Paard te kort bekapt teren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Paard te kort bekapt teren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 10:20

De hoefsmid heeft mijn paard tekort bekapt en nu vertelde hij mij dat ik dan even de onderkant moet teren, maar teer plakt dus er komt allemaal vuil in te zitten lijkt mij is dat dan wel verstandig om te teren?
wat zijn jullie ervaringen en moet ik het nu wel doen of juist niet doen?

Naomi21

Re: Paard te kort bekapt teren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 10:27

Teer kun je wel even laten drogen op de poetsplaats, dan komt er geen vuil in..
Had vroeger ook een hoefsmid die standaard net iets te kort kapte (nu een andere gelukkig) maar ik heb daarvoor eigenlijk nooit geteerd. Mijn pony liep dan altijd wat gevoelig, met een weekje rustig aan doen en op zachte ondergrond laten lopen, kwam t ook wel goed .

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 11:26

Mijn paard is een keer te kort bekapt geweest, ze was toen twee weken kreupel. Ik heb niks aan de hoeven gedaan en heb het paard alleen rust gegeven. Ze loopt hele dagen buiten. Teren doe ik nooit, ik zie de noodzaak er niet van in en weet dat het bij bijv. ontstekingen de boel kan verergeren doordat het de hoef afsluit. Controleer de hoeven de komende tijd even regelmatig op eventuele ontstekingen en doe even rustig aan tot de hoeven niet meer gevoelig zijn. De harde weg zal je paard nu niet kunnen waarderen.

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 11:29

Ik ga niet veel over de harde weg en als ik bijvoorbeeld naar het bos ga stap ik in de berm en ik rijd veel in de bak. dus het is niet nodig teren?

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 11:35

Teren bij te kort gekapte hoeven is net even nuttig als je paard cola laten drinken omdat hij bokt. Onzin dus... Teren vind ik trouwens sowieso al onzin.

pietpiraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 11:38

Memuska schreef:
Teren bij te kort gekapte hoeven is net even nuttig als je paard cola laten drinken omdat hij bokt. Onzin dus... Teren vind ik trouwens sowieso al onzin.

hier ben ik het mee eens!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:01

Leuke vergelijking Memuska

Is hij zo kort bekapt dat je echt 'rode' plekken in zijn zool gaat zien ??
Of was de wand zo lang (en nu dus kort) dat de straal meer de grond raakt en je paard dat niet gewend is ??

Is er een reden dat de hoeven zo kort bekapt zijn (corrigeren hoefstand oid) ??
Dat kunnen nl allemaal redenen zijn waarom je paard nu 'op eieren' loopt.

susan_opel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 21:44

ik heb ook ooit een pony gehad die te kort bekapt was die heb ik ± 2 weken in de wei laten staan , daar had ze er minder last van

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:29

mijn shet was ook wat te kort bekapt denk k ( ik weet dus bijna niks over de hoeven tjsa daarom heb je de hoefsmid ) en hij liep in het bos, wei en bak goed, alleen als ik op de kiezels kwam, waar ik over heen moet 20 meter , om in de bak te komen,liep hij ook kreupel.. nu is het gelukkig over

ik heb er niks aan gedaan..

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 00:12

teren doe je als de hoef van onderen te zacht is, stinkt etc

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:51

Nou en dan ook liever niet eigenlijk. Ik teer helemaal nooit vieze zooi vind ik het.
De hoeven groeien er niet van, ze worden er ook niet harder van en de kwaliteit van de voet wordt er ook niet beter van.

als je de hoef droog wil hebben gebruik ik altijd Blauwsel dat droogt heel erg en is ook ontsmettend. Teer kan wel iets drogere hoeven geven maar je kan alleen op hele schone voeten teer smeren want je sluit de hoef helemaal af. Dus je kanook vuil en bacteriën insluiten.