Trailertips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Glitch

Trailertips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 10:49

A.s. zondag ga ik een weekje weg met mijn (bijrijd)paard. Ik heb zelf nog nooit een paard met de trailer vervoerd (ik rijd niet, maar de verzorging etc.). Zijn er belangrijke dingen waar we aan moeten denken? Of misschien tips?
De man die ons brengt rijdt elke week zijn paarden naar wedstrijden etc. en heeft dus genoeg ervaring, maar ik vind het wel fijn om zelf ook wat belangrijke dingetjes te weten.
Natuurlijk weet ik de belangrijkste dingen wel, maar je zult zien, er zullen altijd weer dingen zijn waar je zelf nooit opgekomen was.
Ben benieuwd!

Nadine_

Re: Trailertips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 10:51

transportbeschermers omdoen.. brokken en een bak meenemen en een longeertouw
was dat genoeg? ik kan ff niet op meerdere dingen komen

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 10:53

Kijk voor tips mbt trailerladen eens op www.paardenbegrijpen.nl
Dat gaat wel met name over het laden van probleempaarden maar er staan ook goede algemene tips op.

Succes en het belangrijkste als het niet meteen lukt is kalm en geduldig blijven.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 11:14

Trailerladen is geen probleem, hopelijk maakt ze er dit keer ook geen probleem van
Bedankt voor de site iig! Zal eens kijken.
Maar doelde idd meer op tips als die van nadine. Transportbeschermers hadden we aan gedacht, voer voor onderweg..

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 11:17

CHECK DE TRAILER

Voordat u begint met laden, check dan eerst of de trailer voldoet:

De trailer moet veilig zijn. Dus er mogen geen scherpe dingen uitsteken. De latjes op de laadklep moeten heel zijn. Alles moet degelijk zijn. Wat vast moet zitten moet goed vast zitten. Wat los moet kunnen, moet makkelijk los kunnen.
De trailer moet schoon zijn. Let op bij rubber vloeren, waar de urine onder is gelopen waardoor de vloer verrot kan raken. Regelmatig dient de vloer schoongespoten en gelucht te worden.
Zorg dat de trailer licht en uitnodigend is. Verwijder het tussenschot en zorg dat de ondergrond niet glad is. Overweeg om twee longes aan de zijkanten te bevestigen als een soort van aanleuning, zodat het paard weet dat rechtuit de juiste kant op is.
Er moet verse lucht kunnen circuleren, dus maak de trailer niet helemaal potdicht.
Wees er zeker van dat de ruimte waarin het paard staat passend is (niet te klein, te laag, te eng). Een paard moet zijn benen licht kunnen spreiden tijdens het transport om zichzelf in evenwicht te houden. Dus bij tweepaardstrailers is het van belang dat het compartiment waar het paard staat niet te nauw is. Als een paard in een tweepaardtrailer vervoerd wordt is het soms aan te raden om zelfs de scheidingswant er uit te halen en/of het paard zelfs helemaal los te zetten.
Olie de scharnieren en oefen het dichtdoen van de stang en de klep als het paard er nog niet in staat. Dit moet makkelijk en probleemloos kunnen gaan, zodat er geen gehannes ontstaat op het moment van de waarheid.
Stel de trailer op in een veilige omgeving waarbij het paard niet de weg op kan schieten als het per ongeluk los raakt. Zorg er ook voor dat in de nabijheid van de trailer geen scherpe dingen op de grond liggen of ergens uit de muur steken o.i.d. Parkeer de trailer nabij een muur of hek en gebruik een longeerlijn of deur om de andere kant dicht te zetten.
CHECK UW UITRUSTING

Draag zelf een cap (vooral bij steigerende paarden), goede schoenen en draag handschoenen.
Gebruik een goed trainingshalster, waarbij je specifiek druk kunt zetten, die niet kan schuiven en niet te los om zijn hoofd zit. Een touwhalster is een goed halster hiervoor (te bestellen bij www.junik.nl). U dient wel correct om te gaan met dit halster en bekend te zijn met de werking, anders kunt u het halster ook onbedoeld misbruiken en het paard in verwarring brengen en het kan zelfs gevaarlijk zijn! In de cursus/workshops grondwerk leert u meer over het gebruik van deze halsters.
Gebruik bij het laden een lange lijn van minstens 4,5 meter. De gebruikelijke halstertouwen zijn veel te kort voor dit doeleinde.
Zorg voor beenbescherming bij het paard.

TIPS VOOR HET LADEN

Let op uw eigen lichaamstaal:

Let op uw eigen ademhaling: blijf rustig en diep doorademen. Als u uw adem inhoudt verhoogt dat de spanning en denkt het paard dat er wat loos is.

Kijk hem niet recht in zijn ogen (roofdier).

Ga nooit recht voor uw paard staan.

Kopieer niet de stress en spanning van uw paard, blijf zelf ontspannen en onder alle omstandigheden kalm, rustig en geduldig.

Las af en toe een pauze in voor het paard, hij mag best even een paard minuten onveranderd op de klep staan. Geef hem voldoende tijd om met al zijn zintuigen alles in zich op te nemen. Haast hem niet. Een pauze doet vaak wonderen voor het vertrouwen.
Beloon elke pas voorwaarts. Het paard moet het idee krijgen dat de trailer ingaan een GOED idee is. Dus als hem voer te wachten staat als hij er helemaal opstaat (hoofdprijs) en hij bij iedere pas voorwaarts een ‘’braaf’’ en een aai krijgt, dan geeft dat het paard positieve aanmoedigingen. Hij gaat de trailer dan associëren met iets leuks.
Als het eenmaal goed gaat, bevestig het trailerladen door een aantal keer per week het paard te laden en vervolgens zijn ochtend/middag of avondeten in de trailer te geven.

Zorg dat u niet het volgende doet:
Steeds maar weer met het paard weglopen bij de klep. Zo leert het paard, dat als hij gewoon niks doet hij vanzelf bij het enge obstakel weggehaald wordt.
Op het verkeerde moment voeren, lokken met voer. Als het paard dan de wortel uit uw handen grist en gelijk achteruit stormt wordt het beloond voor dit gedrag.

Nooit doen: schreeuwen, trekken, duwen, slaan, schoppen, gebruik maken van zwepen, bezems, rieken, stokken. Verlies nooit uw geduld en gebruik nooit geweld.

Verliezen kunt u nooit, u kunt alleen uw geduld verliezen.

TIPS VOOR HET VERVOEREN

Zet uw paard tijdens het transport niet te vast:
Het paard moet zijn hoofd omhoog en omlaag kunnen brengen om hun evenwicht te bewaren. Kijk wel uit dat het touw ook weer niet te lang is, zodat hij het touw per ongeluk over zijn hals krijgt.

Een paard moet zijn benen licht kunnen spreiden tijdens het transport om zichzelf in evenwicht te houden.

Tijdens het transport leunen paarden soms tegen de zijkanten om zichzelf in evenwicht te houden, maar bij slechte stuurmanskunst van de vervoerder lopen ze daarbij soms zelfs daarbij ‘’blauwe plekken’’ op. Bij het rijden moet de bestuurder daarom aan het volgende denken:
· Denk dat er een glaasje water achterin de trailer staat: het water mag niet over de rand klotsen en het glaasje mag zeker niet omvallen.

· U kunt zich ook inbeelden dat u moet rijden alsof de remmen het niet doen.

· Langzaam optrekken.

· Behoedzaam schakelen.

· Langzaam door de bochten, plotseling afslaan moet ALTIJD vermeden worden.

· Vermijdt dat de wielen van de trailer onverwacht in de berm terecht komen.

· Rijdt u met een tweepaardstrailer en vervoert u 1 paard, zet het paard dan in het linker compartiment, dus tegen de weg-as aan.

Hier heb ik al heel wat aan!

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 21:00

En oh -hoor ik net- ik heb een superdeluxe tweepaardstrailer tot mijn beschikking! Met alles erop en eraan!

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 19:27

Heeeeeeel belangrijk!
Doe het halstertouw onder de voorste dwarsbalk door bij het vastzetten.
Op deze manier kan je paard nooit met z'n voorbenen over die voorste balk heen komen als hij onverwachts gaat steigeren bijv.
Dat wil je echt niet meemaken,.....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 20:27

Ik begrijp niet dat zoveel mensen zo probleemloos rond kunnen rijden, als ik de diverse topics hier en daar moet geloven.
Ik rijdt al twintig jaar met paarden rond en op wat kleine schermutselingen na is dat nooit problematisch geweest; niet onderweg, niet op lange ritten, niet op de boot en zelfs niet op de brug in de garage tijdens een spoedreparatie van de uitlaat!
Men neme het paard, de wagen, stop het ene in het andere en rijden maar.........

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 12:14

ikke schreef:
Men neme het paard, de wagen, stop het ene in het andere en rijden maar.
Haha! Grappig gezegt, maar idd! Zo gaat het bij mij ook altijd. Trailer achter auto, paard erin, rijden maar. Paard eruit, je ding doen, paard erin, rijden maar, paard eruit en op weide. Trailer schoonmaken, trailer op plek.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:01

Laat die transportbeschermers maar zitten, heb je vaak meer last dan gemakt van.
Je kunt eventueel een hooinet ophangen (hoog genoeg, uiteraard), maar het hoeft niet.
Als je ter plaatse bent, even een stukje lopen met het paard, liefst loslaten in wei of eventueel paddock. In ieder geval niet direct weer in een stal, eerst even weer los komen in het lijf.
Belangrijkste is zorgen dat degene die rijdt dit heel rustig doet, bochten voorzichtig inzetten zodat het paard zich overeind kan houden in de bochten, nauwelijks het rempedaal gebruiken, goed vooruit kijken dus en lak hebben aan wat andere weggebruikers van je denken.