heeft(2 kg per 100 kg). Dat zijn 5 plakken hooi(gemiddeld 2 kg) en 2 kg brok oid. Verder uitgerekende rantsoenen zijn in mijn ogen alleen nodig bij presterende paarden of zieke paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 14:09

Juist, en daardoor zijn de weilanden veel schoner en bestaan maar uit enkele grassoorten. Kruiden etc. worden onder het mom van onkruid verwijderd. In de meeste weiden staan tegenwoordig maar 1 of 2 grassoorten. Het intensiever gebruiken geeft ook aan dat er dus meer uitgehaald wordt, dat bemesten slaat alleen op de energie die uit het gras gehaald kan worden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 14:11

Waar koop je graszaadhooi? En is het goedkoper dan gewoon hooi?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 14:16

Wij halen het van het land af, of ruilen met de loonwerker Ik zou daar dus naar bellen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 14:31

Ik ga eens even op zoek.

Ontario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 16:25

Mensen, fijn zoveel reacties!!!! Bedankt allemaal!!!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 18:13

Nog eventjes dit: ik heb niets tegen graszaadhooi heb het zelf ook jarenlang gevoerd toen ik alleen ponies had. Maar....kijk uit ! het
"hooi" van een graszaadperceel is maar bijproduct en het komt steeds vaker voor dat ze dit soort graszaden resistent maken voor ziektes door er een bepaalde schimmel aan toe te voegen (B-Lolitrem- het gehalte behoort op de verpakking te staan!)
Als je graszaadhooi voert met een te hoog gehalte aan Lolitrem kunnen de paarden (en koeien, schapen etc.) verlammingsverschijnselen krijgen. Stop je met voeren, dan verdwijnen die verschijnselen ook weer binnen een week of 2.

Als je op google zoekt op "ray-staggers" dan vind je vast een hoop artikelen hierover!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 18:55

Mijn pony (haflinger) krijgt ook graszaadhooi, voornamelijk 's middags als hongerstiller, en tussendoor. 'Gewoon' hooi krijgt ze 's morgens, en 's avonds in combinatie met een mix van muesli met peen, knoflook en lijnzaadolie.
Als ze op het land staat en het gras wordt wat schraler krijgt ze de hele dag door graszaadhooi bijgevoerd.

Ze vind gewoon hooi smakelijker, maar ze eet toch wel, want eten is eten