IJslanders het hele jaar buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duvel91

IJslanders het hele jaar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 12:11

Heej,

Ik had laatste weer een discussie met m'n vader. (Ik wil namelijk graag een eigen paard). Ik had een weilandje bij ons in de buurt gezien dat te huur was, vrij goedkoop. Ik stelde het voor en hij vond het zielig, aangezien het alleen gras was, geen schuilstal box of iets dergelijks.

Maar, ik las op een site dat IJslanders het hele jaar buiten kunnen. Mijn vader gelooft niet dat ze altijd buiten kunnen, dus ook als het regent of heel koud of heel warm.

Dus nu is mijn vraag: Kunnen IJslandse paarden echt altijd buiten staan zonder schuilstal?

klunsmuts

Re: IJslanders het hele jaar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 12:16

Ja dat kan, mits er wel beschutting is. IJslandse paarden zijn winterhard en op IJsland overleven ze zelfs de -30. Maar zonder beschutting kan elk paard ziek worden. Maar in feite zou een schutting of een paar bomen genoeg moeten zijn. Maar een stal is niet noodzakelijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 12:25

beschutting moet er inderdaad wel zijn, een paard in het wild zoekt beschutting van bomen, maar in een weiland gaat dat moeilijk dus zul je zelf ervoor moeten zorgen dat een paard de keuze heeft om beschut te staan...

in principe kunnen de meeste paardenrassen wel gewoon buiten staan

Gurly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 12:27

Ja het kan wel, beschutting is inderdaad nodig..
Dan zou ik in de wei een klein stalletje maken ofzo waar hij kan schuilen als het hard regent of onweert ofzo. Dat had mijn verzorgpony ook.. Gewoon een stal waar die zelf in en uit kan lopen waneeer hij wil

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 13:07

Ja kan makkelijk, elke paard zou dat moeten kunnen mits ie dat gewend is.
beschutting kan heel simpel door wat grote bomen/struiken of een houten tuin schutting. Overkapping is niet echt nodig, maar wel verdomd makkelijk als je het hooi droog wil voeren.
Wij hebben een hoekje waar schuttingen staan, en daaroverheen wat golfplaten zodat het hooi droog ligt.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 13:13

In principe kan elk paard het hele jaar door buiten blijven, mits ergens iets staat waar een paard onder kan schuilen. Dat is absolute vereiste.

Zoeyj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 14:01

Maar je gaat toch niet alleen aan een ijslander beginnen omdat die 24/7 buiten kan staan? Die neem je ook absoluut voor de twee extra versnellingen, daarom zijn ze ook flink duurder. Daarnaast kan je ijslanders niet alleen in een wei zetten (geen enkel paard trouwens), ze zijn altijd in kudde verband opgegroeid en alleen staan niet gewend.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 14:17

ik ben het helemaal met zoeyj eens als je aan ijslanders begint moet je minstens 2 of 3 kopen.
ze zijn duurder dan een gewone pony en ook al kan je ze het hele jaar door buiten houden zou ik ze in de winter wel op stal zetten 's nachts.
maar er is nog een probleem, hoe groot is dat weilandje want het gras blijft niet eeuwig groeien en in de winter al helemaal niet, dus loop je de kans dat het weiland in de winter veranderd in een modderpoel, waar wil je je paard dan droog laten liggen?, hoe wil je hem hooi voeren? want zodra je er iets in gooit wat droog is zal je paard daarop gaan liggen en er een bed van maken zonder er van te eten, en wanneer en hoe denk je er het volgende jaar het gras terug te krijgen?
ik ben bang dat je vader niet zo dom is als jij denkt en ik zou zelf er nog eens goed over na denken

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 15:58

mij vriedin der paard staat ook altijd buiten alleen als het echt te erg is gaat hij naar binnen dan laat je er toch gewoon een stal op zetten of een soort schuurtjuh dan kan het makkelijk hoor oja en dat is een kwpn

Duvel91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 16:01

Op dat weiland staan meer paarden, waaronder een haflinger, 2 shets en ik meen 1 KWPN'er (weet niet zeker). Het is een groot (vooral lang)weiland waar steeds een klein stukje van afgezet kan worden, zodat dat gras bij kan komen.

Maar ik deze paarden hebben als beschutting een paar bomen en verder niets. En aangezien het in een gebied is waar niet gebouwd mag worden, mag er ook geen schuilstal komen (volgens mij zit er een bepaalde hoogte aan) en ik weet niet of zij 's nachts op stal staan of iets dergelijks.

Dus begin er ook niet aan (Rijd voorlopig lekker elke dag op m'n verzorgpony )

Nog bedankt voor julie reacties )

sjoukjetwist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 16:32

heey,
ja, ijsjes kunnen zeker het hele jaar buiten, het zijn echt super sterke paardjes. regen, wind of sneeuw maakt ze niet uit, ze vinden het zelf lekkerder dan 30 graden zon!! Maar zoals een aantal anderen ook al gezegd hebben, een schuilplek is wel belangrijk. Als je toestemming vraagt om een klein schuilstalletje te bouwen in het land, dan kan je t wel doen!!

succes

klunsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 18:02

piggeljay schreef:
ik ben het helemaal met zoeyj eens als je aan ijslanders begint moet je minstens 2 of 3 kopen.

Ik ben het ook met Zoeyj eens maar niet met jou. Je hoeft echt niet minstens 2 IJslanders te kopen om een happy IJslander te hebben hoor. 1 IJslander en een bijv. shet gaat prima samen. Mijn IJslander staat samen met een onbekendje (wrsch met welshbloed) en die 2 zijn onafschijdelijk.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 18:05

Ze kunnen buiten .. Maar ze moeten kunnen schuilen (onder een boom ofzo) in het wild doen ze dat ook dus .. Het lijkt me niet leuk als je altijd in de regen enzo moet staan .. Ook niet gezond .. En dan komt het er ook niet op neer welk ras hoor

klunsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 18:10

Noeki schreef:
Ze kunnen buiten .. Maar ze moeten kunnen schuilen (onder een boom ofzo) in het wild doen ze dat ook dus .. Het lijkt me niet leuk als je altijd in de regen enzo moet staan .. Ook niet gezond .. En dan komt het er ook niet op neer welk ras hoor

Toch maakt dat wel uit. Het ene ras is meer winterhard dan het andere. Het ene ras krijgt sneller mok dan het andere. IJslandse IJslanders weten vaak niet beter dan het hele jaar door buiten...

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 18:14

Als je bedenkt dat een Arabier ook best het hele jaar door buiten kan staan, dan moet een IJslander dat helemaaaaal kunnen!

Beschutting is indd wel heel belangrijk

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 18:15

Volgens mij groeien er op IJsland niet zoveel bomen... Ik vraag me af of ze echt beschutting hebben daar. Behalve dan van elkaar natuurlijk, ijsjes klitten lekker warm samen.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 18:23

klunsmuts schreef:
Noeki schreef:

Toch maakt dat wel uit. Het ene ras is meer winterhard dan het andere. Het ene ras krijgt sneller mok dan het andere. IJslandse IJslanders weten vaak niet beter dan het hele jaar door buiten...

Ja maar ik bedoel , het maakt niet uit welk ras , elk beest moet toch kunnen schuilen

Titus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 20:06

Kan wel, maar moet je wel zorgen voor een afdakje ofzo

Zoeyj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 11:43

piggeljay schreef:
ook al kan je ze het hele jaar door buiten houden zou ik ze in de winter wel op stal zetten 's nachts.
maar er is nog een probleem, hoe groot is dat weilandje want het gras blijft niet eeuwig groeien en in de winter al helemaal niet, dus loop je de kans dat het weiland in de winter veranderd in een modderpoel,

IJslanders moet je juist niet opstallen swinters! Ze zitten dan in hun teddyberenvacht en een stal is dan veels te warm. In de winter zijn ze juist in hun element. Geloof het of niet, maar 10 graden onder nul vinden ze heerlijk! (30 graden boven niet...) Maar je krijgt inderdaad een probleem met modderweides. Daarom kan je het beste óf veel land hebben, zodat je dat probleem niet hebt. Of je zet ze op een grote zandpaddock met 24/7 beschikking over goed hooi. Ze moeten wel blijven eten en bewegen om warm te blijven. Door ze hooi te voeren gaan hun darmen flink werken, en door die energie blijven ze warm (darmen zorgen voor warmte). Dus vooral geen brokken, dan werken de darmen minder en krijgen ze het koud. Eigenlijk geldt dit voor alle paarden, ik ken ook arabieren die 24/7 buiten staan, met alleen wat bomen om te schuilen (hebben wel 10 hectare land swinters). Die krijgen een prachtige wintervacht.

Een schuilstal is geen must, schaduw in de zomer wel. Het kan zijn dat het dagenachtereen regent, dan moet je zorgen dat je paard zich warm kan blijven lopen en genoeg te eten heeft. Maar een rij bomen is ook prima. Hun vacht bestaat uit meerdere lagen, dus snel doorweekt raken ze niet hoor, in ijsland regent het ook erg vaak.
En inderdaad in ijsland zijn geen bomen, maar de paarden daar hebben veel meer ruimte om in beweging te blijven.

Maar aan het houden van ijslanders zitten toch een aantal haken en ogen, zoals bijv. de bemesting van je land (liever niet veel) en 's zomers zo sober mogelijk houden. Daarnaast rijd je ijslanders met 4 of 5 gangen en hier heb je begeleiding bij nodig.
Je moet eerst weten waar je aan begint, voordat je zomaar een ijslander aanschaft. En het is ook nog eens een besmettelijke verslaving, want ik ken bijna geen ijslandereigenaren met slechts 1 ijslander.....

klunsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:16

Haha IJslander eigenaar met 1 IJslander meldt zich

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:11

Tja eigenlijk niet veel verscheel als iedereen anders, ik heb zelf altijd fjorden gehad en deze liepen 365 dagen in het jaar buiten, en idd ze hadden liever sneeuw aan hun voeten als volle zon en 30 graden!!
Wat betreft beschutting, dit is niet helemaal noodzakelijk vaak gaan ze er toch niet onder staan!! Ze weten nl. van nature dat als het bv. onweert je beter een aantal meters van een boom kan gaan staan dan er onder want de bliksem zal de snelste weg zoeken en de boom raken ipv hun!
Tja het is voor het oog alleen minder zielig als ze ergens in of onder kunnen gaan staan!
Maar echt nodig hebben? Niet echt!!
Tja en zet geen paard in zijn eendje(*kwak*) het is en blijf een kudde dier!!

klunsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:14

Mmm of ze de beschutting opzoeken is per paard verschillend. Voordat er een stal kwam voor het weidemaatje van mijn paard ging mijn IJslander steeds beschut staan als het hard waaide. Die wind kan ijzig koud zijn hoor...

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 17:06

klunsmuts schreef:
Mmm of ze de beschutting opzoeken is per paard verschillend. Voordat er een stal kwam voor het weidemaatje van mijn paard ging mijn IJslander steeds beschut staan als het hard waaide. Die wind kan ijzig koud zijn hoor...

Ben ik met je eens, alleen ik heb het nog nooit gezien bij die van mij! Tja misschien bij mijn nieuwe fjordje wel. Of ook weer niet

__baron__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 18:29

haha volgens mij heeft ze allang gezegd dat ze ervan afziet en dat ze voorlopig nog lekker op haar verzorgpaardje blijft rijden toch?

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 19:05

horselover20 schreef:
haha volgens mij heeft ze allang gezegd dat ze ervan afziet en dat ze voorlopig nog lekker op haar verzorgpaardje blijft rijden toch?

Oeps overheen gelezen