duur veulen kopen wat is het beste

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabri

duur veulen kopen wat is het beste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 07:32

Hoi,
Ik ben voor het eerst hier op bokt, en vandaag ga ik voor het eerst in me leven misschien een veulen kopen. Ik zit al 20 jaar in de paarden, maar heb eigenlijk heel erg weinig verstand van veulens, ik heb er nu een op het oog, waar zouden jullie vooral op letten? Het veulen heeft goede papieren topouders, kost 4000 euro en ben er smoorverliefd op!!!. Hoe hoog zou ik een bod uitbrengen, hoe zit het met keuringen, voorlopig koopcontracten ed? Gisteren heb ik besloten het veulen te willen hebben, maar hoe regel je zoiets? Geef je bv handgeld of hoe ga je dan te werk? Het veulen moet nog 4 maanden bij de moeder blijven.
Ik hoor graag van jullie hopelijk want ik vind het best een moeilijke stap

Hobby

Re: duur veulen kopen wat is het beste

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 11:35

Hoi Sabri!
Voor die vraagprijs zou ik toch zeker iemand meenemen die wel verstand heeft van veulens. Een aantal gebreken met betrekking tot bouw zijn er nu al wel uit te halen. Ook lijkt mij een uitgebreide keuring geen luxe. Ik wil je niet ontmoedigen, maar houd er rekening mee dat er in de periode tussen opfok inrij-leeftijd veel kan gebeuren en dat je veel risico loopt met een veulen. Heb verschillende paarden de opfok uit zien komen met bijv. kapotte pezen. Bovendien staan goede papieren niet altijd garant voor een goed paard, maar dat weet je zelf waarschijnlijk ook wel. Voor hetzelfde bedrag heb je vaak ook al een goede, onbeleerde 3-jarige, met goede papieren. Zeker in de komende maanden worden er veel aangeboden i.v.m. stallingsproblemen voor de winter. Waarom neem je geen contact op met een paardenfokkerij? Ik weet zeker dat daar mensen te vinden zijn met verstand van dit soort dingen en die weten waar je op moet letten. Weet je zeker dat je goed advies krijgt. Veel succes met je eventuele aanwinst!

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:18

Ik ben het helemaal eens met het bovenstaande, neem iemand mee en een keuring is voor deze prijs naar mijn mening noodzakelijk.
Inderdaad tussen 0-3 jaar kan veel gebeuren, want mijn jaaling hengst is ook gevallen in het weiland waaraan hij ataxie heeft overgehouden en dus niet meer volledig bruikbaar is.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:19

Wow, een veulen van 4000,= euro? Dan moet het wel een superveulen zijn

Dan ben ik ook zeer benieuwd naar de afstamming ....

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:42

bij een veulen valt weinig te keuren behalve zijn hart en longen, maar de rest is nog kraakbeen en kan nog groeien en vergroeien.
wat ik zelf altijd wil van mijn klanten is dat ze 10% van de prijs aan handgeld geven, en ze het veulen laten verzekeren.
ze krijgen altijd een verlopig koopcontract onder hun neus waar alle voorwaarde en regels in staan waar zij en ik me aan te houden hebben zolang het veulen nog bij de moeder loopt.
het beste kan je regelmatig naar je veulen komen kijken maar het veulen kan je het beste tot hij 4 maanden oud is met rust laten en de zorg aan de moeder overlaten.
na 4 maanden mag je het veulen ophalen en mee nemen naar huis of je laat het veulen bij mij in de veulenopvang.
ik zou wat je ook doet het veulen wel in een veulen wei doen na het spenen want hij moet dan nog veel leren en het liefst van leeftijds genoten waar hij mee kan knokken en spelen, net zoals mensen kinderen die gaan ook voor hun ontwikkeling naar een peuterspeelzaal of kleuterschool.
je kan hem ook bij oudere paarden doen, maar mijn ervaring is dat met veulens samen ze toch socialer worden dan met oudere paarden, maar goed daar verschillen de meningen nogal over en ik vind niemand heeft het ei van columbus in zijn zak dus ik ook niet.
wat je na 4 maanden al wel kan gaan doen is je veulen poetsen met hem aan een halster gaan wandelen en hoefjes uitkrabben, maar verders zou ik hem toch met rust laten tot je hem gaat beleren.
veel mensen gaan al te veel met veulens om klooien en te veel doen waardoor ze alleen maar vervelender gaan worden naar hun eigenaren toe omdat telkens als ze ze zien het gaan associeren met werken, en je moet ze juist leren dat wat je met ze doet is spelen en ze alles wat je met ze doet zien als spel.
of je wel of niet te veel betaald hebt voor je veulen is niet aan mij maar aan je zelf als hij het dat voor jou waard is is hij het ook waard, maar ik zou zeker nog iemand mee nemen die verstand heeft van bloedlijnen en prijzen weet van veulens want ook ik heb zo mijn iedeen over de prijs, maar net wat ik zeg als hij het jou die prijs waard is moet je het doen
succes

gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:53

hoi Sabri,

het is inderdaad moeilijk, ik zou goed overleggen met de verkoper en een soort contract maken waarin je e.e.a. zwart op wit zet. zeker omdat het veulen nog een tijd bij de fokker met blijven denk hierbij aan het ontbinden van de verkoop wanneer het veulen in die periode schade oploopt waardoor het ( misschien) niet meer geschikt is voor de sport en/of fokkerij. Wie de dierenarts/ hoefsmit kosten betaald enz. Hoeveel je aanbetaald en wat het totaal aankoop bedrag is. betaal het veulen pas volledig bij aflevering. zet in je contract ook over welk veulen het gaat, ( chipnummer/levensnummer vermelden) zodat je achteraf geen disussie krijgt.
Als ik eerlijk ben zou ik pas tot aankoop overgaan als het veulen gespeend mag worden en het dier afrekenen en meenemen, er zitten best veel risico's aan.
Ergens ben ik het ook met hobby eens, over een maand of twee dan kun je hele leuke jaarlingen en ook veulens kopen voor een leuk bedrag. Vergeet niet dat een veulen altijd leuk en mooi is en dat ze verhoudingsgewijs erg duur zijn. Ongeacht hoe het papier eruit ziet. ( op een papier kun je namelijk niet rijden) Ik heb eventueel wel een contract in mijn comp. staan, deze kan ik wel naar je mailen als je het handig vind om een ideetje te hebben veel succes

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 14:16

oef spannend dit!!! ik ga zometeen kijken ik woon in friesland wie kent nog een goed adresje daar ik heb echt veel alvast aan jullie tips!!!
dankjulliewel bokkers!! e eh, ik hou me aanbevolen, het veulen komt van een fokkerij af maar ze hebben er teveel ivm zwangerschap...zal ogen goed open houden enzo oef vind wel spannend
mocht iemand alvast goede adresjes weten waar je goed veulen ergens in de opfok kunt doen hou ik me natuurlijk uiteraard erg aanbevolen moet nog even hard nadenken mbt handgeld geven enz. wow heb ineens superdruk kan al amper slapen afgelopen week ervan ken alleen me oude fjordepaard die ik weg heb moeten doen helaas maar die is goed terecht gekomen gelukkig.
ps voor de fjordenliefhebbers onder ons ik had Ljostar fjord waar endurance mee gereden is ...

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 14:23

Citaat:
Wow, een veulen van 4000,= euro? Dan moet het wel een superveulen zijn

Dan ben ik ook zeer benieuwd naar de afstamming ....

jaja, moment, wil hem eerst zelf zien
alvorens hem hier te showen misschien hoor...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:34

4000 euro voor een veulen! Ben je gek geworden??
Een papier zegt niets over het veulen zelf!!
Je zal hem eerst nog min. 2-3 jaar in de wei moeten zetten etc. zonder dat je er wat mee kunt. Tel die kosten erbij op.

Dan kom je rond de 6000 euro voor een 3 jarig paardje wat nog niets kan!!

LisaMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:40

Ik zou wel iemand die verstand heeft van veulens mee nemen voor de zekerheid.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 16:35

Veel plezier tijdens de opfok van je veulen!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 17:35

Een goed opfokadres in Friesland is beekdalhoeve koningsdiep. De paarden komen ook in de winetr dagelijks buiten, en als het weer te slecht is gaan ze lekker in de binnenbak. En ze hebben grote loopstallen waar ze snachts ingaan

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 19:01

Het is inderdaad een hoop geld. Zou inderdaad nog iemand meenemen om te gaan kijken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 19:12

Je kunt altijd gaan kijken. Ik zou alleen wel nog drie keer achter mijn oor krabben voordat ik 8000 gulden zou geven voor een jaarling. Op een papier kun je niet rijden en wat doe je ermee als straks blijkt dat je totaal niet met het paard uit de voeten kunt? Die 12000 gulden die het beest je tot dan gekost heeft zul je never-nooit ervoor kunnen vangen, tenzij iemand superprestaties ermee neerzet, maar die zal dat ook niet voor niks doen........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 19:51

Ik zou alleen zoveel geld uitgeven als je op zoek bent naar iets goeds voor de fokkerij. En voor € 4000 moet het dan een heel mooi veulen zijn met superbewegingen uit een predikaatrijke moederlijn met veel keuringssuccessen. Anders is het veel te veel! Voor een paard dat je later in de sport uit wil brengen is het ook heel veel geld, en kun je goedkoper ook wel iets heel goeds vinden. Er is namelijk een overschot.