ikke schreef:Zonder het schrijfel van Maya te willen afkraken kun je beetje kort-door-de-bocht stellen dat graszaadhooi niet slecht is, zolang je op een andere manier zorgt dat ze hun vitamines en mineralen krijgen. Dat kan door krachtvoer of koeken (zoals Pavo aura). Voordeel is dat je ze vrijwel onbeperkt hooi kunt geven, hetgeen beter aansluit bij de natuurlijke behoefte van het paard.
Dank u 
Sowieso is een beperkte hoeveelheid krachtvoer inderdaad de basis, ongeacht wat voor ruwvoer je ook gaat bijvoeren. Het paard heeft idd een minimale hoeveelheid stabiel (en goed!) krachtvoer nodig om daar alle vitaminen en mineralen uit te halen. Dus kies voor een goed en volledig merk, zelf heb ik Pavo.
Het scheelt wellicht dat ik koudbloedige paarden heb (Haflinger + Tinker).
Ontario, er zit zeker niet niks in, maar minder vergeleken bij weidehooi is de opvatting. Nu is het probleem dat hooi nooit stabiel is qua waarden, dat verschilt per grond, per regio, per weer, per jaar, etc. etc. etc. Daarom is er lastig peil op te trekken.
Wat ik in jouw geval zou doen is het krachtvoer gewoon hetzelfde houden en het graszaadhooi bijvoeren. Kijk hoe je paard erop reageert, en probeer een beetje uit welke hoeveelheden van wat het beste is. Ik weet niet wat voor arbeid jij jouw dieren geeft, maar wat ik zelf zou gaan proberen is zoiets als dit:
Paard : 1 kg brok + 0,5 kg muesli + driekwart plak hooi per dag (tussen de 8-12 kg)
Pony : 0,5 kg brok + 1/4 muesli + halve plak hooi per dag. (6 tot 10 kg)
Ik heb zelf balen van 300 kg, dus vind het erg lastig in te schatten hoeveel jouw kleine plakken hooi wegen vergeleken met mijn plakken
Dus een beetje uit de losse pols geschat... Maar wellicht kan jij me een idee geven van hoeveel jouw plakken wegen?