Welke kleur wordt dit veulentje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brennie

Welke kleur wordt dit veulentje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 14:54

Zag een vraagje over kleurgenetica en vind dit zelf ook heel interessant. Wie weet welke kleur dit veulentje krijgt:
Moeder Utah is vos en vader Obelisk is zwart. De vader van Utah is vos en haar moeder is zwart (haar vader is bont). Hoeveel procent kans heb ik nu op een vos en op een zwarte en is een andere kleur ook nog een optie?
Ben benieuwd! Groetjes Brennie

mealyan

Re: Welke kleur wordt dit veulentje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 15:29

Het ligt eraan welke kleur de ouders van de vader zijn. Vos is het meest recessief dus het ligt eraan of een van de ouders van de vader vos is. Als de vader homozygoot zwart is wordt het veulen zwart. Als de vader heterozygoot zwart is dan heb je 50 % kans op zwart en 50 % kans op vos. ( of er een andere kleur mogelijk is kan ik niet zeggen met zo weinig informatie. )

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 15:29

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 15:35

De vader Obelisk is een Matador x Clavecimbel. Weet niet welke kleur deze hebben. Wie wel? Denk eerlijk gezegd niet dat de vader (Obelisk) 'puur' zwart is, komt eigenlijk niet voor bij KWPNers. En vos is toch dominant? Vos x vos geeft toch altijd vos. Heb ik geleerd op school.
Groetjes Brennie

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 15:37

Als de vos agouti draagt heb je ook nog kans op bruin.

mealyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 15:42

vos x vos is inderdaad altijd vos omdat dit het meest recessief is. Er kan dus geen kleur 'onder' zitten. Bruin kan waarschijnlijk ook. Bruin is zwart met een 'verdunning'. Maar dit wordt op een andere locus bepaald.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 15:46

Ik weet wel dat Obelisk donker vererft, hoor namelijk van iedereen in mijn omgeving en heb zelf ook 2 nakomelingen op de hengstenkeuring gezien die donkerbruin en zwart waren. Maar hoor net dat bruin dus ook nog een mogelijkheid is. Wordt het dan wel donkerbruin? Spannend!
Groetjes Brennie

mealyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 16:00

Als de vader vaak donker doorerft dan is de kans dat het een donkere vos wordt wel groter. Maar dit hangt ook af van de moeder. Als de moeder ook een donkere vos is, dan is de kans heel groot dat dit veulen dus een donkere voswordt ( als het een vos wordt) of donkerbruin wordt( als het bruin wordt.)
Als je echt geinteresserd bent in de kleurvererving moet je maar even pb-en. Ik heb vorig jaar mijn profielwerkstuk hierover gedaan dus weet er aardig wat van af.