Regendekens niet meer waterdicht na stomerij?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Arzil

Regendekens niet meer waterdicht na stomerij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 21:03

Ik hoorde net van een stalgenootje dat waterdichte regendekens niet meer waterafstotend zijn nadat ze een bezoekje hebben gebracht aan de stomerij?
Ik breng die van mij namelijk altijd naar de stomerij. Sterker nog, ik zal hem maar eens ophalen, want hij ligt er alweer een paar weken...
Dit is wel handig om te weten, want dat betekent waarschijnlijk dat ik een nieuwe deken moet kopen voor van de winter. De winterdeken die ik nu heb, heeft mijn paard nog maar 2 winters op gehad en is dus nog maar 1 keer bij de stomerij geweest. Nu voor de 2e keer. Naar mijn idee heeft hij nog niet doorgelekt. Maar of dat aan het feit ligt dat vrij nieuw is...??

Weten jullie hier iets van?

Letizia

Re: Regendekens niet meer waterdicht na stomerij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 21:12

Ik behandel m'n waterdichte dekens altijd met dat goedje van de Bucas om het weer goed waterdicht te maken.

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 21:15

Ik heb mijn vorige dekens (winter en regendeken) ook na de winter bij de stomerij laten reinigen tot ik dit verhaal ook hoorde. Nu ik nieuwe dekens heb breng ik ze niet meer zo snel naar de stomerij maar ik moet wel zeggen dat de dekens altijd waterdicht zijn gebleven.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 06:08

Hmm, dat wordt toch maar goed in de gaten houden dan van de winter!! Dat goedje van Bucas, is dat in iedere ruitersportzaak te verkrijgen??

En bij een nieuwe deken gebruik ik wel gewoon de hogedrukspuit! Is ook nog eens goedkoper!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 06:30

Het hangt van de deken af. Als een deken geimpregneerd moet zijn om waterdicht te zijn, dan is-ie dat niet meer na wassen. En ook niet na tig regenbuien trouwens, want zo'n impregnatiemiddel 'slijt'. Tot dit dekens behoren de gewone katoenen en canvas waterdichte dekens.

Een regendeken die waterdicht is omdat het zeer dicht geweven nylon oid is (alle regendekens die 600D en hoger ripstop nylon zijn vallen hieronder) blijft waterdicht, hoe vaak je hem ook wast.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 10:51

Ohh kijk dat is handig om te weten. Ik heb van die dikke nylon dingen en heb ze express neit naar de stomerij en zo gebracht maar dat kan dus rustig.

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 11:26

Stacey schreef:
Hmm, dat wordt toch maar goed in de gaten houden dan van de winter!! Dat goedje van Bucas, is dat in iedere ruitersportzaak te verkrijgen??

En bij een nieuwe deken gebruik ik wel gewoon de hogedrukspuit! Is ook nog eens goedkoper!

Ik denk dat je met de hogedrukspuit meer schade aan je deken kan krijgen dan bij de stomerij. Met zo'n hoge druk spuit blaas je eerder de eventuele beschermlaag juist van je deken af.

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:03

ik was mijn regendekens gewoon thuis op 30graden met milde zeep.Gaat altijd goed.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 12:52

Mijn moeder ziet me al aankomen met mijn deken... Die krijg ik never nooit niet in de wasmachine bij haar.

De gewone tuinslang zal toch wel kunnen dan??

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:55

Ik laat mijn waterdichte winterdeken (van Weather Beeta) voor 10 euro wassen bij iemand die een dekenwasservice heeft. Ze wast 'm op 30 graden en ik spuit 'm zelf vlak voor ik 'm weer ga gebruiken nog even in met Harmisol (voor de zekerheid). Ik heb dit nu twee keer zo gedaan en het gaat prima.

Mijn (tweedehands) ongevoerde regendeken is door de vorige eigenares in de wasmachine gewassen met vloeibare Harmisol en ook die deken is nog prima waterdicht. Ik ben van plan binnenkort hetzelfde te doen.

De waterdichtheid zal in de loop der jaren vast wel (iets) afnemen, maar dat gebeurt zonder wassen ook.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:18

Regendekens mag je nooit laten stomen, altijd wassen op 30 graden het liefst met dat Bucas spul. Een ademende regendeken heeft allemaal piepkleine gaatje waar geen regen doorheen kan, maar wel transiratievocht. Als je de deken gaat stomen wordt er heel veel stoom door die gaatje geperst waardoor ze uitrekken en er dus voortaan ook regen doorheen kan