Maaien met de zeis?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Maaien met de zeis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 11:58

Ons weilandje is de afgelopen weken zo'n overbegroeid oerwoud met exotische onkruiden geworden dat het echt nodig gemaaid moet worden, niet om het te hooien maar om het gewoon weer gras te laten worden. Door de grote hoeveelheid distels en andere harde planten komen onze grasmaaier, strimmer en bosmaaier (draadstrimmer, het mes hebben we niet meer) er niet meer doorheen. Dus ben ik het vandaag maar eens met de zeis gaan proberen. Dat gaat dus wel, maar het is echt ontzettend zwaar werk. Heeft iemand er meer ervaring mee, en heeft iemand tips over op welke hoogtes de twee handgrepen afgesteld moeten worden? Ik gebruik de zeis nu zoals ik hem van een oud en inmiddels overleden boertje heb gekregen, maar het zeisblad is volgens mij voor mijn lengte iets te ver omhoog gekantelt aan de punt en de grepen zitten denk ik niet helemaal op de juiste hoogte. Iemand tips/ideeen/ervaringen?

Marigold

Re: Maaien met de zeis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 12:36

je moet het denk ik zo afstellen dat je staat, en ja hoe leg je dat uit..
je staat in een fijne houding, met beide armen gebogen, en voor je.
het blad, of mes, moet dan op de goede maai hoogte zijn.
je moet volgens mij maaien vanuit een beweging vanuit je middel, en je schouder, de armen dan stil houden(zoveel mogelijk).
ik heb het eerder ook wel veel gedaan, maar ja het is even geleden.
controleer ook of het blad wel scherp genoeg is, je moet het vaak slijpen, kan je zelf doen, ik ben alleen even kwijt waarmee het ook al weer moest, het gaat iig met een boven- onder- langs beweging.
op zich is het goed te doen hoor als je maar 1 keer de slag te pakken hebt en het ding dus wel goed is afgesteld ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 15:35

Slijpen heb ik ook gedaan en dat maakte het er wel beter op. Ik heb vandaag niet veel gemaaid, maar ik merkte dat ik op een gegeven moment inderdaad de slag te pakken had - voor een meter of tien, daarna ging ik dan net iets anders staan of stond er een harde plant in de weg en was het ritme weer helemaal kwijt... Maar ik zal eens wat meer op mijn houding letten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 15:58

En kijk uit voor je benen
Levensgevaarlijke dingen die zeisen, persoonlijk huur ik dan liever een balkmaaier