Ja hoor, dat is geen probleem. Alleen moet je niet verwachten dat de ijzers het probleem wegnemen dat je pony overbouwd is. Zou je in dat geval alleen achteren of alleen voor, of vierkant beslaan? IJzers zouden misschien een cm uitmaken als je alleen achter of alleen voor beslaat, en dat trekt het verschil echt niet recht.
Ik heb van verschillende mensen wel gehoord dat ze hun paard op ijzers hebben gezet doordat ze overbouwd waren..Ik weet niet hoe en of dat werkt, heb het ook nog niet met mijn hoefsmid besproken. Vroeg me gewoon af hoe er hier over gedacht wordt.
Het is echt een superklein stukje dat hij overbouwd is, je ziet het bijna niet. Als je der een ijzer (voor) onder zou slaan..Maar goed, als het verder geen zin heeft
Ik kan me voorstellen dat paarden die (sterk) overbouwd zijn, hun gewicht meer op de voorhand heben en daarom hun voorhoeven sterker afslijten. Dan is dát de reden om ze uiteindelijk op ijzers te zetten. Niet het feit dat ze overbouwd zijn, maar het feit dat het gevolg van het overbouwd zijn vermeerderde slijtage van de hoeven is.
Goed trainen en zorgen dat het paard z'n gewicht goed op de achterhand draagt, zou dan (sowieso) beter zijn en de juiste methode om te voorkomen dat je je paard op ijzers moet zetten. Vooropgesteld dat je dat het liefste hebt.